Az online világ által nyújtott lehetőségek minden bizonnyal meghatározóan fontosak maradnak akkor is, ha a COVID hullám elmúltával fizikai értelemben is mindenki jelen lehet majd Bázelben: változatos művek és műfaji sokszínűség jellemzik a mostani virtuális felhozatalt is.
Az Online View Rooms Pioneer programja azonban nemcsak 25 ország 100 különböző és ígéretes galériát ajánl a művészeti vásárok körül mozgó több ezer galéria közül, hanem szerzőjük Emily McDermott ebből a top 100-ból is külön is kiemelt hét olyan galériát és projektjüket, amelyek 2021-ben szerinte újradefiniálhatják azt, ami művészet lehet. Felsorolásában a budapesti acb Galéria szerepelt az első helyen, akik idén Agnes Denes, a New Yorkban alkotó 90 éves képzőművész különleges műveit mutatják be az Art Basel galériás világának. Az OVR Pioneer program március 25-étől lesz majd hozzáférhető március 27-ig, szombatig.
Dénes Ágnesként Magyarországon született, majd a világháború alatt családja előbb Svédországba, később az Egyesült Államokba költözött. Sikeres festőként kezdte, majd a filozófia és a természettudományok iránt kezdett érdeklődni, és a hatvanas években így lett a világ első ökológiai művészeti alkotásának készítője.
A mostani válogatásban Denes papírmunkáit, geometriai térképvetítési rajzait, valamint a két legismertebb földművészeti alkotását ábrázoló fényképeket vonultat majd fel az acb Galéria. Agnes Denest leginkább különleges land art művészként ismerték meg, de műveit leegyszerűsítés lenne egyetlen kategóriába sorolni: rendszerint konceptuális műveket alkot, ezekben a gondolat mindig nagyon erős és elsődleges, de számára a vizuális megjelenítés is legalább annyira fontos.
A bázeli bemutatásban két meghatározó mű dokumentációja szerepel: a Manhattanben készült Búzamező, illetve a finnországi Fahegy. Előbbi, 1982-es projektjében New York szívébe, a Manhattan déli részén, a Wall Street és a World Trade Center közvetlen közelébe, egy korábbi hulladéklerakót előbb szántóvá alakított, majd ott két hektáron hullámzó búzamezőt hozott létre – később, a 2001. szeptember 11-i terrortámadás során idekerültek az összeomlott tornyok romjai. Az 1996-ban elkészült Fahegy – Élő időkapszula pedig egy finnországi környezet-rehabilitációs projekt volt: itt egy különleges tulajdonosi konstrukció keretében 11ezer ember ültetett el egy – egy fenyőfát az aranymetszés szabályai szerint alkotva erdőt egy korábbi sóderbánya területén.
Kiemelt kép: Agnes Denes: Wheatfield—A Confrontation.