Arad busz fortepan.jpg

Az első magyar autógyár emeletes buszát támasztják fel Aradon

A jövő évtől közlekedne turisztikai céllal az első magyar autógyár, a Magyar Automobil Részvénytársaság Arad (MARTA) múlt század elején gyártott emeletes autóbuszának hasonmása Aradon – jelentette be szerdán Ilie Chesa, a partiumi város alpolgármestere.

A 20. század elején gyártott jármű másának alvázát egy lippai (Lipova) cég, a Robac Industries gyártja le, miután megnyerte az önkormányzat által kiírt versenytárgyalást – írta Facebook-oldalán az alpolgármester, aki szerint a kutatásért és tervezésért is a lippai cég felel. Közölte, hogy a múlt századi modellről két hasonmás is készül, mindkettő elektromos lesz. Az elsőt még ebben az évben összeszerelik, és a jövő évtől előre meghatározott útvonalakon közlekedik majd a városban.

„Az autóbusz turisztikai útvonalakon közlekedik majd Aradon, az aradiak büszkesége és a városba látogatók öröme lesz” – írta Ilie Chesa.

A partiumi város épített és kulturális örökségét népszerűsíteni hivatott projektet az egykori autógyár örökségét éltető mARTA kulturális központ (HUB cultural mARTA) kezdeményezte. Ovidiu Balint, a kulturális központ menedzsere januárban úgy nyilatkozott, ezt a megye gyárai, egyetemei és vállalkozói közötti együttműködés révén valósítják meg. A két hasonmást az egykor gépjárműgyártásáról híres Arad megye jelenlegi műhelyeiben gyártják le és szerelik össze.

A mintaként szolgáló autóbuszmodellt az 1908-ban Aradon alapított első magyar autógyár, a Magyar Automobil Részvénytársaság Arad (MARTA) gyártotta, amely kezdetben az amerikai Westinghouse cég franciaországi, Le Havre-i leányvállalatának fiókjaként működött. Tehergépkocsikat, autóbuszokat és egy Marta nevű személyautót is gyártott 1914-ig. 1912-ben az osztrák Austro Daimler cég vásárolta meg, és később az aradi cég gyártotta a többi között a Magyar Királyi Posta első autóbuszait és az első 150 budapesti taxit is.

Az I. világháború után a gyár Romániához került, amelynek területén szintén a legelső gépkocsigyártó cégnek számít. Beolvasztották egy másik gépgyárba, a gyártelep ASTRA néven működött tovább, majd 1926-ban a gyártást áttelepítették Brassóba. Az egykori aradi gyártelep műemlékké nyilvánított irodaházát a terület tulajdonosaként az Astra Rail Industries vagongyár 2021-ben a városnak adományozta, hogy a szecessziós épületben kulturális központot hozzon létre. A kívül és belül leromlott ipartörténeti műemléket a mARTA kulturális központ felügyeli, mely több tervet is kidolgozott a felújítására. Az Agerpres hírügynökség korábbi jelentése szerint ennek becsült értéke 11 millió euró, és jórészt vissza nem térítendő európai uniós támogatásból fedeznék.

Ez is érdekelheti

Hírmozaik - december 24.

Leó pápa újdonságokat vezet be a szentestén tartandó mise menetében, több mint ezerhatszáz kívánságot teljesített a Máltai Szeretetszolgálat, idén ismét szólnak a karácsonyi dalok Betlehemben - hírösszefoglalónk.

Hírmozaik – december 23.

Kiemelkedő életműveket díjaz a Magyar Filmakadémia, Klaus von Dohnányi magyar egyetemnek ajándékozza könyvtárát, 62 ezer cipősdoboznyi adomány gyűlt össze idén, online hozzáférhetők Liszt Ferenc és Weiner Leó kéziratos kottái.

Meghalt Chris Rea

A 74 éves zenész halálhírét felesége és két gyermeke szóvivője jelentette be hétfőn.

Hírmozaik – december 22.

Kapu Tibor lett az Év Embere, a pápa is segített a kárpátaljai gyermekeken, felfigyeltek a Ruben Brandt alkotójának új filmjére Berlinben, és jövőre kultúráért járunk a pályaudvarokra.