Mamoru Hosoda a japán anime egyik legjelentősebb figurája. Több animációs filmje nagy sikert aratott a magyar mozikban, például a Farkasgyermek (2012), A fiú és a szörnyeteg (2015) és a Mirai – Lány a jövőből (2018). Legújabb, idei animációs filmje, a Belle: A sárkány és a szeplős hercegnő a klasszikus A szépség és a szörnyeteget vette alapul. Az eredmény nagyon mai és nagyon japán vizuális remekmű lett.
Suzu Naito 17 éves, visszahúzódó, magányos középiskolás lány, aki Shikoku szigetének apró tartományában, Köchin él az édesapjával. Anyja halála után felhagy az énekléssel, apjától pedig teljesen eltávolodik. Az élete akkor változik meg, amikor techzseni barátnője, Hiroka unszolására regisztrál az ötmilliárd felhasználót számláló közösségi oldalra, az U-ra, amely a felhasználók valós képességei alapján alteregókat hoz létre. Suzu alteregója, Belle páratlan énekhangjának köszönhetően rövidesen a virtuális közösség legnagyobb sztárjává válik.
Belle sorra adja a koncerteket, míg Sárkány, a rejtélyes felhasználó menekülés közben tönkre nem teszi az egyik élő show-ját. Ebben a metauniverzumban ugyanis a rendbontókat és a bűnelkövetőket nem felfüggesztik vagy kitiltják, hanem élő közvetítésben leleplezik őket.
A szépség és a szörnyeteg a film ezen a pontján kerül előtérbe. Amellett, hogy a Belle név, a szörnyeteg, a kastély, a beszélő tárgyak, a rózsák és a közös táncjelenet is mind a Disney produkciójára utalnak vissza, Hosoda meséjében a nagy előd fő mondanivalója vagy épp tanulsága kapja a legnagyobb hangsúlyt: az, hogy ,,ne ítélj a külső alapján”.
Belle-ben, miután sikerül elfogadnia a Sárkány iszonytató külsejét, agresszív viselkedését, feltámad a szörny iránti együttérzés, és a nyomába szegődik. A cselekmény innentől két szálon fut tovább, a szörny utáni nyomozás egyszerre zajlik a valóságos és virtuális térben. Hamar világossá válik, hogy a szörny rendbontásai mögött egészen komoly probléma húzódik meg. Suzu Hiroka segítségével rájön, hogy a köpenyének furcsa mintázata a valóságban egy Kei nevű fiú lelki sérüléseinek lenyomata, de Belle tiszta, elbűvölő hangja gyógyító hatással van rájuk.
Suzu karaktere a szörny megjelenésétől kezdve rohamosan fejlődni kezd. Az anyja tragédiáját feldolgozni képtelen tinédzserből magabiztossá, bátorrá válik; képes csak azért leleplezni magát, hogy egy idegennek segíthessen, mint évekkel korábban Suzu édesanyja tette.
A film a társas elszigetelődésről, a metaverzumbeli felelősségvállalásról, a digitális korszak okozta identitásproblémákról, valamint az abuzív családi környezetről szól.
Sokan arra használják a közösségi médiát, hogy anonimitásba burkolózva másoknak ártsanak. A film látványosan bemutatja, hogy a rosszindulatú internetes kommentek, a lejárató posztok, a fenyegető üzenetek, a kiberbullying és az online igazságosztók önbíráskodása legalább akkora veszélyeket tartogat a közösségi oldalak felhasználói számára, mint amilyeneket a való világ.
Hosoda azonban nemcsak a kibertér kockázatos és sötét oldalát mutatja be, hanem arra is felhívja a figyelmet, hogy a virtuális valóság minden hátránya ellenére a segítségnyújtás egyik legjelentősebb platformjává vált. Ilyen komoly témák felvonultatása a mindössze kétórás játékidő alatt akár a film szétesését is eredményezhette volna, ám az alkotóknak sikerült egyben tartaniuk azt.
A film vizuális remekmű lett. A hagyományos animés animáció és a CGI is páratlanul gyönyörű. A szédítően mozgalmas és részletgazdag metaverzum Eric Wong munkáját dicséri, a regisztrált felhasználók avatárjait pedig a dél-koreai Jim Kimnek köszönhetjük, akinek neve ismerősen csenghet a Disney-kedvelők számára, mivel több animációs film karaktertervezése is hozzá köthető (például a 2010-es Aranyhaj és a nagy gubanc, valamint a 2013-as Jégvarázs karaktereié). A bámulatos képi világot elképesztően kifejező és érzelemdús betétdalokkal fokozták, Nakamura Kaho énekes-dalszerző varázsolta el velük a nézőket.
Mindent összevetve a Belle 2021 egyik legnagyszerűbb animéje, amely tökéletesen ötvözi az érzelmes és humoros dramedyt a magas színvonalú hi-tech fantasyvel. Megérdemli a hatalmas sikert, és minden bizonnyal ott lesz a helye a 2022-es Oscar-díj-jelöltek között.
A filmet az idei Anilogue animációs filmfesztiválon láttuk.
Fotók forrása: Gkids.com