Ami biztosan közös, az a csomó. Brinkus Kata szőnyegeinél például 52 ezer darab négyzetméterenként. Ez pontosan annyi, mint a kézi csomózású perzsáknál. A különbség csak az, hogy Brinkus géppel, egy speciális levegőbefúvásos technikával "löveti be" a szálakat leendő szőnyege alapvásznába. Mivel az általa használt handtufting technikánál a különböző felületeken eltérő a szálak hosszúsága, a nyírás is több fordulóban történik. - Először a legalacsonyabb felületet lövetem be a munkásokkal - magyarázza a designer, - majd mindig az eggyel magasabbat, egészen a legmagasabbig. Azt már nem engedem át senkinek, ugyanis ez az a felület, ami a mintát adja. Ezt plasztikusra kell nyírni, ezért magam csinálom - kisollóval. A legvégső fázis pedig az, hogy a majdnem kész szőnyeget a szőrös felével lefelé fordítják, és a hátulján lévő alapvászonra ráragasztanak még egy ragadós vásznat. Ez akadályozza meg, hogy a belőtt szálak később kihulljanak.
Kristálytaposó - BRINKUS KATA
Egyéb
- Egész prózai oka van. Mostanra volt egy lyuk az iparművészeti egyetemisták tömött kiállítási naptárában. Szabad a Ponton Galéria - válaszolja Brinkus Kata designer, amikor azt kérdezem: miért épp most nyitnak közös tárlatot kollegáival, Füzesséry Erikával és Gulyás Judittal. - A Ponton Galéria vezetőjének, Halasi Ritának az ötlete volt, hogy egy kiállításban mutassuk be a hazai szőnyegdesign lehető legnagyobb szeletét - magyarázza Brinkus. - Erre azért alkalmas ez a trió, mert hármunk stílusa annyira különbözik egymástól, így tényleg egészen sok mindent láttathatunk egyetlen tárlatban. Másrészt arra is kíváncsi volt Halasi Rita, hová jutottunk a főiskola elvégzése óta. Mert hogy mindhárman az Iparművészetin diplomáztunk, de három külön évfolyamban, aztán három különböző úton indultunk el.
Ezen a hosszadalmas, de akár macerásnak is nevezhető procedúrán az utóbbi hónapokban hétszer ment végig Brinkus Kata. Ennyi új szőnyeget készített ugyanis a Ponton Galériában nyíló kiállításra. Egy csipkét, egy filcbetétest, egy fémbetétest, egy sima plasztikusat, két világítót és egy kristályosat. Jó ideig ugyanis megelégedett azzal a designer, hogy munkáit különböző felületekkel kombinálja: vagy a szőnyegbe szerkesztett filc- vagy fémbetéteket, vagy a szőnyeget csábította a padlóról egészen szokatlan felületekre, például tükör peremére vagy fabútor szegletébe.
Nemrégiben világító szőnyegekkel kezdett kísérletezni: fényfóliát vagy 5 milliméteres LED-eket, alternatív fényforrásokat tervezett a munkáiba. Legzsengébb ötlete meg annyira új, hogy bár megtervezte és már el is készítette, az árát még nem volt ideje kikalkulálni. Ez leginkább a felhasznált kétszáz darab kristály méretétől függ majd, ugyanis 2007-es kollekciójának legfurább darabját Svarowski-kristályokkal díszítette a designer. Akárcsak a fémbetétes, meg a világító szőnyegeken, ezen is lehet majd járni. Brinkus Kata ugyanis - bármennyire szeret játszani - a kezdetektől praktikus tárgyakat készít. Ahogy néhány éve tervezett ágynemű-kollekcióját sem véletlenül határozza meg a Kos motívum. Ő maga ebben a csillagjegyben született, leggyakrabban felhasznált anyaga a birkagyapjú, másrészt, mi mást számol az ember, ha mégsem sikerül elszunnyadnia a designágynemű puha redői közt?
Birkákat.