Bagossy Norbert: Az augusztusi balatoni kánikulában írtam a karácsonyi lemezünk felét

Virtus

Az erdélyi Gyergyószentmiklóson nőtt fel, ahol közvetlenül kapcsolódott az őt körbeölelő természettel. Ahogy a szülőföldjén, úgy Magyarországon is segített neki a természet abban, hogy otthon érezze magát, és hogy szívből szóló dalokat alkosson.

Budapest, 2021. szeptember 25.

Bagossy Norbert a Bagossy Brothers Company fellépésén az idén 30 éves Szerencsejáték Zrt. ingyenes szuperkoncertjén a Puskás Aréna Szoborparkban 2021. szeptember 25-én.

Készítette: Mohai Balázs
Személyek: Bagossy Norbert
Tulajdonos: MTI/MTVA
Fájlnév: ADMOHA202109250024
Bagossy Norbert a Puskás Aréna Szoborparkban 2021. szeptember 25-én. Fotó: Mohai Balázs / MTI

Melyik magyarországi hely áll hozzád a legközelebb?

A Balaton északi partja a kedvencem. A barátaimnak hála ott találtunk elsőként magyarországi szálláshelyet a zenekarral, onnan kezdtünk el járni a koncertekre. Magyarországon ott alakult ki elsőként az otthonérzésem.

Nagyon szeretem a természetközeliséget – úgy nőttem fel Gyergyóban, hogy az erdőbe jártunk gombát, teafüvet és málnát szedni. A hegyek hangulata után a balatoni életérzés áll hozzám a legközelebb. Rengeteg kalandos felfedezés és éjszakai fürdőzés helyszíne volt. Oda kötődik az első lángosos élményem, és ott ittam életemben először fröccsöt. Emlékszem, megkérdezték tőlem, hogy olaszrizlingből vagy szürkebarátból kérem, és azt se tudtam, melyik mi fán terem. Azt gondoltam, hogy a szürkebarát egy vagány, ferences szerzetes-szerű, stílusos bor, ezért azt kértem.

Milyen volt a ház, ahol elsőként alakult ki a magyarországi otthonérzésed?

Egy tágas, ötszobás házat béreltünk, ahova a párjaink is elkísértek minket. A ház közepén volt egy nagy nappali, közösségi tér, alatta pedig egy óriási pince, amit stúdiónak rendeztünk be. Jó pár éven át ott töltöttük a nyári szezont. Egy lemeznyi dalt írtunk ott, és ha a többi környékbeli szállásunkat is beleszámítom, akkor másfél-két lemeznyi számunk készült az északi parton. Az augusztusi balatoni kánikulában írtam a karácsonyi lemezünk felét. A párom által feldíszített pince hűvösében dolgoztam, a teraszon pedig ünnepi dalokat hallgattunk a zenekarral hangosan, inspirációszerzés céljából, miközben a strandolók fürdőgatyában sétáltak le a vízhez.

Milyen további meghatározó élményeid kötődnek a Balatonhoz?

Sportszerető ember vagyok: nyáron szörfözök, télen snowboardozok. Egy-két éve kipróbáltuk a Balatonon az eFoil surföt a barátaimmal. Ez egy SUP-hoz hasonló szörfdeszka, ami egyfajta „lábon” áll a víz felett, és olyan gyors, hogy a vitorlások mellett lehet suhanni vele. Olyan érzés ezzel közlekedni, mint a hegyek között snowboardozni. Ugyancsak itt próbáltuk ki először a motorcsónak után való szörfözést, ami attól különleges, hogy a motorcsónak által generált hullámokon lehet lovagolni a deszkával. Idén pedig kitaláltunk és megvalósítottunk egy közös programot a közönségünkkel: együtt körbetekertük a Balatont biciklivel, ezzel párhuzamosan öt koncertet adott a zenekar az útvonal mentén. Nagyon szép közösségi élmény volt. Az utolsó, rövid, bő húsz kilométeres szakaszt szeptember 22-én teljesítettük. Kőröshegyről mentünk Balatonakarattyára, ahol megtartottuk az utolsó „balaturnés” koncertet.

Hogyan hat az alkotói munkásságodra a természet szeretete?

Szinte kizárólag a természet inspirál.A természet maga az élet, az élet körforgása, amiből mi, emberek kissé kiszakadtunk. Egy apró szélfuvallat gyönyörűsége is segít, hogy elgondolkodó, merengő, dalszövegírásra alkalmas állapotba kerüljek.

Lelkileg kapcsolódom a természethez, így akkor is közel érzem magam hozzá, ha egy sötét, elszigetelt szobában ülök.

Ha festő lennék, valószínűleg tájképeket készítenék, hiszen a táj az, ami megmozgat. A balatoni természet is ilyen. Inspirál, amikor ott vagyok és inspirál, ha a távolból elképzelem.

Hogyan formál téged a balatoni természettel való kapcsolódás?

Úgy érzem, hagy kibontakozni. Alkotóként nem durva impulzusokból dolgozom, hanem a megfigyeléseim során felmerülő érzésekből. Nagyon szeretem figyelni a természetet is, ahol csak úgy történnek a dolgok. Megfújja a szél a fák leveleit, kinő a gaz, repkednek a bogarak, és ha jó helyen van az ember, elfut előtte egy őz. Szuggerálhatnak minket a természetből fakadó gyengéd impulzusok. Úgy érzem, a természet körforgásának figyelése segítséget nyújthat nekünk, embereknek abban, hogy megtaláljuk – és meg is értsük – a bennünk rejlő válaszokat.

Melyik évszak áll hozzád a legközelebb?

Az ősz a kedvencem.

Szeretem ezt az újjászületés előtti elmúlás pillanataival átjárt, esős időszakot. Ilyenkor kicsit komorabb és mélyebb a természet, ezáltal segít ráhangolódni a saját mélységeimre. Segít, hogy elinduljak az imént említett válaszok megtalálásának lelki útján.

Ha tehetem, télen-nyáron a szabadban tartózkodom. A szilvesztert is a szabadban szeretem tölteni azzal együtt is, hogy Gyergyóban ilyenkor gyakran mínusz húsz fok van. Megrakjuk a tábortüzet, sütögetünk, gitározunk, a hideg nem okoz gondot. Csak addig vagyunk a házban, amíg felmelegszünk, és aztán megyünk is vissza a természetbe, mert érezzük, hogy ott a helyünk.

Balatonakarattyai magaspart

A balatonakarattyai magaspartnál vagy más néven a Kisfaludy sétánynál van a Tengerlátópart, ami a Balaton keleti medencéjének egyik legtermészetesebb és legszebb kilátóhelye. Itt 50-60 méter magasról látható a kenesei part, valamint a Fűzfői-öböl, Almádi, Káptalanfüred és az aligai, világosi magaspart.

Tihanyi Bencés Apátság

Az 1055-ben alapított Tihanyi Bencés Apátság az északi part fontos látnivalója, ami a benne lévő galériával és múzeummal együtt jelentős felújításon esett át az elmúlt évek során.

Salföldi pálos kolostorrom

A pálos közösség tagjai évszázadokon át a Salföld közelében levő erdő mélyén éltek békés elszigeteltségben. A salföldi pálos kolostorrom különleges látványosság, hiszen ez a Kárpát-medence egyik legszebb állapotban fennmaradt kolostorromja.

Tagore sétány

A balatonfüredi Vitorlás tértől az Esterházy strandig húzódó egy kilométer hosszú Tagore sétány a Balaton leghíresebb vízparti sétánya, amelyet a tó és egy gyönyörű fasor szegélyez. Névadója Rabindranáth Tagore Nobel-díjas indiai költő, festő és polihisztor, aki 1926-ban a balatonfüredi szívkórház páciense volt. A gyógyítása iránt érzett hálája jeléül elültetett egy hársfát a kórház közelében, majd számos költő, tudós, híresség és politikus követte a példáját.

Badacsony

A Badacsony a Balaton egyik legszebb, erdőkkel borított területe, ahol túra közben hárommillió évvel ezelőtt kialakult vulkán nyomaival is találkozni lehet.

Hegyestű

A negyven éven át tartó bazaltbányászat eredményeképp jött létre az ország egyik legérdekesebb geológiai képződménye, a Zánka és Monoszló közelében található Hegyestű. A képződmény egy félbevágott vulkáni kúp, amelyen látható a vulkán kürtőjének maradványa.

Hévízi termáltó

A Balaton északnyugati csücskénél található tófürdő a 20. század elején nyerte el a mai formáját, de már a rómaiak is szívesen fürdőztek benne. A kellemesen meleg hőfokú, számos mozgásszervi bajra pozitívan ható gyógyvízben kalcium, magnézium, radon, kén, szénsav, kén-hidrogén, metán, rádiumgázok és radioaktív iszap is található.

Veszprémi várnegyed

Olyan látnivalók találhatók itt néhány száz méteren belül, mint a tűztorony, a Biró–Giczey-ház, a Gizella-kápolna, a Szent Mihály-főszékesegyház és az Érseki Palota. A Veszprémi Érsekség tulajdonában lévő 18 műemléki épület 2020-tól 2025-ig felújítás alatt van, de hétköznapokon késő délután, valamint péntek délutántól vasárnap estig gyalogosan látogatható a terület.

Tapolcai-tavasbarlang

A barlangot 1903-ban fedezték fel kútásás közben, tíz évvel később a látogatók előtt is megnyitották. A közel 15 km hosszúságú barlangrendszerbe 73 lépcsőfok vezet le, és 250 méteres szakasza látogatható. A járat 70 méterje száraz, 180 métert pedig víz borít.

Sümegi vár

A sümegi vár hazánk egyik legszebb, viszonylag ép formában fennmaradt középkori erődje, ami amellett, hogy a veszprémi püspökség Zala megyei birtokainak központja volt, a 16–17. században a püspökök székhelyeként szolgált, valamint a török hódoltság határának közelében emelkedő végvár szerepét is betöltötte.

Fülöp-hegyi kilátó

A 2001-ben épült első Millennium-kilátó belső csigalépcsője és teteje kigyulladt egy villámcsapás következtében 2020. február 2-án, majd beomlott a fából épített része. A következő év nyarára újjáépítették a kilátót, amelynek a tetején 360 fokos panorámában tárul elénk a Balaton, a Badacsony, valamint az északi part tanúhegyei és a déli part.