A rangos eseményt Thierry Frémaux, a cannes-i fesztivál művészeti igazgatója és Bertrand Tavernier világhírű francia rendező hívta életre.
Idén immár hatodik alkalommal hívtak meg restaurált magyar filmet a programba, a Lumiére Intézet és a Nemzeti Filmintézet − Filmarchívum együttműködésének köszönhetően.
Gaál István Sodrásban című, 1963-ban készült korszakalkotó filmjének alapötletét a rendező kamaszkori élménye, egy veszélyes versengés adta. A történetben egy diáktársaság fürdik a Tisza-parton. Önfeledten játszanak, egyik fiatalnak sem tűnik fel, hogy hiányzik valaki, egyik társuk vízbe fulladt. A tragédia önvizsgálatra készteti őket: kié a felelősség, hogyan viszonyulnak egymáshoz, a világhoz. A film élet és halál, a felnőtté érés problémáin túl a hatvanas évek elejének fontos kérdéseit − hagyomány és modernség, egyén és közösség, falu és város, ember és táj − progresszív szemlélettel, új vizuális nyelven dolgozta fel.
A Sodrásban a magyar új hullám egyik első nemzetközi sikere és jelképe lett. Pierre Paolo Pasolini (1922-1975) világhírű olasz filmrendező kiemelte a film poézisét, frissességét és újszerű hangvételét. A Sodrásban 1964-ben Karlovy Varyban elnyerte a fődíjat, majd a Brit Filmintézet mértékadó folyóirata, a Sight & Sound az év öt legjelentősebb filmje közé sorolta.
Az NFI hosszútávú filmdigitalizálási és felújítási programjának köszönhetően, a Filmarchívum és a Filmlabor által 2019-ben készült el a Sodrásban teljes körű, 4K felbontású restaurálása. A film újrafényelése a Magyar Operatőrök Társaságával (HSC) együttműködésben, Sára Balázs operatőr közreműködésével valósult meg. A felújított változat nemzetközi premierje a 76. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál Venice Classics programjában volt 2019-ben.
Kiemelt kép: NFI / Rajnogel Imre