A cirkuszrajongó Jókai Mór

Jókai 200

A Fővárosi Nagycirkusz ARTista Café pódiumbeszélgetés-sorozatának februári témája a 19. századi Városliget, a cirkusz, valamint a cirkusz szerelmese, a kétszáz éve született Jókai Mór volt.

Artisták színesítették az előadást. Fotó: Urbán Ádám
Artisták színesítették az előadást. Fotó: Urbán Ádám

Városliget a város határán

Pál Dániel Levente, a Fővárosi Nagycirkusz dramaturgja, az est házigazdája felütésként elmondta: Jókai Mór állítólag rajongott a cirkuszért, s rendszeresen megfordult a Városliget cirkuszaiban, majd beleírta regényeibe, cikkeibe a látottakat.

Perczel Olivér, A Liget egykor című mű társszerzője képekkel gazdagon illusztrált előadásban mutatta be a 19-20. századforduló Városligetét, amely egy 1827-es térképszelvény tanúsága szerint Pest határán fekvő külterületnek számított, s mindössze egyetlen úton lehetett megközelíteni. Kicsiny, parkosított területén, a Rondón működtek a vendéglők, kocsmák.

„A vendéglősök engedélyt kaptak körhinták üzemeltetésére. 1851-ben több lett a körhinta, a tavon még két sziget volt, nyáron lehetett csónakázni, télen korcsolyázni” – mesélte a főlevéltáros, hozzáfűzve:

elkülönülve szórakoztak a Ligetben a társadalom különböző rétegei: az arisztokraták a későbbi Stefánia út környékén, a polgárság a tavon, az alsó osztályok a vurstliban.

1866-ban nyitott az állatkert, ahol mutatványosok és etnográfiai bemutatók várták a közönséget.

A malabárokat sokan várták. Fotó: Urbán Ádám
A malabárokat sokan várták. Fotó: Urbán Ádám

„Jókai, mint jómódú íróember eljárt az állatkertbe, ott lehetett az ötven-hatvanezer ember között egy-egy világjáró etnográfiai bemutatón” – magyarázta Perczel Olivér, majd kifejtette: akkoriban így láthattak színes bőrűeket, beduinokat, amazonokat Magyarországon.

A vurstli a Tűzijáték téren 1872 és 85 között állt fenn, a Hermina út mentén.

„Itt a körhinták mellett céllövöldék, bábosok vártak mindenkit, valamint itt jelent meg az első cirkuszos, Barokaldi, 1876-ban” – fogalmazott a kutató, a folytatásban kifejtve: 1885-ben jelentősen átépítették a Ligetet, a vurstli a mai Széchenyi fürdő helyére költözött.

Különösen fontos az 1896-os év a Városliget fejlődéstörténetében, hiszen ekkor zajlottak a millenniumi események, az Ezeréves Magyarország kiállítás.

Hajnalig nyitva tartó szórakoztatónegyedként működött az Ős-Budavára 1907-ig, amelyet estéről estére húszezren kerestek fel

– árulta el Perczel Olivér. – 1889-ben épült fel az első állandó cirkuszépület, ahol Jókai halálakor, 1904-ben a Beketow Cirkusz működött.”

A Barnum-stikli

Szonday Szandra író-költő, cirkusztörténész, a cinkotai Cirkusztörténeti Múzeum vezetője bemutatta a gyűjtemény egyik legrégibb műtárgyát, az 1855-ből való plakátot, majd szólt a társulatról, amelynek előadását hirdette.

Szonday Szandra a cirkusztörténeti ritkasággal. Fotó: Urbán Ádám
Szonday Szandra a cirkusztörténeti ritkasággal

„A Beleznay-kertben, a Rákóczi út és a Puskin utca sarkán léptek fel, ami közkedvelt helyszínnek számított a cirkuszok körében. Valószínűleg Jókai is látogathatta az előadásokat” – fogalmazott, megjegyezve: akkoriban a műsorok gerincét a lovas produkciók adták, kevés volt az akrobata- vagy a vadállatszám.

Megismerkedhettünk egy etnográfiai bemutatót megörökítő képeslappal is.

Ekkoriban indultak Amerikában a szörnyshow-k, amelyeken fogyatékkal élő vagy tetovált embereket, egzotikus népeket mutattak be. Ez ihlette Jókai A Kráó című 1895-ös művét

– magyarázta a cirkusztörténész. – A regényben szerepel a Barnum-stikli kifejezés, utalva Phineas Taylor Barnum cirkuszigazgató-mutatványosra, aki számos csalást követett el, ahogy Jókai Mór regényében Kráót a majom és az ember közös ősének titulálják. A stikli azért volt lehetséges, mivel a korban a cirkusz a tudományos bemutatók helyéül is szolgált.”

