A valóság szerelmese – Czene Béla festészete

Képző

A valóság szerelmese címmel nyílik Czene Béla életművét bemutató kiállítás június 7-én a Kieselbach Galériában. A megnyitón lelepleznek egy 1942 óta rejtőzködő, monumentális Czene-festményt is.

A valóság szerelmese címmel jelent meg reprezentatív album Czene Béla festészetéről Molnos Péter tollából, a Móra Kiadó gondozásában. A kötet ünnepélyes bemutatójával együtt nyílik meg A valóság szerelmese című kiállítás is, amely több mint 100 műalkotással mutatja be a festőművész több évtizedes pályáját. A tárlaton több mint 100 Czene-kép látható, a megnyitón pedig lelepleznek egy 1942 óta rejtőzködő, monumentális Czene-festményt is, amely egyenesen a tisztítást végző restaurátortól érkezik a Kieselbach Galériába.

A festő nyugati életérzést varázsolt a Kádár-kor szürke kulisszái közé. Divatosan öltözött fiatal lányok, a legendás Maxim Varietéből elcsábított gyönyörű aktmodellek, színekben tobzódó presszók és rohanó járókelőkkel teli pesti vagy éppen római utcák jelennek meg Czene Béla virtuózan megfestett képein.

Az utóbbi évek egyik legizgalmasabb művészeti felfedezése elevenedik meg a Móra Kiadó gondozásában a napokban megjelent grandiózus kötetben.

Czene Béla festészete az elmúlt évtizedben került ismét a figyelem középpontjába. Bár a két világháború között sorra aratta sikereit, az 1945-öt követő évtizedekben a hivatalos műkritika mostohán kezelte művészetét. 1930 és 1933 között Rudnay Gyula növendékeként tanult a Képzőművészeti Főiskolán, ám hamar elfordult mesterétől, és inkább a római iskolához sorolt művészek munkái hatottak rá.

1938-tól közel egy éven keresztül állami ösztöndíjjal dolgozhatott Rómában. Olaszországban készült alkotásain érezni lehet a kortárs Novecento hatását, de leginkább a reneszánsz klasszikus tradíciója, elsősorban Ghirlandaio és Piero Della Francesca művei inspirálták. Hazatérése után művészi érdeklődése egy időre a paraszti kultúra felé fordult, a korábbi mitológiai és bibliai témák helyett a falusi élet mindennapjait ábrázolta képein.

Az 1950-es években művésztársaihoz hasonlóan ő is kénytelen volt igazodni a hatalom követelte szocreál stílushoz, de az évtized végén már saját hangján szólalt meg. Kialakult új, csak rá jellemző festői világa, amelynek középpontjában a modern városi ember hétköznapjai, jellegzetes színterei és szereplői, a klasszikus eredetű, reneszánsz ihletésű, mégis modernizált női szépség áll.

Nála érzékletesebben senki sem ragadta meg az 1970-es és 80-as évek hangulatát: képei esszenciálisan sűrítik magukba azt az életérzést és vizuális kultúrát, amit manapság a retró szóval szokás jelölni.

A kötet szerzője a többek között Csontváry Kosztka Tivadar, Derkovits Gyula, Aba-Novák Vilmos és gróf Batthyány Gyula monográfiáját is elkészítő Molnos Péter. A 64 oldalas, reprezentatív albumot Fákó Árpád tervezte, több mint 400 műalkotás reprodukciójával.

Janikovszky János, a Móra Kiadó vezérigazgatója csaknem egy évtizede Czene Béla legelkötelezettebb gyűjtője, művészetének szinte megszállott rajongója. Ezért vállalkozott a most bemutatott kötet megjelentetésére és egy átfogó életmű-kiállítás megszervezésére.

A kötet ünnepélyes bemutatóját követően nyílik meg A valóság szerelmese című kiállítás a Móra Kiadó szervezésében, amelynek a Kieselbach Galéria ad otthont. A 2022. június 7-től egy hónapon át látogatható tárlat több mint 100 műalkotást vonultat fel, a kiállítás megnyitóján pedig lelepleznek egy közel nyolc évtizeden át rejtőzködő, monumentális Czene-festményt is, ami egyenesen a tisztítást végző restaurátortól érkezik a Kieselbach Glériába. Az 1939-ben Rómában festett kompozíció utoljára 1942-ben került a nagyközönség elé.

A kiállításmegnyitó időpontja: 2022. június 7., 17:00 óra Helyszíne: Kieselbach Galéria és Aukciósház (1055 Budapest, Szent István krt. 5.) A kiállítást megnyitja: Janikovszky János műgyűjtő, a Móra Kiadó tulajdonos-vezérigazgatója; Kieselbach Tamás műkereskedő, művészettörténész és műgyűjtő; Molnos Péter művészettörténész, a 20. századi magyar festészet, a magyar műgyűjtéstörténet elismert szakértője.