A Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) Innovációs és Tudásközpontja kilenc kategóriában hirdetett hallgatói pályázatot művészet és innováció találkozása témakörben.

Az innovációs pályázat igen népszerűnek bizonyult a hallgatók körében: a képzős diákok közel tíz százaléka nyújtott be pályamunkát. A szakmai zsűri döntése alapján 24 hallgató összesen 4,5 millió forint ösztöndíj-támogatást kapott.

Az MKE Innovációs és Tudásközpont fő célja, hogy a képzős diákok és oktatóik szoros kapcsolatokat építsenek ki az üzleti és befektetői szférával, továbbá, hogy az Egyetemi Innovációs Ökoszisztéma elnevezésű projekt segítségével az intézmény kutatási, fejlesztési eredményeit az üzleti szféra is hasznosítsa.

Dr. Dóczi Gergely, a Magyar Képzőművészeti Egyetem kancellárja kiemelte: „Kétségtelen tény, hogy a képzőművészet nem elsősorban üzleti tevékenység. Az üzleti élet és a művészet azonban számos ponton kapcsolódhat, s az ilyen együttműködési kísérletek mindkét fél számára hasznos eredményeket hozhatnak. Az élet sok területén rutinszerűen használt mesterséges intelligencia,  virtuális valóság alkalmazása ma már a képzőművészetben sem példa nélküli. Nagyon örülünk, hogy az innovációs pályázatokon elnyert ösztöndíjakkal egyetemünk – a magas színvonalú művészeti képzés mellett – izgalmas kutatásokra, innovatív együttműködésekre is biztathatja a hallgatókat. Reményeink szerint ezzel sok kiváló hallgatói ötlet konkrét projektté fejlesztése válik lehetővé, miközben az ötletgazdák valós üzleti kapcsolatokra is szert tehetnek.”

A hallgatói innovációs pályázatokra a Magyar Képzőművészeti Egyetem valamennyi évfolyamáról és szakjáról érkeztek pályamunkák. A festőművész, grafikusművész, látványtervező, képzőművész, intermédia-művész hallgatók innovatív, egyedi ötletekre épített, alaposan kidolgozott pályázatokat nyújtottak be.

Az ösztöndíj lehetőséget ad a nyertes hallgatóknak, hogy megvalósítsák innovatív pályázataikat.

A képzős diákok kutatásokkal, applikációfejlesztésekkel, digitális technológiákkal foglalkoznak majd. Olyan kérdésekre is keresik a választ, miszerint a mesterséges intelligencia és a művészet találkozásából vajon új iparág születik-e, illetve hogy a művészek helyett a jövőben a mesterséges intelligencia fog-e alkotni.

Az innovációs pályázatok között a diákok körében az európai uniós tematikák is közkedveltnek bizonyultak.

2024 második felében Magyarország tölti be az Európai Unió soros elnökségének szerepét: a legtöbb pályamű az ehhez kapcsolódó logópályázatra érkezett. Az Európai Bizottság 2023-at a Készségek európai évévé nyilvánította. A pályázat nyertesei többek közt azt kutatják majd, hogyan érintik a Magyar Képzőművészeti Egyetemen végzett hallgatókat a változó munkaerő-piaci elvárások, különös tekintettel a zöld és digitális átállásra.


6409abed9b93558ec787de0c.jpg
Dezső Árpád munkája. Forrás: MKE

A cégekkel való együttműködés gyümölcsöző példája a Memories of Hungary Kft. és a Hungarian Souvenirs Kft. munkatársaival közös „Puli grafikák” innovációs pályázat. A képzős hallgatók feladata olyan grafikai terv és termékfejlesztési ötletek készítése volt, amelyek kereskedelmi forgalomba hozható ajándéktárgyakon, turistáknak szánt szuveníreken jelennének majd meg.

A további hallgatói innovációs pályázatoknak a hazai és nemzetközi kapcsolatépítés és megjelenés volt a központi eleme. Az Educatio Kiállítás, az EU4Art nemzetközi projekt és a Kreatív-Művészeti Hub pályázatokra szintén szép számmal jelentkeztek diákok. Utóbbi nyertesei bekapcsolódhatnak az MKE Doktori Iskola Parallel Hungary csoportjának Nyitva! Fesztivált érintő projektjébe is.

Nyitókép forrása: Magyar Képzőművészeti Egyetem