Ahonnan csak közönséget nem lehet rendelni

Popkult

Ez évtől Csehországban és Szlovákiában is elérhetővé válhatnak a KoncertBooking.com digitális koncertiroda szolgáltatásai. A maga komplexitásában egyedülálló, hazai fejlesztésű koncertszervező platform történetéről, működéséről és fejlesztési lehetőségeiről Tabár Zoltánnal, a KoncertBooking.com ügyvezetőjével beszélgetünk.

Önt a nyolcvanas-kilencvenes évek egyik közismert hazai new wave zenekara, az Exotic alapítójaként ismerhette meg a közönség. Milyen út vezetett a koncertpódiumoktól koncertszervezésig?

Amikor zenélni kezdtünk, Magyarországon még nem volt elfogadott, hogy egy együttesnek menedzsere legyen, magunk próbáltunk intézni mindent, még a koncertplakátjainkat is mi ragasztottuk ki. Az első lemezünk megjelenése után már kaptunk némi segítséget a Hungarotontól a promócióban, az ORI-tól pedig a koncertszervezésben, de úgy éreztük, ezeknél az országos szervezeteknél csak egy vagyunk a sok zenekar között, és nem jut ránk elegendő figyelem. Később saját külső menedzsereink lettek, majd úgy döntöttem, magam veszem kézbe a zenekar ügyeit, felvettem a kapcsolatot a koncerthelyszínekkel, a rádiós és a televíziós szerkesztőkkel, valamint a közönséggel, ami a social média megjelenése előtti időkben elsősorban a rajongói levelekre való válaszolást, illetve a dedikált zenekari fotók és plakátok kiküldését jelentette.

Tartott mindez az Exotic 1992-es feloszlásáig. Hogyan folytatódott a történet?

Egy időre hátat fordítottam a pályának. Teljesen más jellegű vállalkozásokba kezdtem, de hamar rájöttem, hogy az anyagi siker önmagában kevés számomra. Ekkor vetette fel István bátyám, aki akkoriban már zenei producerként tevékenykedett, hogy az Exotic után jó volna ismét együtt dolgozni. Egyesítettük erőinket, és 1993-ban létrehoztuk az ország első hivatalos zenei ügynökségét, a Joyride Produceri Irodát, amelyhez olyan, akkoriban népszerűnek számító produkciók tartoztak, mint a Kozmix, a Happy Gang, a 4F Club, a TNT és a Carpe Diem. Egyes előadóknál csak a koncertszervezéssel foglalkoztunk, másoknál a teljes menedzsmenti tevékenységet mi végeztük, sőt a lemezek kiadásában és promóciójában is oroszlánrészt vállaltunk. Mindemellett voltak olyan formációink, amelyeket gyakorlatilag mi építettünk fel, fiatal zenészek felkarolásával.

Akkor mondhatjuk, hogy a Joyride Produceri Iroda digitalizált változata lett később a KoncertBooking.com?

Igen, ha nem is közvetlenül. Időközben ugyanis megismertem a feleségemet, aki egy másik regionális koncertfoglaló cég, a Mistral Műsoriroda vezetője volt. Konkurens vállalkozókként aligha néztünk volna harmonikus párkapcsolat elébe, ezért befagyasztottuk a Joyride tevékenységét, és a Mistralra, illetve más közös zenei projektekre helyeztük a hangsúlyt. Ezek sikeresen működtek vagy működnek ma is, de időközben átalakultak az emberek vásárlási, illetve szolgáltatásmegrendelési szokásai. Észre kellett vennünk, hogy a megrendelők már mindenhez közvetlenül, minél gyorsabban és minél olcsóbban szeretnének hozzájutni, és ez a tendencia az utazási, illetve a szálláspiac után a koncertpiacon is éreztetni kezdte hatását.

Egyre több megrendelő és produkció részéről fogalmazódott meg az igény egy őket közvetlenül összekötő koncertfoglaló rendszerre.

Rájöttünk, hogy keletkezett egy légüres tér, egy piaci rés, amely a koncertszervezés digitalizációjával tölthető be. Mivel a zene mellett a technika is a szenvedélyem, 2019-ben belekezdtünk egy, a világon egyedülállóan komplex digitális piactér, a KoncertBooking.com létrehozásába.

Hogyan zajlott a fejlesztés?

