A magyar pavilon a leglátványosabbak között volt a Velencei Képzőművészeti Biennálén

Művészet

November 24-én befejeződött a 60. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé. A több mint hét hónapig tartó, 86 ország részvételével lezajlott kiállítást idén 700 ezer látogató kereste fel.

A Techno Zen kiállítótere
A Techno Zen kiállítótere

A látogatók 59 százaléka érkezett külföldről. Idén is jelentős, mintegy 30 százalék volt a fiatalok és diákok aránya, és 67 százalékkal nőtt a valamilyen nehézséggel élő látogatók száma. Az eseményről több mint 4000 újságíró tudósított. 

A biennálé frissen kinevezett elnöke, Pietrangelo Buttafuoco szerint a Stranieri Ovunque – Foreigners Everywhere (Idegenek mindenütt) címmel megrendezett, Adriano Pedrosa főkurátor nevével fémjelzett esemény megtanította a látogatóknak, hogy mindannyian „idegenek vagyunk mindenütt”, azaz ezekben a nehéz időkben a művészet emlékeztet arra, hogy minden kultúrák, nézőpontok, múlt és jövő közötti polemos háború, avagy mai értelemben véve polémia. Az élet értelme azonban a másikkal, a saját közösségünkkel való találkozásban rejlik.

A globális dél felé történt nyitást tükrözi az idei díjazás is: az életműért járó Arany Oroszlánt a brazil Anna Maria Maiolino és a török Nil Yalter kapták. A legjobb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlánt Ausztrália kapta, a legjobb résztvevőnek a maori Mataaho kollektívát választotta a nemzetközi zsűri.

A magyar pavilonban idén Nemes Márton festőművész Techno Zen kiállítása volt látható, melynek kurátora Kopeczky Róna. „Nemes Márton a festészet kereteit kitágító anyaga a biennálé leglátványosabb kiállításai közé tartozott. Tartalmilag nem kapcsolódott az idén előtérbe helyezett témákhoz, mint a dekolonializáció, a migráció vagy a másság problematikája, s ezzel kivételesnek számított. A több érzékre ható, multimediális installációja – amelyben a színek, a mozgó fényhatások és az ehhez komponált zene egy élményalapú összhatásban állt össze – ugyanakkor jól illeszkedett az idei biennálé rendkívül színes összképébe, a színt középpontba helyező trendjébe” – összegezte Fabényi Julia nemzeti biztos, a kiállítást szervező Ludwig Múzeum igazgatója.

„Lényegében ebben a projektben összekötöm azt, amit otthonról hozok, és amit fiatal felnőttként magamra szedtem. Van ebben egyfajta megérkezés, ráébredés, és hogy ezek az élmények rímelnek egymásra” – fogalmazott Nemes Márton. Alkotása, a Techno Zen egyszerre spirituális/transzcendens élmény, meditáció és technobuli; csendes, mégis hangos, intenzíven hat a befogadóra, és abban segíti, hogy lecsendesedve befelé kezdjen el figyelni. Mielőtt a műtárgyak a Ludwig Múzeumban kamionra kerültek volna, megnéztük a készülő kiállítást. Az erről készített képriportunk itt nézhető-olvasható.

A központi pavilonban a magyar-indiai Amrita Sher-Gil (1913–1941) is szerepelt, akinek egy fiatalkori önarcképét válogatták be a kiállítás egyik szekciójába.

Nemes Márton kiállítása bővített formában 2024. december 19-től 2025. március 2-ig a Ludwig Múzeumban is látható lesz. Az intézmény már megkezdte a felkészülést a következő, 2026-os képzőművészeti biennáléra, melynek kurátori posztjára kiírt pályázati felhívás a múzeum honlapján érhető el. Beadási határidő: 2025. január 20.

A 2025-ös Velencei Építészeti Biennálé magyar kiállításának címe: Nincs itt semmi látnivaló, ami jelzi, a magyar pavilonban jövőre nem egy hagyományos építészeti kiállítást mutatnak be, hanem „az építészeti tudást ünneplik, annak más szakmákban történő migrálását és sikerre vitelét”. A kiállítás fiatal építészcsapata a helyszínen készített kisfilmben ad betekintést, hogy mit láthatunk majd a magyar pavilonban. A kiállítás kurátora Pintér Márton.