Két kivételes fotóművész, a magyar származású, Franciaországban élt Lucien Hervé (1910–2007) és fia, a tragikusan korán elhunyt Rodolf Hervé (1957–2000) ikonikus és alig ismert alkotásaiból nyílik tárlat a pécsi Zsolnay Kulturális Negyed m21 Galériájában augusztus 5-én.

Több mint 100 kép látható a Fények/ritmusok című kiállításon, mely többségében szakrális és profán épületfotókból, valamint portrékból áll, és amelyeken a geometriai formák és fény-árnyék viszonyok épp annyira fontosak, mint maga az ember. Lencséjük látni tanít.

Lucien
Hervé a magyar és francia fotóművészet kiemelkedő alakja, aki maradandót
alkotott az építészeti fotográfiában, s a legendás építész, Le Corbusier
fényképésze volt. Fiával, Rodolf Hervével több közös fotográfiai téma köti
össze, az Eiffel-torony például mindkettőjüket inspirálta. Míg az apa a
konstruktív képalkotást képviselte, addig Rodolf munkáit inkább a szürrealizmus
és az expresszionizmus inspirálta. Rodolf szoros kapcsolatot tartott a magyar
undergrounddal a rendszerváltás időszakában.

Mi
áll művészetük hátterében? Átlényegíteni az anyagot, lendületbe hozni az
elemeket, a zene ritmusára rendezni a világ bármely elemét. Fotográfiáik
felfejtik a valóság rétegeit, kitágítják az érzékelést, a felfedezés élményét
adják. A tárlat a részletek párbeszédének költőiségébe invitál.

„Rodolf fotója határfeszegetés, a sajátjáé, a valóságé, az Életé. Minden képe felráz vagy megrázó. Kezében az anyag elveszítette realitását, jellé, költészetté vált. Hervé a szakrális vagy profán épületekben egyaránt az emberi teremtő szellemet kereste. A fény által átlényegített építészeti elemekben sikerült megragadnia a kifejezésnyelvet, mely évezredek kultúráit köti össze. Fotóik hol csendjükkel, hol egy kiáltással rendítenek meg. Egy család, két nyelv, végtelen számú variáció. Hol kezdődik és hol ér véget a valóság?” (Gebauer Imola, a kiállítás kurátora)

A kiállítás megtekinthető: 2021. augusztus 5-től október 4-ig az m21 Galériában.

Kiemelt kép: Andalúzia/Lucien Hervé, 1959