Először a saját portfóliónkra, a Mistral adatbázisára építettük fel a keresőmotort, majd a felhasználókat megkérdezve, a felmerült igények mentén bővítettük a kínálatot, vagyis „házalni” kezdtünk a produkcióknál. Magát a koncertszervező szoftvert menet közben fejlesztettük ki, majd 2020 februárjában indítottuk el a tesztüzemet. Éppen a „legjobbkor”, mert márciusban hozzánk is megérkezett a Covid, határozatlan időre le kellett állítanunk a koncertszervezést, még az irodánkat is be kellett zárni. El kellett döntenünk, hogy miután kitettük az ütőkártyáinkat, hagyjuk-e, hogy a konkurencia átvegye az ötletünket és megelőzzön bennünket, vagy folytassuk a fejlesztést, annak ellenére, hogy teljesen bizonytalan, mikor lesz újra bevételünk. Mivel erősen hittük és hisszük, hogy ez lesz a jövő, nekünk pedig úttörő szerepet kell vállalnunk a megvalósításában, az utóbbit választottuk.

Folyamatosan fejlesztettünk és teszteltünk, úgyhogy a jelenleg működő struktúra körülbelül 70-80 százalékát a lezárások idején valósítottuk meg. Egy saját, ötfős stábbal elkészítettük azt a professzionális koncertszervező szoftvert, illetve applikációt, amely gyakorlatilag mindent automatizál. Miután 2021-ben már lehetőség nyílt 500 fős közönség előtti rendezvények szervezésére, végre levegőhöz jutottunk. Elkezdhettük élesben is tesztelni a platformot, majd 2022-ben már egy átfogó, full service szolgáltatást nyújtó rendszert tudtunk bemutatni a megrendelőknek és az előadóknak.

Pontosan mit tud és hogyan működik a KoncertBooking.com?

Mindent tud, amit egy „analóg” koncertszervő cég, de ami ott négy-öt órába vagy komplikáltabb esetben napokba telik, itt másodpercek alatt megoldható. Ha a megrendelő regisztrál a weboldalon, megadja a helyszínt, az időpontot, az árat és az egyéb beállítható paramétereket, a keresőmotor a naprakész adatbázis segítségével másodpercek alatt összeállítja a kívánságainak megfelelő előadók listáját. Figyelembe veszi, hogy melyik előadó vállal élő, félplayback vagy unplugged fellépést, melyiknek mennyi időre van szüksége a hangbeálláshoz, kik hajlandók előzenekarként, ingyenes rendezvényen, esküvőn, születésnapon, szilveszteri bulin vagy éppen egy bevásárlóközpontban fellépni. Lehet válogatni műfajok szerint a poptól a világzenéig, de humoristák, youtuberek, műsorvezetők, DJ-k, utcazenészek és táncprodukciók is rendelhetők.

A program kiajánlja a produkciót, kiszámolja az árát, elkészíti a szerződést és a számlát, ráadásul környezetbarát módon, papírmentesen, tisztán elektronikus úton is lehet szerződni. Mindemellett lehetőség nyílik az előadók értékelésére is, beírható, ha mondjuk késik valaki vagy nem teljesíti maradéktalanul a szerződésben foglaltakat. Fontos hozzátenni, hogy a KoncertBooking.com használata felhasználók számára ingyenes, mi csak a produkcióktól kérünk szervezési jutalékot a megkötött üzletek után.

Hogyan fogadták az új platformot a koncertipar szereplői?

Az „analóg” koncertszervező irodák eleinte nem igazán örültek neki. Valószínűleg arra gondoltak, talán így akarunk terjeszkedni vagy kiszorítani őket a piacról, pedig csak egy létező megrendelői igényt elégítettünk ki. És ha mi nem tesszük meg, megteszi más. Ha nem itthon, akkor külföldön.

Egyébként tökéletesen megfér egymás mellett a hagyományos és a digitális koncertszervezés, úgy a piacon, mint egy-egy produkció életében.

A megrendelők és az előadók részéről folyamatos az érdeklődés. Bár bizonyos húzóneveket továbbra is invitálunk az adatbázisunkba, ma már sokkal többen vannak azok, akik minket keresnek meg. Jelenleg 638 regisztrált produkciónk és 15 ezer feletti felhasználónk van, több mint kétezer megrendelést hoztunk tető alá, és naponta négy-ötezer látogató keresi fel az eseményoldalunkat, ahol a koncertek találhatók megyénként és időrendi bontásban. Mindemellett nagyon büszkék vagyunk, hogy a zeneiparon kívülről is kaptunk elismerést: tavaly az E-Commerce Hungary a KoncertBooking.com-ot választotta az Év e-kereskedelmi weboldalának szórakoztató kategóriában.

