Csak ezért a hat műtárgyért is biztosan érdemes Kiskunhalasra utazni

Örökség

Kiskunhalas legfontosabb hívószava minden bizonnyal a nevezetes, leheletfinomságú csipke, de a város kiállítóhelyén, Az Év Múzeuma díjat már kétszer elnyert Thorma János Múzeumban más olyan érdekességekre is bukkanhatunk, amelyek világszinten kuriózumnak számítanak.

Thorma János Budavár visszafoglalása 1849 című alkotása is Kiskunhalasra került idén. Fotó: Pozsgai Attila / Baon.hu
Thorma János: Budavár visszafoglalása, 1849 című alkotása is Kiskunhalasra került idén. Fotó: Pozsgai Attila / Baon.hu

A Halasi Múzeum 1874-ben jött létre a helyi református gimnázium gyűjteményéből és Révész György lakatosmester hagyatékából. 1950-ben került állami tulajdonba, ekkor vette fel a városban született festőművész, Thorma János (1872–1937) nevét. Többszöri átépítése és bővítése során kapott helyet a népi bútorok és népi kerámiák látványraktára, majd 2017-ben az akkor elkészült új épületszárnyban a két új képzőművészeti állandó tárlat: a Bay Gyűjteményé, amely a nagybányai művésztelepen alkotók munkásságát bemutató legnagyobb kiállítás az országban, valamint a Thorma János munkásságát felölelő tárlat. Az előbbin harmincöt művész több mint száz alkotása szerepel, míg a Thorma Galériában a névadó több mint negyven festménye látható az intézmény saját anyagából, a Magyar Nemzeti Galériából és további gyűjteményekből.

A Thorma János Múzeum alapvető feladatának tekinti a nemzeti kulturális örökség részét képező helyi és kistérségi értékek gyűjtését, gyarapítását, megőrzését, tudományos feldolgozását és bemutatását. Emellett kiemelten kezeli a Thorma Jánoshoz kapcsolódó emlékanyagot. Célja, hogy a több mint száztízezer műtárgyat számláló gyűjteményből minél többet a látogatók elé tárjon akár hagyományos, akár virtuális kiállítások révén. Az alább kiválasztott hat műtárgy jól reprezentálja a gyűjtemény színességét és gazdagságát, s szemlélteti az intézmény elhivatottságát.

1. A csólyospálosi üveg ivókürt, 670 körül

A csólyospálosi üveg ivókürt, avar kor
A csólyospálosi üveg ivókürt, avar kor


Kiskunhalas környékén Csólyospálos határában található a legjelentősebb avar kori lelőhely. 1983 és 1987 között egy nagyobb avar temető kétszázötven sírját tárták fel a település felsőpálosi határrészén. A gazdag leletanyag legkülönlegesebb tárgya egy húsz centiméter hosszú, halványzöld üvegből készült, üvegszálakkal díszített ivókürt. Az akkor luxusterméknek számító holmi egy nem túl módos asszony sírjából került elő. Igazi kuriózum, hiszen a Kárpát-medence területén jelenleg mindössze öt hasonló példányról tudunk. A műtárgyat a múzeum Kincsek a homokban című kiállításán csodálhatjuk meg.

2. Arany női ruhadíszek, Balotaszállás, 895–1000

Arany női ruhadíszek, honfoglalás kor
Arany női ruhadíszek, honfoglalás kor


1944-ben Balotaszállás felsőbalotai részén aranytárgyakat dobott fel az eke. Megtalálóik osztoztak a leleteken, amelyek egy része harminchárom év múlva igen kalandos úton a múzeumba került. A balotai úrnő hagyatéka még hiányosan is a legjelentősebb honfoglalás kori leletegyütteseink közé tartozik. A ruhadíszekből ma tizennégy nagyobb és két kisebb préselt aranykorongot, valamint két aranyszalagot lehet megtekinteni a halasi régészeti gyűjteményben.

3. Thorma János: Talpra, magyar!, 1898–1936, olaj, vászon, 380 x 600 cm

Thorma János: Talpra magyar!
Thorma János: Talpra, magyar!


Thorma 1898-ban kezdett hozzá az egész festői munkásságát végigkísérő monumentális festmény megalkotásához. Majd negyven évig foglalkoztatta, gondolatait lekötötte, munkarendjét meghatározta a mű vázlatainak, újabb és újabb képi megoldásainak kutatása, formába öntése. A mű nagy erénye, hogy alkotója megpróbálta kidomborítani a szabadságharc polgári forradalmi jellegét, a harc vezetői és a pesti lakosság kapcsolatának szorosságát. A jelenleg a múzeum dísztermét ékesítő kép, Thorma valóságos életáldozata a legnagyobb festői tiszteletadás 1848 márciusa, a szabadság és a festmény főszereplője, Petőfi Sándor emléke előtt.

4. Stepanek Ernő: Kétszarvasos halasi csipketerítő, 1920-as évek, fehér lenfonal, 21 x 29 cm

Stepanek Ernő: Kétszarvasos halasi csipketerítő
Stepanek Ernő: Kétszarvasos halasi csipketerítő


Stepanek Ernő (1881–1934) volt az első olyan tervező, akinek ötletei nyomán 1908-tól rendszeresen és nagy számban készültek halasi csipkék. Ma mintegy hetven alkotás fűződik a nevéhez, amelyek máig a halasi csipke történetének legnagyobb értékei közé tartoznak. A halasi csipke imázsának kiteljesedésében, ma ismert formavilágának megteremtésében Stepaneknek döntő szerepe volt. A kétszarvasos halasi csipketerítő az iparművészeti gyűjtemény egyik kiemelkedő darabja.

5. Nagy Kálmán: Erzsébet királyné szobra, 1902, 77 cm

Nagy Kálmán: Erzsébet királyné szobra
Nagy Kálmán: Erzsébet királyné szobra


A carrarai márványból készült mellszobor magyaros hajviselettel, nyakékkel és ingvállal ábrázolja Erzsébet királynét. Alkotója Nagy Kálmán szobrászművész (1872–1902), aki 1896-tól rendszeresen szerepelt a Képzőművészeti Tárlaton, és több alkotásával is ezüstérmet nyert a párizsi világkiállításon. A szobor első felállítási helye a halasi városi tanács közgyűlési terme volt. Jelenleg a kiskunhalasi Csipkeház előterében tekinthető meg.

6. Ziffer Sándor: Veresvíz télen, 1920, olaj, vászon, 95 x 130 cm

Ziffer Sándor: Veresvíz télen
Ziffer Sándor: Veresvíz télen

Ziffer Sándor festőművész (1880–1962) párizsi tanulmányútja mellett tapasztalatot szerzett Berlinben és Münchenben is, ahol alkotásait kiállításokon is bemutatta. Külföldi útjain megismerkedett a posztimpresszionizmus, a kubizmus, valamint az expresszionizmus formajegyeivel. A nagybányai „neósok” egyik jeles képviselője volt, 1918-tól végleg Nagybányán telepedett le. Noha nem követte a kolónia alapítóinak hagyományait, festményeinek témáját legtöbbször a nagybányai tájból merítette. Ez esetben télen örökítette meg az apró házaival a hegyek ölelésében rejtőzködő, romantikus szépségű városrészt, Veresvizet. A festmény a múzeum képzőművészeti gyűjteményét gazdagítja.