Átívelések városok, múzeumok, századok és művészek között

Képző

Átívelés címmel két, szabadkai alkotó életművét bemutató kiállítás nyílt az Alföldi Galériában.

Oláh Sándor és Nemes Fekete Edit külön kor szülötte, egyikük festőművész, a másikuk keramikusművész, más gondolatok foglalkoztatják őket, mégis számos kapcsolódási pont köti őket össze. Ezekről a pontokról szólt megnyitójában Nátyi Róbert.

A művészettörténész összevetette a 19. században született Oláh Sándor festőművész, s kortársunk, a megnyitón is jelenlévő Nemes Fekete Edit keramikusművész pályáját, akiket nemcsak szabadkaiságuk, hanem Hódmezővásárhelyhez való szoros viszonyuk is összeköt.

Oláh Sándor festőművész 106 évvel ezelőtt jutott hozzá ahhoz a kerámiakorsóhoz, amelyet aztán többször is megfestett. A korsó a hódmezővásárhelyi majolikatelepen készült, s része lett annak a kollekciónak, amelyet az 1913. évi szabadkai vásáron bemutattak, s itt vásárolta meg Oláh Sándor, hogy aztán e korsó „álljon modellt” a vajdasági festő képeihez. A művész életútjában számos párhuzamosság fellelhető Tornyai Jánoséval, s a közöttük kialakult barátságot a levelezésük is bizonyítja.

Nemes Fekete Edit kapcsolata Vásárhelyhez szinte törvényszerű, hiszen a kökénydombi Vénusz hazájával oly sok keramikusművész került kapcsolatba, akiknek – mint Nátyi Róbert fogalmazott – kezei között művészetté válik a föld sara. A Vásárhelyi Kerámia Szimpóziumok résztvevőjeként Nemes Fekete Edit is része lett a folyamatnak, amely során a művészet ereje által az ősi motívumok, a népművészet integrálódik a modern formanyelvvel, s mindezt segítik a modern eszközök, technológiák és anyagok.

Az uniós pályázat támogatásával létrejött Átívelések című kiállítás 2020. január 26-ig látható a hódmezővásárhelyi Alföldi Galériában.