A KoncertBooking.com-on hírek és edukációs tartalmak is találhatók. Miért van szükség ezekre egy koncertfoglaló platformon?

Menedzserként régóta tapasztalom, hogy a klasszikus hírportálok leginkább a bulvárhírekre vevők az előadókkal kapcsolatban, míg ők szakmai híreket, információkat is szeretnének megosztani magukról a rajongókkal. Hogy ezt is megtehessék, létrehoztunk egy honlapot Magyar Zenei Tájékoztató Iroda (mzti.hu) néven, valamint a KoncertBooking.com-ra is feltölthetnek híreket, cikkeket, információkat, hang- és videófelvételeket. Mindezeket a médiához is el tudjuk juttatni, a Kárpát-medence magyarlakta területein működő médiumokat beleértve. A szakmai edukációs tartalmakat – például, hogy hogyan működik a YouTube és a Spotify algoritmusa, vagy hogyan építheti fel magát egy induló produkció a social média segítségével – szintén elengedhetetlenül szükségesnek érzem, hiszen a zeneipar rohamléptekkel fejlődő ágazat.

Milyen további terveik vannak? Lát-e lehetőséget területi terjeszkedésre vagy a kínálat további szélesítésére? Tudják-e használni a mesterséges intelligenciát a platform fejlesztésénél?

Elkezdődtek a tárgyalások a KoncertBooking.com szlovák és cseh régióban való együttes elindításáról, ami azt jelentené, hogy a terveink szerint ősztől Szlovákia és Csehország területén, a szlovák és cseh produkciók, illetve megrendelők számára is elérhetővé válhatnak a szolgáltatásaink. Később Lengyelország és Románia irányába is folytatható lehet a bővítés, majd össze is kapcsolhatnánk ezeket a régiókat. Amennyiben ez megtörténne, egy nálunk jelenleg ismeretlen cseh, lengyel vagy román zenekart is be lehetne vezetni a magyar piacra, ahogyan az arra érdemes hazai zenekarok nemzetközi karrierjét is megindíthatnánk, eljuttathatnánk őket a neves külföldi producerek, menedzserek látóterébe.

Szeretnénk tovább bővíteni a platformon elérhető műfajok palettáját is, hogy minden, ami zene, illetve minden, ami műsorszervezés, megtalálható legyen nálunk.

Mindemellett távlati víziónk egy, a KoncertBooking.com mintájára felépülő összművészeti adatbázis fejlesztése, amely akár egy képzőművész számára is segítséget nyújthatna a kiállítások szervezésében és az alkotások értékesítésében. Mindez kiterjeszthető volna a Kárpát-medence kulturális terére, így a határon túli magyar alkotók elérhetők lehetnének a potenciális megrendelők számára, és az itthoniak is kaphatnának határon túli felkéréseket. A mesterséges intelligencia számos területen – például a plakáttervezésnél – jól felhasználható, legutóbb például összegyűjtöttük a koncertszervezés kapcsán leggyakrabban felmerült kérdéseket, amelyekre az AI segítségével adunk választ a chat boardunkon a felhasználóknak.

Néhány éve ismét zenél. Az Exotic újra aktív, új frontembere lett, és friss dalokkal is jelentkezett. Mesélne erről a visszatérésről? Hol és mikor láthatjuk önöket élőben?

A visszatérésünk 2017-ben, egy kiadatlan Exotic-dalokat tartalmazó „nulladik album”, az Isten hozott! megjelenésével és telt házas lemezbemutatójával kezdődött, majd elhatároztuk, hogy afféle retró zenekarként folytatjuk, kizárólag előzenés koncerteket vállalva. Mivel Sipos F. Tamás nem volt hajlandó betartani ezt a megállapodást, és egyébként is elegünk lett a vele való állandó belső konfliktusokból, úgy döntöttünk, új énekes után nézünk. Többeket meghallgatva Márton Csaba mellett döntöttünk. Nemcsak a dalainkhoz illő hangszíne és a színpadi megjelenése, előadásmódja miatt esett rá a választásunk, de azért is, mert sokkal jobban illeszkedik emberileg a zenekar közösségébe. Készítettünk néhány új dalt és videóklipet, tartottunk koncerteket, és ezt a dalról dalra, klipről klipre, koncertről koncertre építkező utat folytatjuk ezután is. Tavaly István bátyám bejelentette, hogy visszavonul, de azért a nagyobb Exotic-koncertek esetében kivételt tesz. Legközelebb, augusztus 20-án a Tabánban is színpadra lép majd velünk.

Fotók: Bach Máté / Kultúra.hu