A porcelánplasztika mint feminin médium

Képző

Absztrakt formák porcelánba mártott fonalakból. Maróti Viktória képzőművészt a kezdetek óta érdekli, hogyan tudja a műfajok közötti falakat lebontani.

Maróti Viktória alkotásai Kecskeméten
Maróti Viktória alkotásai Kecskeméten

Maróti Viktória keramikusművész neve az általa kikísérletezett, sajátos technológiával készült porcelánplasztikái révén vált ismertté. Nemzetközi szakmai tevékenysége is jelentős, legújabb alkotásai Mintha… című egyéni kiállításán a világ számos országa után most itthon, a kecskeméti Kápolna Galériában is bemutatkoznak.

A fiatal alkotó egyedi tárgyai porcelán öntőmasszába itatott fonalak hálózatából épülnek fel, melyek az égetést követően is őrzik textil jellegüket. Az újszerű, sajátos technika lehetővé teszi, hogy a porcelán tulajdonságaival ellenkező struktúrákat, statikai játékokat és variációkat hozzon létre, melyek égetés közben irányítottan módosulnak. Alkotói módszerét intuitív, ugyanakkor nagyon tudatos építkezés, szisztematikus kísérletezés jellemzi, amelyet a személyiségéből táplálkozó vizuális nyelven fogalmaz meg. „A porcelánnal való szövés, illetve átértelmezett módszereinek használata olyan spirituális élményt nyújtanak számomra, amelyek az idő múlását érzékelhetetlenné, a létezést pedig könnyeddé teszik. A textilre mint feminin médiumra tekintek” – állítja ars poeticájában a művész.

Maróti Viktória a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett, jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Doktori Iskolájának hallgatója. Erasmus-ösztöndíjas volt Halléban és Bolognában, különleges diplomamunkájával elnyerte a Wartha Vince-díjat. Bár kézenfekvőbbnek tűnt volna, hogy Halléban a designcampuson tanuljon, mégis a művészeti campust választotta. Ez a döntése sorsfordítónak bizonyult, hiszen itt ismerkedett meg a képzőművészeti kerámiával, az autonóm plasztikakészítéssel, és itt kezdett el komolyabban kísérletezni azzal a technikával, amely mostanra a védjegyévé vált. Munkáit kiállították már Szlovákia, Lengyelország, Belgium, Bulgária, Franciaország, Németország, Portugália, Litvánia, Olaszország, Japán és Kína kortárs galériáiban. Tavaly fehér porcelánplasztikáival elnyerte a zsűri különdíját a kínai Blanc De Chine – International Ceramic Art Award versenyen, míg 2019-ben első díjat kapott az Európai Fiatal Keramikusművészek Versenyén.  

10_k.jpg
Szőttnek tűnő téglalap

Ha belépünk a kecskeméti kiállítótérbe, valami különlegessel, sajátossal állunk szemben: a súrlófényben sárgás-kéken jelenik meg előttünk a mennyezetről lelógó, szőttnek tűnő téglalap, mely A felszín alatt címkével rögvest beindítja fantáziánkat. German Kinga művészettörténész falszövege tovább szövi az asszociatív hálót, hiszen a címre reflektál és jól követhetően értelmezi a teljes anyagot.

Maróti orsó, henger alakú, kosár- és virágszerű plasztikái és geometrikus-absztrakt térplasztikus domborművei nem a megszokott látványt nyújtják. Az installálás módjával az alkotó és a kurátor ritmusosan vezetik tekintetünket, a plasztikák mentén mozogva felfedezzük a teret, követjük a hol alacsonyra, hol magasra, néhol játékosan, sarkokra kihelyezett formákat, a geometrikus tengelyek mentén pulzáló irányokat, energiákat. Bizonyos falplasztikák címeiken keresztül egyenesen felszólítanak: Keress meg! Kövess!, így egyre inkább figyelni kezdünk a porcelánfonások belső struktúráira is. A számozott, posztamensre helyezett fehér, csontfehér vagy kék kerekded alkotások formájukkal és címükkel (Menedék) védettséget szuggerálnak.

A művészt kezdetek óta érdekli, hogyan tudja a műfajok közötti falakat lebontani. Ez látszik porcelánalkotásain is, hiszen azok különös átmenetet képeznek a textil- és a kerámiaművészet között. Objektjei hol egyedi tárgyként, hol sorozatok részeként beszélnek az anyagátalakítás lehetőségeiről. „A virágszerű, gömbformára emlékeztető és abból kiinduló szövései alulról felfelé, függőlegesen építkeznek.

16_k.jpg
Porcelánmasszába mártott fonalból

Viki a fapálcikából épített függőleges váz köré szövi, húzza be rétegről rétegre a porcelánmasszába mártott fonalat. Vízszintes fonalsorokból épül fel a felfelé szűkülő vagy hullámosan, virágszirmokat idézően kinyíló szerkezet. Amikor elhelyezi őket a kiállítótérben, és kifordítja a kiégett testeket függőlegességükből, azok akkor válnak igazán kimerevített plasztikákká. A kortárs művészetben nem nagyon szeretjük a »szép« szót használni, de Viktória alkotásai ez alól kivételt képeznek, van bennük egy belső mozgás, ami széppé nyílik ki a helyszínen” – avat be a technológia rejtelmeibe German Kinga, a tárlat kurátora.

A térplasztikus tárgyakra hatottak Frank Stella korábbi, formázott vásznai. Viktória egyik munkájának címével is tiszteleg az alkotó előtt, miközben faliképeiben azt kutatja, hogyan változik a mintázat bizonyos irányváltoztatásokkal, s miként hat vizuálisan az ismétlődő elemek sűrítése és ritkítása a befogadóra. Faltárgyai általában két részből állnak össze egy-egy új formává. Absztrakt formák, a befogadó döntheti el, hogy meddig tart köztük a dialógus és mikortól lényegülnek párokká. A falobjektek a kecskeméti terekben sem véletlenül kerültek oda, ahová: „Próbáltuk a térhez igazítani őket, hogy legyen bennük egyfajta történetiség, játszottunk velük. Játékosság nélkül ugyanis egyetlen komoly, női attitűd mentén születő munka sem nyerne értelmet, és a könnyedséget sem az alkotó, sem a befogadó nem érezné” – jelezte a kurátor a megnyitón.

18_k.jpg
Nőiesen légies formák

Sajátos technológia, erőteljes női pozíció és önazonosság – ez jellemzi Maróti Viktóriát German Kinga kurátor szerint, melynek lenyomatai, felfedett részletei láthatóak most a Kápolna Galériában. S hogy miért a Mintha… címet kapta a tárlat? Sajátos módon versben válaszol a művészettörténész:

Mintha fonott lenne,
mintha kötött lenne,
mintha szövött lenne.
Mintha még látszana a fonal a szerkezetben!
Mintha egyszerre tágulna és szűkülne
mintha feléd fordulna
mintha kinyílna
mintha vezetné tekintetem
mintha ellágyulna, de most megdermedne
mintha mozogna, mintha tágulna.
Mintha keresne, mintha megtalálna...

A tárlat 2024. március 23-ig, keddtől-szombatig, 14-18 óra között tekinthető meg a kecskeméti Kápolna Galériában. További információ a galéria weboldalán.