Szabó Gábor zsűrielnök a szombati, szegedi díjátadóján hangsúlyozta, az elmúlt évek során nagyot emelkedett az immár ötödik alkalommal megrendezett fesztivál presztízse, idén már a legmagasabb elismerésekkel rendelkező filmeket is nevezték a seregszemlére. Egy új filmhez korábbi sikereitől függetlenül mindenki egyenlő eséllyel kezdhet hozzá, éppen ezért az idei díjazottak között a zsűri döntése alapján szerepelnek pályájukat kezdő operatőrök és befutott művészek is.
A nagyjátékfilm kategória legjobbjának a Bosszú című mexikói alkotást fényképező Natalia Cuevast választották, a mű rendezője Rodrigo Fiallega.
A kísérleti filmek között a zsűri az elismerést Hejüsz Bettinek ítélte oda a Még emlékszem című filmért, melyet Chilton Flóra rendezővel készített. A legjobb kisjátékfilmnek járó elismerést Vince Alina operatőr vehette át a Mónika nem akar a földön járni (rendező Korom Anna) című alkotásért.
Szeged város díjával Gyuricza Mátyás operatőrt jutalmazták a Kelet című magyar filmért, melyet Dávid Attila rendezővel készített.
A kritikuszsűri díját Hajdu Szabolcs rendező Békeidő című filmjének fényképezéséért Bántó Csabának ítélték oda, ahogy a legjobb fiatal művésznek járó elismerést is az operatőr vehette át.
A diákzsűri elismerését Apoorva Satish rendező Kanya című filmjének operatőre, Faraz Alam kapta. Az Ezüsthaj zsűridíjat a Frontera Azul című perui film fényképezésért Jorge Carmonának ítélték oda.
Hagyomány, hogy a Zsigmond Vilmos Filmfesztivál szakmai zsűrije életműdíjjal ismeri el valamely hazai operatőr kiemelkedő jelentőségű munkásságát. Idén a zsűri döntése alapján Kardos Sándor, A kis Valentino, az Álombrigád, az Egészséges erotika, az Eldorádó, A legényanya, A hídember című filmek társalkotója kapta az elismerést.
Az idei fesztiválra több mint négyszáz alkotást neveztek – afrikai, ázsiai, dél-amerikai és szép számmal európai filmeket –, ezek közül választotta ki a versenyprogramban szereplő 41 művet az előzsűri.
A nyitóképen jelenet a Portré a lángoló fiatal lányról című filmből.