Renoir – A festő és modelljei / Szépművészeti Múzeum, Budapest
A Szépművészeti Múzeum 2019-ben megvásárolta Renoir Fekvő női akt (Gabrielle) című festményét, ez pedig jó alkalom volt arra, hogy az intézmény kiállításon állítsa fókuszba életművét. A párizsi Musée d’Orsay-val és a Musée de l’Orangerie-vel együttműködésben létrejött kiállítás Renoir alakábrázolásaira irányítja rá a figyelmet. A művész mindig az embert állította művészetének fókuszpontjába, a kiállított műveken érdemes megfigyelni, micsoda érzékenységgel ábrázolta az arcok rezdüléseit, a tekintetekben megbújó érzelmeket, a ruhák tündöklését.
A kiállítás, amelyről itt számoltunk be részletesen, 2024. január 7-ig látogatható.
Esterházy Marcell: Timelines // Modem, Debrecen
Esterházy Marcell életmű-kiállítása tulajdonképpen csoportos tárlat is, hiszen idővonalak sokaságát gyűjti egybe: időrendben láthatók az Esterházy-család relikviái és portréi, valamint Esterházy Marcell alkotótársainak, művészbarátainak ehhez kapcsolódó munkái. Ezek együttesen komplex műtárgyegyüttest adnak ki, amely reflektál a 20. századi történelmi narratívák sokféleségére, miközben az alkotó privát múltfeldolgozásának folyamatára is rávilágít. Azzal, hogy Esterházy Marcell felvállalja nézőpontja szubjektivitását, rámutat a történelmi értelmezések és nézőpontok sokféleségére, valamint az abszolút és a relatív idővonalak egymásmellettiségére és lehetséges összefonódásaira.
A kiállítás 2023. november 26-ig látogatható.
Maurer Dóra: A struktúra tematizálása // Vaszary Galéria, Balatonfüred
Zsikla Mónika kurátorsága alatt nagyszabású Maurer Dóra-kiállítás nyílt a balatonfüredi Vaszary-villában, amelynek tematikus fókuszát a művész életművének úgynevezett hommage (a szó jelentése: hódolat, tisztelet) művei adják. A kiállítás anyaga a korai grafikai munkákból, a konceptuális fotóművekből, filmekből és festményekből áll össze úgy, hogy a tizenkét terem végigjárásával a művész több mint hat évtizedes alkotói tevékenységének technikai és mediális sokszínűsége is láthatóvá válik.
A kiállítás 2024. január 7-ig látogatható.
I’m afraid I can do that / Torula, Győr
Az elmúlt évtizedek környezeti, technológiai és társadalmi átalakulásának köszönhetően egyre inkább megkérdőjeleződik az a világkép, amelynek az ember a középpontja. Ma már egyre kevésbé egyértelmű, hogy mit nevezhetünk emberinek, sőt: fel kell ismernünk, hogy nem az ember az, aki körül a bolygó kering. A kiállítás az emberek, állatok és gépek között húzódó, azonban egyre inkább elmosódó határokat igyekszik felvillantani, azt a kérdést járva körül, ki és milyen szerepet fog játszani ebben a több-mint-emberi világrendben. Kiállító művészek: Veneta Androva, Bácsi Barnabás, Biró Dávid, Dasha Ilina, Geibl Kata, Kyriaki Goni, Szakai Dániel. Kurátor: Sárai Vanda.
A kiállítás 2023. október 21-ig tekinthető meg.
Vigyázat, törékeny. Handle with Care / Ludwig Múzeum, Budapest
A Ludwig Múzeum új kiállítása a gondoskodásról szól, amely fogalom egyszerre értelmezhető önmagunkra vonatkoztatva, de kiterjeszthető nagyobb dimenziókra, például a Földhöz való óvó viszonyulásra is. A kiállított műtárgyak az öngondoskodás fontosságáról, a kiszolgáltatottságról, a gondozó és gondozott közötti aszimmetrikus viszonyról, az egyén, a társadalom és a világ sérülékenységéről szól, ugyanakkor az egyéni és kollektív felelősségválallás fontossága mellett is leteszi a voksát. A fogalmat a múzeumra és a művészetre is kiterjesztik: a kurátor szó eredeti jelentését szem előtt tartva keresik a „gondoskodó” múzeum alappilléreit is.
A kiállítás 2024. január 14-ig látogatható.
