A napfényes Toszkána egyik, nők számára létrehozott pszichiátriai intézetében éldegél Beatrice, az egykori arisztokrata, akinek olyan névjegyek vannak a telefonjában, mint Armani és Versace. A hölgy valójában megrögzött hazudozó, aki folyamatosan meséli vélt és valós történeteit az intézetben lakóknak, éjszakánként pedig hívogatja az őt elítélő bírót, tovább rontva ezzel az amúgy sem rózsás helyzetét. Egy napon új lakó, a mélydepressziós Donatella érkezik az intézménybe, ez a jelentéktelennek tűnő esemény pedig teljesen felforgatja az intézet szokásos mindennapjait. Beatrice és Donatella egymás szöges ellentétei, mégis összebarátkoznak, és amint alkalmuk nyílik rá, megszöknek. Menekülésük során szembesülnek egymás élettörténetével, és olyan kalandokba keverednek, amelyek örökre megváltoztatják az életüket és a véleményüket ? és tulajdonképpen a mi véleményünket is ? arról, mi is a boldogság, vagy hogy mit jelent épelméjűnek lenni.
Az Esélylesők és a Toszkán szépség című filmeket is jegyző Paolo Virzi legújabb alkotása annak feltárása, milyen a boldogság, hogyan lehet megtalálni, és mit is takar valójában az a kifejezés, hogy ?őrült?. Nem kis feladat ilyen témákat boncolgatni, az olasz rendező azonban hiteles történetet és még hitelesebb karaktereket alkotott, akiket olyan gyorsan meg lehet szeretni, hogy a néző észre sem veszi, máris szurkol. Valeria Bruni Tedeschi ? aki már az Esélylesőkben is együtt dolgozott Virzivel ? elragadó a folyton lelkes, ?tornádó? Beatrice szerepében, játékának minden apró mozzanata mutatja, milyen remek színész. Micaela Ramazzotti pedig tökéletes társa ebben a Thelma és Louise hangulatát idéző moziban, mely még annak is visszaadja az életbe vetett hitét, akinek sohase volt.
Az Őrült boldogság vérbeli olasz film tele színekkel és melegséggel. Vladan Radovic operatőri munkájának köszönhetően a toszkán táj képeslapként elevenedik meg előttünk, a film beállításai telítettek, a kézi kamera használata pedig sajátos atmoszférát teremt, és energiával tölti meg a képeket. Mégis, a film két legfontosabb és leginkább magával ragadó eleme a karakterkidolgozás és a párbeszédek erőssége. Főhőseink aprólékosan kidolgozott, hús-vér emberek, akik olyan dolgokkal szembesülnek életük során, melyek rádöbbentik őket: a legszörnyűbb helyzetekben is meg lehet találni a boldogságot, mert mindenkinek az életében ott van, csak néha mélyre kell zuhanni ahhoz, hogy megláthassuk, miként leszünk képesek elérni.
Paolo Virzi alkotásának világpremierje az idei Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál Rendezők Kéthete programjában volt. A film versenyben volt a Chicagói Nemzetközi Filmfesztiválon is, az olasz filmkritikusok pedig tíz kategóriában jelölték az év filmje díjra, amelyből az Őrült boldogság öt elismerést ? legjobb színésznő, rendező, forgatókönyv, jelmez és zene ? meg is kapott. Az olasz dráma január 12-étől látható a hazai mozikban a Vertigo Média Kft. forgalmazásában.
Tóth Eszter