Balatoni Katalin: szükség van nemzeti nevelésre, identitásra és kultúrára

Mi, Magyarok

Szükség van nemzeti nevelésre, identitásra és kultúrára, főleg ebben a mai világban, hiszen ezek adják meg azokat az alapokat, amelyek valóban tapasztalás és élmény alapján születnek – hangsúlyozta a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára hétfőn Ópusztaszeren.

Balatoni Katalin a Magyarok Országos Gyűlésén (MOGY) tartott előadásában kiemelte: a magyar oktatásban, köznevelésben minden lehetőség megvan arra, hogy a magyar kultúra, a magyar identitás építése és fejlesztése megvalósulhasson. Elmondta, fontos feladat, hogy a pedagógusképzésben megjelenjen a gyermekjáték, illetve a néptánc is, és a legfontosabb cél az, hogy ezeket úgy adják át a gyermekeknek, hogy a „szívükbe, lelkükbe költözzön”. A pedagógustársadalom nyitott erre – mutatott rá.

A néptánc az, ami a kognitív képességeket, a szociális kompetenciákat, illetve a gyermek egyéni fejlődését is nagyban támogatja, mindezek mellett van  kultúraközvetítő lehetősége is – részletezte a helyettes államtitkár. Balatoni Katalin fontos iránynak nevezte azt, hogy a magyar társadalom megismerje valós kultúráját, ami a „világon egyedülálló, minőségi érték”.

A helyettes államtitkár felhívta a figyelmet a köznevelés sajátosságára is. Elmondása szerint nemcsak oktatásról van szó, hanem arról is, hogy a pedagógusok a családokkal együttműködve részt vegyenek a gyerekek nevelésében, személyiségük kialakulásában. Számos olyan program van ma Magyarországon a köznevelésben, amelyek kifejezetten a magyar kultúra megismerésére irányul – részletezte Balatoni Katalin, példaként megemlítve a Lázár Ervin és a Határtalanul Programot. Hangsúlyozta: „soha ne felejtsük el, hogy a magyar nemzetet az oktatás és a magyar nevelés tartja egybe”.

Falatovics Ádám, a Testnevelési Egyetem tanársegédje, az Országos Baranta Szövetség korábbi vezetője, az előadás másik résztvevője a magyar küzdősportok, harcművészetek szerepéről beszélt a közoktatásban. Kiemelte: ezek olyan filozófiát közvetítenek a gyerekeknek, amely évszázados tapasztalatok sűrítésén alapul. Álláspontja szerint a küzdősportokat, a testnevelést élményalapú oktatással lehet átadni a gyerekeknek, és csak élményeken keresztül lehet ezeket elsajátítani. A korábban megszokott hétköznapi oktatás mellett szükség van a gyakorlati bevonódásra – fűzte hozzá. Falatovics Ádám úgy fogalmazott, hogy „a mozgás egy csodaszer, egy eszköz, amelyet használnunk kell”, és amely alapja a magyar kultúrkör, a magyar testkultúra, kezdve a népi játékoktól, a néptáncon át a magyar küzdősportokig, harcművészetekig.