A Studies on my grandma’s garden című sorozat Almudena Romero többéves kutatásának eredménye olyan, a levelekben és a virágokban természetesen előforduló fotográfiai folyamatokról, mint a fényfehérítés és a fotoszintézis.
A madridi születésű fotóművész a nagymamája kertjét alkotói központként használta: harminc különböző növényt és virágot azonosított be annak érdekében, hogy fotóművészeti műtárgyakat hozzon létre, valamint tudományos, művészi, filozófiai és bensőséges reflexiót alakítson ki a fényképezésről, az örökségről és a fenntarthatóságról.
A sorozat nyomatai a napfénynek a növényi levél klorofillpigmentjeire gyakorolt fehérítő hatása révén készülnek.
A pigmentek különböző mértékben fehérednek, így zöld színű, monokróm fotónyomat születik; a folyamat nem igényel további kémiai eljárást vagy színezést. Egyedi kémiája miatt minden egyes levél más-más tónusú és kontrasztú nyomatot ad, így a levélre exponált kép néha jobban láthatóvá, máskor pedig észrevehetetlenebbé válik. Almudena Romero így párhuzamot von azzal a gyakran láthatatlan munkával is, amelyet a nők a háztartásokban és a kertekben végeznek.
Almudena Romero (Madrid, 1986) brit–spanyol képzőművész, aki jelenleg Londonban és Valenciában él. Művészetében fotográfiai eljárások segítségével reflektál az identitás, a reprezentáció és az ideológia kérdéseire. Romero munkái arra összpontosítanak, hogy az észlelés hogyan befolyásolja a létezést és hogyan járul hozzá a fényképezés az észlelés rendszerezéséhez.
Alkotásait olyan nemzetközi közgyűjteményekben állították ki, mint a londoni Victoria and Albert Museum, National Portrait Gallery, TATE Modern – TATE Exchange, The Photographers’ Gallery, a pekingi Csinghua Művészeti Múzeum vagy a Le Centquatre-Paris.
Almudena Romerót 2021-ben jelölték a Prix Pictet díjra, és több rangos nemzetközi rezidenciával is jutalmazták. A képzőművész október 22-én alkotói tárlatvezetést is tart kiállításában, amely november 26-ig lesz látogatható a Bródy Sándor utcai Tobe Galleryben.
Nyitókép forrása: Tobe Gallery