A helye kipontozva - HOMMAGE Á EL KAZOVSZKIJ
Bodóczky István alkotása |
El Kazovszkij júliusban örökre elhagyta az evilágot és a magányos lélek-kutyát, amit annyiszor megfestett, belekomponált az installációiba, amelyik szignó helyett üldögélt csöndben a művek egyik szegletében. A kutya itt maradt egyedül, árnyéka ott vinnyog az ég felé az XO Galéria Hommage á El Kazovszkij-tárlatának több képén is.
Fehér László műve |
A túloldalról, a lét emberen túli szférájából közelít a témához feLugossy László két letisztult, metafizikai egyszerűségű vászna vagy Hencze Tamás zománcfestékkel megterhelt keresztje, Nádler István kék-fekete végtelenje, amiben egy vékony, vércsíkot idéző vonal kúszik egyenesen, majd hirtelen és csöndben lehajlik, abbamarad. Itt már nem egy festő világának megidézéséről van szó, hanem a halálon túli, végtelen és időtlen befogadó közegről, de az El Kazovszkij-féle erőteljes absztrakcióval.
Szotyory László festménye |
Az anyagi minőségből a részecskék széthullásával, az önállósult káosszal szellemit teremt Gábor Áron képe, és valami hasonlót fogalmaz meg finom iróniával Rácmolnár Sándor égi járműve is, a fogaskerekekként pörgő üstökösökkel. Az egyik legerősebb hiány-jel az összeállításban Várady Róbert festménye, amelyen vörös és zöld sávokban, szigorúan egyenes hullámzásban ajtók nyílnak, önálló világok, kinyíló és becsukódó geometrikus formákat öltő lények; hol egy alig érzékelhető, halvány kontúrral meghúzott lépcső, hol a végtelen sűrű közegébe nyíló építészeti elem, talán fal, ház vagy csak szoba, a telített alapon élet és halál elválaszthatatlan síkjai együtt hullámzanak. Talán ez a kép fogalmazza meg az elmúlást úgy, mintha csak azonos közegben más módon folytatódó lét volna, ami az El Kazovszkij gondolkodásmódjában erős keleti filozófiai alapot festői módon viszi tovább.