A szemlét négy világhírű filmes együtt nyitotta meg: Bong Dzsun Ho dél-koreai rendező, akinek Élősködők című vígjátéka nyerte el a fődíjat az előző, a koronavírus-járvány előtt, 2019-ben megtartott 72. cannes-i fesztiválon; Jodie Foster amerikai színésznő, akit életművéért tiszteletbeli Arany Pálma-díjjal tüntetett ki a fesztivál; Pedro Almodóvar spanyol rendező, aki az elismerést átadta az 58 éves amerikai sztárnak; valamint a zsűri elnöke, Spike Lee amerikai rendező, színész, producer.
A hivatalos programban szereplő alkotásokból készült összeállítást megelőzően a megnyitó csaknem háromezres, kötelezően szájmaszkot viselő közönsége rövid részleteket is láthatott a zsűri elnökének alkotásaiból.
„A világot jelenleg gengszterek irányítják” – vélte Spike Lee a megnyitó előtti sajtótájékoztatón, megadva ezzel az idei seregszemle hangvételét, amelynek filmjei elsősorban kortárs társadalmi és identitásproblémákkal foglalkoznak.
A cannes-i nemzetközi zsűrinek először van fekete bőrű elnöke, mellette pedig elsősorban nők kaptak helyet: Mati Diope francia–szenegáli rendezőnő, akinek Atlanti-óceán filmje 2019-ben elnyerte a fesztivál Nagydíját, osztrák kolléganője, Jessica Hausner, akinek első angolul forgatott filmje, a Little Joe főszerepéért Emily Beecham ugyanabban az évben megkapta a legjobb női alakításért járó díjat, Mélanie Laurent francia színésznő, rendezőnő, aki játszott Quentin Tarantino Becstelen Brigantyk című filmjében, Maggie Gyllenhaal amerikai színésznő, producer, aki egyszerre dolgozik nagyszabású amerikai produkciókban és szerzői filmekben, valamint Mylene Farmer francia énekesnő, zeneszerző, akinek videóklipjei filmes igényességgel készülnek.
A férfi tagok között van Tahar Rahim francia színész, akit Jacques Audiard A próféta című filmjének főszereplőjeként ismert meg a nagyközönség, Kleber Mendonca Filho brazil rendező, valamint a 2019-es Arany Pálmát elnyerő dél-korai film, az Élősködők egyik főszerepét alakító Szong Gangho.
A sajtótájékoztatón a zsűri több tagja is elmondta, hogy több mint egy éve nem volt moziban, s ez lesz az első alkalom, hogy közönséggel együtt néz vetítőteremben filmeket. A pandémia miatt tavaly elmaradt, idén pedig két hónappal elhalasztott filmfesztivál az első olyan nagy nemzetközi kulturális esemény, amelyet hagyományos módon, az alkotók és a szakmai közönség személyes részvételével rendeznek meg.
A nyitófilmet rendező Leos Carax kilenc év után tér vissza a Croisette-re, előző filmje, a Holy Motors is a fesztiválon debütált. Az Annette-et a hivatalos válogatás versenyprogramjában mutatják be 23 másik alkotással, köztük Enyedi Ildikó A feleségem története című filmjével. Az Annette az amerikai Sparks art-pop duó ötlete alapján készült rockopera, a film zenéjét is ők jegyzik. A Los Angelesben játszódó nagyszabású történet főszereplője egy szerelmespár, Henry, egy cinikus humorista és Ann, egy világhírű operaénekesnő, akiknek idillikus életét teljesen felborítja lányuk, Annette születése, aki tragikus sorsú anyja gyönyörű hangját örökli. Leos Carax besorolhatatlan, költői és alapvetően pesszimista alkotása tele van allegóriákkal és sokszintű utalásokkal a bulvársajtótól kezdve az operán át a #metoo mozgalomig. A szenvedélyes film a hírnév kérdését boncolgatja, valamint azt mutatja be, hogy a dicsőség hajhászása hogyan teheti tönkre a magánéletet.
A megszokott ritmus szerint naponta két játékfilmet láthat a fesztiválközönség. Szerdán Nadav Lapid izraeli rendező Ahed’s knee (Ahed térde) és Francois Ozon francia rendező Tout s’est bien passé (Minden rendben volt) című alkotása lesz látható, Sophie Marceau-val a főszerepben. A hivatalos programba négy magyar alkotás is meghívás kapott.
Fotó: Northfoto