?Maga a zene a kommunikáció és mi nem egyedülálló ételeket kínálunk, hanem egy komplett menüsort. Nem önmagában álló hangversenyeket kínálunk a hallgatónak, hanem teljesen bérleteket, amelyeknek íve van, belső összefüggései vannak, hangversenyek rímelnek vagy kontrasztálnak egymással, ez ad egyfajta szellemi értelemben vett kulináris élvezetet? ? mondta Hamar Zsolt zeneigazgató. Bérleteiket azokról a kiváló karmesterekről nevezték el, akik fontosak és meghatározó szerepet töltöttek be az együttes történelmében. Hármas jelszavuk, az ÉRTÉK, ÉLMÉNY, ARÁNY, amelyeket a hagyományokra építve fogalmaztak meg. ?ÉRTÉK, ahogy azt Kocsis Zoltántól megtanultuk, ÉLMÉNY, ahogyan azt Kobayashi Ken-Ichiro mestertől megtapasztaltuk, és ARÁNY abban a klasszikusan vett értelemben, amely Ferencsik Jánost jellemezte mozdulataival és rezdülésével? ? fogalmazta meg az új zeneigazgató.
A Ferencsik János-bérlet nyolc hangversenyének a Müpa ad otthont. A nyitókoncerten, szeptember 25-én Ránki Dezső zongoraművész lép színpadra. Hamar Zsolt vezényletével elhangzik Kodály Nyári este című szerzeménye, Liszt A-dúr zongoraversenye és Dohnányi I. szimfóniája. A sorozatban olyan sztárok is fellépnek, mint a világszerte ünnepelt Bertrand de Billy, Keri-Lynn Wilson, aki hosszú idő után az első női karmester az együttesnél és Pendereczky II., Karácsony szimfóniája mellett Mahler csodálatos IV. szimfóniáját vezényli. A sorozat záró előadásán, május 19-én a világhírű Julian Rachlin vezényel, aki az est során a zeneirodalom egyik legszebb alkotását, Mendelssohn e-moll hegedűversenyét is megszólaltatja.
A Zeneakadémia patinás Nagytermében a Kobayashi-bérletben hat alkalommal egy-egy külföldi vendégművész is fellép. Suren Bagratuni, az örmény születésű művész Schumann mindössze két hét alatt komponált, különleges szépségű a-moll gordonkaversenyét adja elő a zenekarral november 20-án. François Lelux a január 20-ai estén szólistaként és karmesterként is színpadra lép. Carlo Montanaro és Kovács János visszatérő karmesterek a Nemzeti Filharmonikusoknál. A sorozat utolsó hangversenyén május 6-án a magyar közönség egyik ünnepelt művésze áll a karmesteri pulpitusra: Kobayashi Ken-Ichiro, a zenekar örökös tiszteletbeli elnök-karnagya vezényli a róla elnevezett bérlet utolsó hangversenyét, két Esz-dúr hangnemű Beethoven-művet. Az est szólistája Kaneko Miyuji, az 1989-ben született japán-magyar zongoratehetség, aki azt vallja: játékára Kocsis Zoltán hatott döntően. A Kocsis-bérlet öt rendhagyó előadásán olyan szerzők és előadók hallhatók, akik a géniusz személyéhez köthetőek. Az Olasz Kultúrintézetben valamennyi alkalommal megszólaltatnak egy-egy Kocsis átiratot. Elhangzanak majd Liszt Obermann völgye, Rachmaninov Etűd-tablók (részletek), Debussy Image oubliée, Ravel Couperin sírja és Liszt Ünnepi nyitány Goethe születésnapjára című művei Kocsis Zoltán átiratában. A sorozat egyik fellépő vendégművésze Kocsis Krisztián, és a szólistaként és karmesterként is közreműködő Berkes Kálmán, Rácz Zoltán és Kelemen Barnabás.
A Pesti Vigadóban a Lukács Ervin bérletben 4 alkalommal kizárólag magyar szerzők művei szerepelnek, magyar vendégművészek közreműködésével. A bérletnyitó előadás első szólistája Banda Ádám hegedűművész, aki Durkó Zsolt Hegedűversenyét szólaltatja meg, Boldoczki Gábor Balassa Sándor Trombitaversenyét kelti életre, Kocsár Miklós Elégia című művét Bogányi Bence fagott művész tolmácsolja, és Rohmann Ditta gordonkaművész Dubrovay László Gordonkaversenyét adja elő. Szintén újdonság a Templomi bérlet. Négy hangverseny, négy különböző helyszínen. A Szent István Bazilika nyitja sort, majd a Pozsonyi úti Református Templom, a Mátyás templom és a Dohány utcai Zsinagóga várja a nagyközönséget. A Somos Csaba irányításával működő mintegy 80 tagú Nemzeti Énekkar Brahms Német requiemjét, és Bach h-moll miséjét is megszólaltatja. Folytatódik a nagysikerű Próbatermi vendégség című sorozat, amelynek mindhárom alkalommal Batta András zenetörténész lesz a házigazdája. A délután 18 órakor kezdődő hangversenyeken a klasszikus, romantikus és kortárs kamara- és kórusművek kerülnek bemutatásra a zenekar és a kórus művészeinek tolmácsolásában.
Operamacera ? ezt a címet viseli a családi matiné, amelynek továbbra is a Fesztivál Színház ad otthon. Álruha, intrika, zűrzavar, szerelem ? vérbeli komédia Rossini halhatatlan operája, A sevillai borbély, amely december 3-án lesz hallható. Az Operamacerák sora a kacagtató, fordulatokkal teli Figaró-történettel folytatódik. Az alkotók Mozart örök becsű vígoperáját szedik ízekre, analizálják és rakják újra össze a közönség szeme láttára, és vélhetően legnagyobb csodálkozására. A sort Donizetti hatvannegyedik (!) operája, a komédia, a zeneirodalom egyik legszórakoztatóbb vígoperája, a Don Pasquale zárja. Dinyés Dániel karmester?zeneszerző és Göttinger Pál rendező a műveket oly módon viszik a színpadra, hogy a közönség nem csak passzív, ám jól szórakozó megfigyelőként van jelen, hanem az alkotói folyamatba való betekintés révén részesévé válik a mű születésének, megismeri kulisszatitkait. A műhelymunkában a két alkotó, nagyszerű énekesekkel együtt egy elképzelt előadás afféle rendelkező próbáját tartja előttünk, a zenei és történetmesélő elemzéstől kezdve az énekesek színpadon tett első lépéséig.
Bérleten kívül október 20-án a Pesti Vigadóban Somos Csaba vezényletével emlékeznek a kiegyezés évére. Az est során többek között elhangzik Mihalovics Ödön Gyászzene Deák Ferenc emlékére című műve. Liszt Esz-dúr zongoraversenyét Sakata Tomoki szólaltatja meg. Régi hagyomány, hogy a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Müpa közösen Csajkovszkij egyik legnépszerűbb balettjével, e halhatatlan karácsonyi történettel, A diótörővel ünnepel, július utolsó három hétvégéjén, 15-én, 22-én és 29-én pedig Martonvásáron Beethoven egy-egy csodálatos műve csendül fel. A páratlan hangulatú szabadtéri hangversenyeken Kovács János, Medveczky Ádám és Somos Csaba dirigál.
A koncertekről és a jegyvásárlásokról bővebb információ itt kapható: https://nfz.jegy.hu/
Fotó: filharmonikusok.hu/Wágner Csapó József