Emlékszik, hogy a nyáron németek felvételt csináltak a Hortobágyról. Én ezeket a filmfelvételeket láttam s nagyon tetszett nekem minden, ahogy a mi szép Hortobágyunk be van mutatva. A ménesek különösen. Én, mint magyar író, elvállaltam, hogy ehhez a film-felvételhez mesét írok. Ezt a mesét újra fel fogják venni és pedig valószínűleg Budapesten. Ragaszkodom hozzá, hogy maga ott legyen, és ezért arra akarom kérni, hogy ha én Debrecenbe leutazom, legyen nekem segítségemre, hogy a csikósokat és a csikós életet megismerjem.”
Szekfü András filmtörténész tárta fel a Komor ló című film keletkezésének történeti hátterét. Ez volt az első Móricz-forgatókönyvből készült film, melyet nem egy magyar, hanem egy osztrák rendező forgatott 1934–36-ban.
Georg Michael Höllering osztrák filmrendező eredeti szándéka szerint egy egzotikus filmet szeretett volna készíteni. Korábban hallott magyar munkatársaitól a Hortobágyról, és elhatározta: Magyarországra költözik egész családjával, hogy a filmet leforgassa. Az első forgatás után ráébredt, hogy az a naturalista szemléletmód, amelyet képviselni akart, nem dokumentumfilm-formátumot kíván, hanem fikciót. Ekkor kereste fel ötletével és az első anyagokkal Móricz Zsigmondot, akit arra kért, hogy egy „filmnovellát” készítsen a filmhez – tulajdonképpen forgatókönyvet rendelt tőle. A forgatott anyag tele volt összefüggéstelen természeti képekkel, csikósokkal és lóhajtással. Ahogy Móricz fogalmaz:
Móricz, látva az első felvételeket, nem érezte biztosan, hogy el kellene vállalnia a felkérést, ám a második vetítési nap után mégis meglátta a lehetőséget a kópiákban. Ezt írta naplójában: „…ez egy olyan téma, ami méltó hozzám.”
Ekkor írja meg fent idézett levelet Czinege János számadó csikósnak, és leutazik Debrecenbe, onnan Hortobágyra, még 1934-ben.
(A számadó lánya, Czinege Juliska 2013-as visszaemlékezése In: Szekfü András: Móricz Zsigmond, G. M. Höllering és a „Hortobágy” – film, Holmi 2014. 11.)
A hortobágyi látogatás anyagából Móricz két publikációt is készített: az egyik egy riport, mely megmutatja a puszta akkori arcát, ez A csikós romantika vége című szociografikus riport, a másik a Komor ló című filmnovella. Mindkettő 1934 decemberében jelenik meg a Pesti Naplóban.
Mindkét műben elementáris a találkozás az ősi rend őrzőivel, akik még a parasztságnak is a perifériáján evickéltek, mégis volt olyan köztük, akinek kijárt a Gróf jelző. Ők a csikósok és a pásztorok. Ők azok, akik a mai napig egy olyan hierarchikus rendet tartanak maguk között, amelyben mindenki tudja írott törvény nélkül a maga dolgát és kötelezettségét, tisztelve a többi társát.
Szól az eskü az első Hortobágy-filmben, amely nemcsak a Hortobágyon játszódik, hanem a hortobágyiakkal is készült. Színészei nem színészek, hanem valós emberek, maguk a pusztát lakó pásztorok, csikósok, köztük a „fejedelmük”, Czinege János csikós számadó.
A Hortobággyal párhuzamosan kezdődött Móricz életében a filmek kora: ekkor már tárgyalt a Légy jó mindhalálig és a Nem élhetek muzsikaszó nélkül megfilmesítéséről is. Mára Móricz Zsigmond az egyik legtöbbször megfilmesített magyar író – 25 művéből készült film. Rendkívüli teljesítmény, főleg, hogy a műveinek egy részét az író maga ültette át filmforgatókönyv-formátumra.
A Hortobágy a néptánc- és népzenemozgalom egyik kultuszfilmjévé vált, főleg, mert sok szereplőjét életében is ismerte a néptáncos, népzenész közösség. Emellett Móriczot elindította a népi írók támogatása felé vezető úton is. A Hortobágyon töltött idők alatt figyelt fel az akkor harmincas éveiben járó parasztíróra, Veres Péterre, és többször is meglátogatta Balmazújvároson.
(Veres Péter-kézirat Móricz Zsigmondról, 1934 – PIM)
Móricz a harmincas évek végére tényleg a népi írók atyjává vált. 1939-től szerkesztette a Kelet Népe folyóiratot, már vállaltan a népi írók támogatójaként, szellemi iránymutatójaként teret engedve minden olyan írásnak, kezdeményezésnek, amely a magyar parasztság szellemi és erkölcsi színvonalát emelte.
Az írás teljes terjedelemben a nepi.kultura.hu-n olvasható.