Az Európai Filmakadémia újabb helyszínekkel, köztük a Nyugati pályaudvar épületével bővítette az európai filmörökséget.

Az Európai filmkultúra kincse címmel kitüntetett építmények csodás filmek helyszíneként jelentős szerepet játszanak az európai filmkincsben, megőrzésük kiemelten fontos.

A berlini székhelyű Európai Filmakadémia 2015-ben kezdeményezte a Treasures of European Film Culture (Az európia filmkultúra kincsei) programot, amely arra irányul, hogy összegyűjtse az európai filmművészet szempontjából szimbolikus jelentőségű, történelmi értékű helyszíneket, amelyeknek a jövő generációi számára történő megőrzését fontosnak tartja.

Az Európai filmkultúra kincse címet jelenleg 35 helyszín viseli büszkén, köztük az odesszai Patyomkin-lépcső, Amélie Poulain párizsi kávézója, a Café des Deux Moulins, a La Samaritaine áruház épülete, a londoni Freemason’s Hall és a Notting Hill könyvesbolt, Dubrovnik főutcája, a Stradun, a római Trevi-kút és mostantól a budapesti Nyugati pályaudvar, mely számtalan magyar és nemzetközi filmben is szerepelt.

A Nyugati pályaudvar látható többek között A huszonötödik óra (1966) című háborús drámában, Gothár Péter Ajándék ez a napjában (1979), Szabó István Hanussen (1988) és A napfény íze (1999) című történelmi drámájában, a Kémjátszmában (2001), Spielberg Münchenjében (2005), a Csajok Monte-Carlóban (2011) című romkomban és a Suszter, szabó, baka, kém (2011) című thrillerben is.

A
Nyugati pályaudvar Budapest egyik legrégebbi vasúti pályaudvara a mai Nagykörút
(Teréz körút) mellett. A pályaudvar terveit az osztrák August de Serres építész
és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel cége
készítette. Az új pályaudvar 1877. október 28-án nyílt meg, vasszerkezete a
maga korában technikai bravúrnak számított.

Nevét – meglepő módon – nem a földrajzi fekvéséről, hanem a vasúttársaságról kapta 1891-ben, összefüggésben az Osztrák–Magyar Államvaspálya Társaság államosításával.

Nyitókép: Photononstop via AFP/Emilie Chaix