Az Edith és Marlene írója Törőcsik Marival dolgozik együtt

Egyéb

A két legendás színésznő, Edith Piaf és Marlene Dietrich életét és kapcsolatát felvonultató darab december 3-án lesz látható Lendván, Dunaújvárosba pedig három alkalommal hívták januárban a bérletes előadások közé. Mégis, mára a tapsot nem követi zsúfolt, teltházas előadás. ?Érezzük, hogy a látogatók nem könnyen jutnak el a színházakba? ? mondta el Botos Éva. Büszkén mesélte a darab sikereit: az abban nyújtott alakítása nyomán kapta meg a Centrál Színház közönségdíját. Ha ritkábban is játsszák a darabot, még decemberben is két előadás között válogathatnak az érdeklődők: a Centrál Színház mellett a Marczibányi Téren láthatják a darabot. ?Régen Dajka Margitra és Ruttkai Évára voltak kíváncsiak a színházba járók, ma már olyanokra, akik show műsorokban szerepelnek? ? fejezte ki csalódottságát a színésznő, az író szerint azonban túl fog jutni az előadás a mostani ínségesebb időszakon.

 

A Centrál Színházban játszott darab eredeti változata a Pesti Színházból indult, ahol Kútvölgyi Erzsébet és Hernádi Judit játszotta a két főszerepet. A már akkor híres színésznőket a tévéből ismerhette a közönség, tömve voltak a széksorok, persze amikor az előadás elindult, mindez már háttérbe szorult, csak a színészi játék számított. Mára a helyzet megváltozott, aki nem látszik a tévében, az jóformán nem is létezik. A Marlene Dietrichet alakító Nagy-Kálozy Eszter szerette volna a tavaly a Centrálban bemutatott darabot Dietrich egy monológjával indítani, amiben a megöregedett, magányos színésznő emlékezik vissza régi önmagára, ezzel bevezetve a történetet. A felfrissített darab nem áll meg Budapesten: most Székesfehérváron is bemutatkozik a Pataki Éva által írt Edith és Marlene. A Fejér megyei városban a kezdő monológot filmre vették, és azt be-bejátsszák a darab során, erősítve a visszaemlékezés hangulatát.

 

Pataki Éva elárulta: a Centrálban az átlagnál is kevesebb próbaidő állt rendelkezésre, négy hetet töltöttek együtt a színészek. Mészáros Márta rendezővel keményen kellett dolgozniuk, az írónő szerint ugyanis Botos Éva számára nehezen állt össze a darab, de egyik pillanatról a másikra belobbant egy szikra, mely átlendítette a mélyponton a színésznőt. ?Onnantól kitört belőle a vulkán, addig azonban nagyon lefojtotta a szerepet? ? mondta Pataki Éva. Botos Éva sem emlékszik másként a történtekre, szerinte a problémát az okozta akkor, hogy nagyon erős kép élt a szerepről Mészáros Mártában és benne is, ezt a két felfogást kellett összecsiszolniuk. ?Sajátos munkamódszerem szerint folyamatosan, lassan, de tudatosan építkezem. Mégis nagyon kellemes munka volt, ha munkának lehet ezt nevezni? ? mondta, majd hozzátette: szeret a darabok előtt befelé fordulni, magában tartani energiáit, melyek aztán a színpadon törnek elő belőle. És ez a darab próbáján halmozottan érvényesült az abban rejlő feszültségek miatt, éppen ezért nem lehetett halk munkafolyamatról beszélni.

 

A darab két tehetségről szól: szemben áll egymással a magát égető, önpusztító drámai szerep és a fegyelmezett, precíz és pontos alkat. ?Eszterrel tíz évig voltunk kollégák, együtt játszottunk a régi Újszínházban, nagyon szeretek vele dolgozni, imádom a lelkét, a tehetségét, örülök, hogy a partnere lehettem? ? meséli Botos Éva. Pataki Éva szerint látszott a sokévi kapcsolat, nagyra tartja Nagy-Kálózy Eszter alázatát, a figyelem és alázat érdekes keveréke testesül meg benne. Maximalizmusa nyomán sokkal korábban kész volt a szereppel, mint Botos Éva, mikor azonban Éva megérett a szerepre, egyensúly költözött a színpadra, sőt, inspirálni tudta a Dietrichet alakító színésznőt. Azt is elárulták: a két színésznő ötlete volt az előadás, régóta szerették volna már együtt színpadra vinni.

 

Ha négy hét alatt teljesen nem is forrott ki a darab, a nagyon intenzív próbaidőszakban szerencsére maradt ideje a két színésznőnek arra, hogy otthon is készüljenek, és szabadidejükben is egyeztessenek. A visszajelzés elképesztő, fogynak azonban a nézők, pedig a tapsból hallani, hogy elér a közönséghez az üzenet ? fejtette ki Botos Éva.

 

Film készül Törőcsik Marival


Nemrég jelent meg Pataki Éva, Nőből is megárt a nagymama című regényének a folytatása, az ?és megint nagymama. Az első részt az írónő első unokája ihlette, ugyanakkor a Ratkó-korosztályról is szól, e nagylétszámú nemzedék helyzetéről, életérzéséről. Kiváló volt a könyv fogadtatása, a Ridikül című műsorban tett látogatása után pedig egyenesen megrohanták a könyvesboltokat a regényt keresve, ami szintén a tévé óriási hatalmát bizonyítja ? utalt a szerző a beszélhetés elején felvetett problémára. Ma már a harmadik kiadás fogyott el ? mesélte az író, aki szerint a kulturális ajánlóprogramok nagy része inkább fizetett hirdetés, így csak a szakmai teljesítmény alapján ritkán ajánlanak bármit az olvasóknak a kulturális élet területén. A könyvek mellett a színpadhoz sem hűtlen Pataki Éva, már játsszák a Spinozában az Amikor meghalnak az angyalok című darabját, ami egy különleges zsidómentő akcióról, egy csodálatos barátságról szól.

A jövőben sem unatkozik az író, Mészáros Mártával készülnek egy játékfilmre, melynek forgatókönyvét egy uniós támogatású forgatókönyv-fejlesztő program keretében fejlesztettek nagynevű szakértők segítségével (ScripTeast) Lengyelországban, Berlinben és Cannes-ban, utóbbi helyszínen pedig már producerekkel is tárgyaltak. A program eredményeként osztrák koprodukcióban 2015-ben forgatják Törőcsik Marival a háború után a négyhatalmi megszállás alatt álló Bécsben induló és napjainkban drámába torkolló történetet. A filmnek Jancsó Zoltán mellett társírója és rendezője Mészáros Márta.

De a sok munka mellett Pataki Éva ott lesz a decemberi előadáson, mert Botos Éva alakítását kimagaslónak tartja, kíváncsi, hol tart most a színésznő a szereppel.