A szegény rokon

Almássy Balázs irodalmár véleménye szerint Jókai művein keresztül biztosan hozzájárult a cirkuszművészet népszerűsítéséhez. Az irodalomtörténész Bálint Lajos írót, a Thália Társaság egyik alapítóját idézte, aki vizsgálta a színész-táncos-akrobata előadó-művészet közös eredetét: „Az eleven emberi test matériájában dolgozó három művészet (…) a különválás útját folytatva, elszakad egymástól (…) az artista a szegény rokon.”

Almássy Balázs mesél a Fővárosi Nagycirkuszban. Fotó: Urbán Ádám
Almássy Balázs mesél a Fővárosi Nagycirkuszban

Mint az irodalmár elmondta: hogy ebből kitörjön a cirkusz, partnereket keresett a társművészetek közt. Ezért fontos, ha például egy író kiáll a cirkuszművészet értékei mellett.

Jókai Mór szemében, ha valami szórakoztató, az nem jelentette, hogy igénytelen és talmi.

„Jókai a cirkuszhoz hasonlóan könnyen értelmezhető kódokat használt. Ismeretterjesztő leírásai rokoníthatók a cirkusz századfordulós ismeretterjesztésével. A Kráó, az Unica, Három pár novellák, Magnéta kisregény pedig a vándorcirkuszosok, mutatványosok világát örökítik meg – fogalmazott Almássy Balázs. – A Melyiket a kilenc közül? novellája alapján készült összművészeti produkció egy majd’ évszázados művészetközi gondolkodást elevenített fel 2022-ben a Fővárosi Nagycirkuszban.”

Drámaközi mutatványok

Balogh Tibor színházi szakíró, kritikus felidézte a nyolcvanas évek legelejét, amikor a kecskeméti színházban dramaturgoskodott. Az akkor érkező Jancsó Miklós és csapata első bemutatójára, Arisztophanész Lüszisztraté című vígjátékára készült. A próbaidőszak felénél belső pályázatot írtak ki, tudniillik teljesen eltávolodtak az eredeti műtől, ami már csak nyomokban tartalmazta az ógörög darabot. A „Jöjj délre, cimborám” lett a nyertes ötlet.

A fiatal artisták is bemutatkoztak. Fotó: Urbán Ádám
A fiatal artisták is bemutatkoztak

„Az ókorban egyszerre három drámát és egy vígjátékot mutattak be, és mindössze egyetlen alkalommal kerültek színre” – elevenítette fel a színikritikus, majd rámutatott: krimik voltak, szövegük nem jelent meg, titokban tartották a történetet, a közönség számára újdonságként hatott a cselekmény. Várták a végkifejletet.

Közjátékokkal mintegy kizökkentették a nézőket, amely közjátékok cirkuszi események voltak.

Cselekmény szöveg nélkül

Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója és a Melyiket a 9 közül? rendezője kifejtette: a televízió, az internet átvette a cirkusz egykori felvilágosító szerepét, ezért a műfajnak meg kell újulnia, amit számos módon valósítanak meg világszerte.

Mi a történetmesélést emeltük be a klasszikus cirkuszművészetbe, megtartva az emberi teljesítmény csodáját. Ezeket az artistaszámokat igyekeztünk felfűzni egy ívre. Ehhez kerestük a történetet. Így jutottunk az irodalomhoz, először a Ludas Matyihoz, majd Jókaihoz.

Mivel a cirkusz épületének akusztikája nem kedvez a verbalitásnak, ki kellett találni, mi módon pótolható a szöveg. A társművészeteket hívtuk segítségül, a dalt, a zenét – mesélte a főigazgató. – Meghagytuk a számokat, a kilenc gyerek kilenc mutatványaként, amelyek egy-egy emberi tulajdonságot szimbolizáltak. Mindezt úgy, hogy a cirkusz szellemének megfelelve, kilenctől a kilencvenkilenc évesig mindenki, a tanulatlan és az egyetemi professzor egyaránt megértse, élvezze az előadást.”

Fekete Péter. Fotó: Urbán Ádám
Fekete Péter

Fekete Péter úgy vélte: egy útkeresés sikeres állomása volt a produkció, mivel Jókai Mór nevében új nézőket tudtak behozni.

Karácsony tájékára szeretnénk újabb tematikus, Jókai-műre épülő előadással meglepni a publikumot.

Az estébe nyúló pódiumbeszélgetést énekes és cirkuszi műsorszámok színesítették, Szomor György és Misurák Tünde, valamint a Cirkuszherceg című műsor artistáinak előadásában.

Fotó: Urbán Ádám