A kötet, amely az Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület (OMIKE) történetét mutatja be 1909-es megalakulásától 1950-es megszűnéséig, eddig fel nem tárt gazdag forrás- és dokumentumanyag közlésével járul hozzá 20. századi történelmünk egy eddig kevéssé ismert területének megértéséhez.
Ennek során számos kérdésre választ kapunk. Például, hogy mi a kapcsolat az OMIKE és Hevesi Simon rabbi között? Hogyan sikerült egy többezres taglétszámú zsidó kulturális egyesületet létrehozni a 20. század első éveiben? Volt-e a numerus claususra valamilyen válasza a zsidóságnak? Milyen szerepet vállalt az OMIKE életében a nagyiparos Buday-Goldberger Leó? Hogyan működött az első zsidótörvény nyomán létrejött színészkamara? Ki volt Ribáry Géza? És Csergő Hugó? Kik voltak azok a művészek, akik időleges menedéket találtak a Goldmark Teremben? Találtak-e az állástalanná vált zsidó művészek bármiféle lehetőséget hivatásuk folytatására 1939 után?
Mindezekre a kérdésekre és sok másra próbál választ adni ez a kötet hatalmas képanyaggal, jegyzetapparátussal, alapos bibliográfiával és kislexikonként is használható névmutatóval a Bajor Gizi Színészmúzeumban tartott eseményen.