Colourful – A forma, a körvonal, a szín / Deák Erika Galéria, Budapest
A 25 éves Deák Erika Galéria jubileumi kiállítása három nemzetközi női sztárművész munkáit vonultatja fel, amelyek izgalmasan rezegnek együtt a térben. Kristina Schuldt művei a futurizmust megidézve a nőkre nehezedő terheket, az őket ért kihívásokat jelenítik meg, a folyamatos újradefiniálásról szólnak, míg Annie Morris érzékeny egyensúlyi helyzeteket felmutató szobrai a törékenységről mesélnek, arról, hogy egy individuum helyzete mindig a cérnaszálon lebeg, a stabil pontok csak illúziók. Helen Beard homogén színfoltokból épülő festményei és szőttese pedig a szexuális szabadságot, a női érzékiséget, a vágy jelenvalóságát tematizálják.
A kiállítás 2023. október 20-ig látogatható.
Ember Sári: Időben történik / acb Galéria, Budapest
Ember Sári önálló kiállítása az acb Galériában összegzésnek tekinthető, amelyben az alkotó számba veszi hét éves alkotói praxisát, miközben mediálisan el is mozdul attól: a fotó műfajától való távolodás, a térbeli objektek, a kőszobrok és kerámiatárgyak karakteres és variábilis konstellációinak megjelenése jellemzi az alkotó elmúlt időszakát. Az Időben történik című kiállításon bemutatott átfogó kerámia tárgyegyüttes, valamint a tárgyak által közrefogott sátor, az otthon tereinek hangulatát megidézve, az alkotó személyes megközelítésén keresztül generációs kérdésfelvetésként is artikulálódik.
A kiállítás 2023. október 20-ig látogatható.
Reigl Judit: Szárnyalás / Kiscelli Múzeum, Budapest
Reigl Judit maga is a Kiscelli Múzeum Templomterébe képzelte el ezt az anyagát, ezért ez a kiállítás tulajdonképpen tiszteletadás is az alkotó születésének 100. évfordulójára. Első ízben láthatjuk, hogy Reigl számára milyen jelentőséggel bírt az emberábrázolás: a kiállítás a művész periférikusnak tekintett, kevéssé ismert sorozataira hívja fel a figyelmet, hiszen életműve csak ezek beemelésével és a művész következetes gondolkodásának feltárásával értelmezhető. „Ezek a testek az égben nem függetlenek a mennybemenetel vagy a feltámadás ikonográfiájától. Az én alapvető problémám a megjelenés, eltűnés” – mondta a pályájára visszatekintő idős művész, akit az űr, az atomok világa, a semmi, a végtelen és az univerzum erőinek kitett ember mint egzisztenciális kérdés és mint festői probléma foglalkoztatott.
A kiállítás (itt írtunk róla) 2023. október 27-ig látogatható.
Reigl Judit a Műcsarnokban nyílt életműtárlata pedig 2024. január 28-áig tekinthető meg, erről itt számoltunk be.
Csizik Balázs: Mit tanulhatunk a fáktól? / Molnár Ani Galéria, Budapest
A fák olyanok, mint régi, bölcs, sokat tapasztalt entitások, többet éltek a földön, mint mi, bizonyára többet is átéltek, többet is tapasztaltak. Szimbolikusan szinte minden kultúrában az életet és a világot, az ősi tudást, az emlékezetet jelképezik. Az évgyűrűk és a kéreg nyomai személyes, helyspecifikus pillanatokat konzerválnak. Ezeket a történeteket tárja fel Csizik Balázs, amikor élete három fontos helyszínén, Székesfehérváron, Budapesten és Csíkszeredában kutatja a fenyők létmódját, valamint ornamens részleteket vegyít a három város utcáin talált fatárgyak népi és városi folklórból ismerős struktúrába rendezésével.
A kiállítás 2023. december 2-ig látogatható.
Molnár Sándor: Zugló-Párizs. Papírmunkák a ‘60-as, ‘70-es évekből / Resident Art Gallery, Budapest
A hazai absztrakció második világháború után induló nemzedéke egyik legkiemelkedőbb és leginkább egyéni formanyelvvel rendelkező alkotójának, Molnár Sándornak szinte teljesen ismeretlen, a korai grafikai művekre, valamint azok hazai és nemzetközi kontextusára összpontosít a Resident Art Galéria kiállítása. A címadás arra az egyoldalú szellemi-művészeti kapcsolatra utal, amely az ötvenes évek végén induló Zuglói Kör fiatal művészei és a főként Párizsban működő absztrakt alkotók (Jean Bazaine, Jean Le Moal, Roger Bissier, Maurice Estève, Alfred Manessier) között jött létre. A kiállítás gerincét az a két tucat grafikai mű adja, amelyet Molnár a hatvanas és a hetvenes években készített. Molnár művei mellett a fent említett kortárs francia művészek alkotásai közül számos grafika szerepel a kiállításon, amelyek több ponton inspirálták a Zuglói Kör művészeit.
A kiállítás 2023. október 28-ig látogatható.
Nyitóképen Renoir – A festő és modelljei című kiállítás Szépművészeti Múzeumban. Fotó: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu