Hogyan tudnánk elmagyarázni egy földönkívülinek, hogy mi a művészet? Különösebb szaktudás nélkül is merjünk barangolni kortárs képzőművészeti tárlatokon?

Többek között ezekre a kérdésekre illetve problémákra keresett választ és megoldást a Ferenczy Múzeumi Centrum Kortársítás című múzeumi mintaprojektjének egyik gyümölcse, a Láthatatlan jelenlét. Bevezetés a kortárs művészetbe kamaszoknak – de nem csak nekik című kiállítás. A 2018-ban a szentendrei Barcsay Múzeumban György Gabriella és Kassai Hajnal által rendezett kiállítás nem maradt folytatást nélkül, az idei évben útra kelt, és a továbbgondolt változata szeptember 18-tól október 4-ig Sepsiszentgyörgyön látható Láthatatlan jelenlét 2.0 címmel.

Az újszerű művészetközvetítési
módszertant kidolgozó, kortárs képzőművészeti interpretációt segítő és
népszerűsítő mintaprojekthez kapcsolódó tárlaton a szentendrei Ferenczy Múzeumi
Centrum (FMC) gyűjteményének darabjai elegyednek párbeszédbe a
sepsiszentgyörgyi MAGMA Kortárs Művészeti Kiállítótér gyűjteményével és a
művészek alkotásaival.

A múzeumpedagógiai szempontok szerint rendezett interaktív kiállításon asszociációs játékok és egy társasjáték segítik a műalkotások által közvetített kérdések megválaszolását, illetve a kortárs művészet könnyebb befogadását.  A beleérző képességet és fantáziát is fejlesztő sepsiszentgyörgyi tárlat kurátorai: Fám Erika múzeumpedagógus (MAGMA) és György Gabriella múzeumpedagógus (FMC) voltak.

 A kiállításról bővebb
információ az alábbi linken olvasható:

http://www.muzeumicentrum.hu/lathatatlan-jelenlet-2-0/

https://magma.maybe.ro/

A mintaprojekt, melynek keretében
a kiállítás megvalósult, módszertani újdonságnak számít, ugyanis nem lineárisan
kezeli a művészetoktatásban megjelenő tartalmakat, hanem tágabb kontextusban, a
képelmélet és a vizuális kultúra nézőpontjából közelít a művekhez. Az önreflexió
és médiatudatosságot fejlesztő mintaprojekt lezárásaként a gyűjtemény anyagára
épülő, nagy sikerrel bemutatott „Kortársítás” című kiállítás egyedülálló
ritkaságnak számít a hazai múzeumi palettán, hiszen hasonló, didaktikai célú,
kortárs művészethez kapcsolódó tárlatra országosan sem volt eddig példa. A
mintaprojekt részeként létrejött egy folyamatos fejlesztés alatt álló mikrosite
is, melyen az aktuális kiállításokhoz segédletek is elérhetők a pedagógusok
számára.

A Nyíregyházi Egyetem Vizuális Kultúra Tanszékével való együttműködés, valamint 80 diák bevonásával megvalósított mintaprojektről további információk az alábbi linkeken érhetők el:

http://mokk.skanzen.hu/ferenczy-muzeumi-centrum-kortarsitas.html

A Szabadtéri Néprajzi Múzeum
Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ gondozásában pedig hamarosan megjelenik
az az online mintaprojekt útmutató is, melynek alapján más kortárs
gyűjteménnyel rendelkező muzeális intézmények is könnyedén adaptálhatják a
Ferenczy Múzeumi Centrum által megvalósított mintaprojektben kidolgozott módszertant.
Mindez pedig elősegítheti a kortárs művészet közérthetővé válását, a mindennapi
kultúrába való beágyazódását, továbbá hozzájárulhat ahhoz, hogy a kortárs
művészet tanítása minél szélesebb rétegek számára elérhetővé váljon.

*

A Ferenczy Múzeumi Centrum
mintaprojektje illetve a hozzá kapcsolódó Láthatatlan jelenlét. Bevezetés a
kortárs művészetbe kamaszoknak – de nem csak nekik című kiállítás a „Múzeumi és
könyvtári fejlesztések mindenkinek” című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001
azonosítószámú európai uniós projekt keretében valósult meg.  A projekt kétmilliárd forint vissza nem
térítendő európai uniós forrásból valósul meg 2017. február 1. és 2020. január
31. között a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ
konzorciumi vezetésével és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár partnerségével. A
projekt megvalósítói elkötelezettek az esélyegyenlőség szerepének növelése, a
hátrányos helyzetűek felzárkóztatása és a kulturális javakhoz való egyenlő
hozzáférés lehetőségének megteremtése mellett.

Szerző: Kajári Gabi, Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