Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális keresztény évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.

Grúziai bemutatkozását követően Nino Machaidze 2005-ben lett a milánói Scala akadémiájának növendéke, majd egy évvel később debütált a patinás dalszínházban az Ariadné Naxoszban egyik nimfájaként – Komlósi Ildikóval közös produkcióban. Az akadémia elvégzése után a nemzetközi áttörést Az ezred lányában Marie szerepe hozta meg a fiatal énekesnőnek a milánói és római színpadokon, amit 2008-ban egy emlékezetes beugrás követett, mikor a Salzburgi Ünnepi Játékokon Gounod Rómeó és Júliája női főszerepében lépett fel nagy sikerrel a gyermekét váró Anna Netrebko helyett.

Az azóta eltelt bő évtizedben – a megjelenése miatt a sajtóban az opera Angelina Jolie-jaként is emlegetett – Machaidze csaknem a világ valamennyi rangos dalszínházában megfordult már, széles repertoárján pedig Mozart, a belcanto és a francia nagyopera szerzői ugyanúgy megtalálhatók, mint Massenet, Verdi, Puccini és a verizmus már-már kötelezőnek mondható szerepei. Az énekesnő az Erkel Színházba is változatos programmal készül, többek közt A szicíliai vecsernye, a Ruszalka, a Bohémélet és a már említett, emblematikus Rómeó és Júlia egy-egy áriáját is hallhatja a közönség.

A program összeállításánál a keresztény kultúra zavarba ejtő gazdagsága okozhatott volna gondot, hisz minden mű ezer feltűnő vagy rejtettebb szállal kapcsolódik hozzá. Ókovács Szilveszter főigazgató ezért inkább a nagyböjtöt megelőző utolsó farsangi szombat vidámságát vette alapul: dinamikus, erőteljes számokból állította össze a programot, amelyet csak ellenpontoz néhány lírai, az opera világában óhatatlanul jelen lévő szép-szomorú pillanat. A gála zárásaként pedig az a nagy formátumú Mefistofele-részlet hangzik el hangversenyszerűen, amelynek falakat szétfeszítő erejéből mintha az Ybl-palotába történő visszatérés vágya is kiérezhető volna: Boito operáját csak ott tudják színpadi előadásban játszani.

Nyitókép: Nino Machaidze, fotó: Anna Barbera