Az év 88. napja a zongoráé

Zene

2015 óta minden év március 29-én világszerte a zongorát ünneplik a Piano Dayen. Azért pont ekkor, mert ez az év 88. napja, és ennyi billentyűje van a zongorának.

A Piano Dayt, azaz a zongora napját a klasszikus, minimalista alapokon nyugvó elektroakusztikus zene egyik legkiemelkedőbb kortárs képviselője, Nils Frahm hívta életre 2015-ben, azzal a szándékkal, hogy legyen egy nap, amikor a hangszerek királynőjét ünnepli a világ. Budapest immáron negyedik alkalommal csatlakozik a világméretű kezdeményezéshez. A programoknak a Müpa ad helyet.

Az Üvegteremben és a Zászlótéren egymást váltják majd a hazai zenészek és a Magyarországon élőben soha nem hallott külföldi vendégek, este pedig egy különleges duplakoncert zárja majd a sorozatot. 

Az idei Piano Day koncertjeinek sorát a modern klasszikus szcéna két jeles képviselője, Jakob Lindhagen és Sofia Nystrand, művésznevén, Vargkvint koncertje indítja majd. A Stockholmban élő és alkotó Lindhagen ötéves kora óta zenél, több hangszeren is játszik. A filmrajongó közönség is ismerheti, hiszen számos alkotás zenéje fűződik a nevéhez.

Sofia Nystrand életében mindig fontos szerepet játszott a tenger, így nem meglepő, hogy 2019 áprilisában megjelent debütáló albumának is ez lett az egyik ihletője. A Hav címre keresztelt lemezen a zongora mellett olyan különleges hangszerek is megszólalnak, mint az éneklő fűrész, a harmónium vagy épp a citera. A két művész gyakran koncertezik együtt.

Különleges koprodukcióval érkezik a Zászlótérbe vaghy és Kertész Endre, akik most először állnak együtt színpadra közös produkcióban. Vághy Tamást a Piano Day rajongói már jól ismerhetik, hiszen amellett, hogy évek óta állandó szereplője a hazai zenei életnek, 2017-ben ő hozta el először Magyarországra az eseménysorozatot, és fellépőként is minden évben kiveszi a részét a zongora ünnepléséből. Ezúttal a számos formációból ismert csellóművész, Kertész Endre lesz partnere, akivel a koncert során egymásra improvizálva töltik majd meg a Zászlóteret zenével és varázslattal.

Aki egyszer is hallotta már Tom Adamset énekelni, az biztosan nem felejti el egyhamar. A Cambridge-ből származó zenész nevét akkor ismerte meg a nagyközönség, amikor 2014-ben egy, az Una Cordát bemutató berlini eseményen önként jelentkezett kipróbálni a speciális zongorát. Mellesleg pedig megkérdezte a házigazda Nils Frahmot, nem bánja-e, ha énekel is mellé. Frahm nemhogy nem bánta, de ő maga tartotta a mikrofont az ifjú tehetségnek. Sőt, egy ponton be is szállt az improvizált minikoncertbe. A két zenész azóta is jóban van, sőt, turnéztak is együtt. Biztosak lehetünk benne, hogy Adams első budapesti fellépése is élményszámba megy majd.

Az eseménysorozat záróakkordja egy duplakoncert lesz a Fesztivál Színházban két, Magyarországon még sosem hallott előadóval. A német CEEYS duó zenéjében a csellót és a zongorát hozza közel egymáshoz és a többi elektronikus hangszerhez. A Kelet-Berlinben felnőtt testvérpár, Daniel és Sebastian Selke előszeretettel von be különleges, vintage hangszereket szerzeményeikbe, ezáltal egy semmihez sem hasonlítható dallamvilágot és hangulatot létrehozva.

A zárókoncert az olasz Luca D'Albertóé, aki hazájában is csak ritkán lép fel. Az olasz multiinstrumentalista zenész nevéhez számos film, színházi darab és művészeti kiállítás zenei aláfestése fűződik, miközben az Editors frontemberével, Tom Smith-szel közös lemezén is dolgozik. Debütáló albuma, a 2017-ben megjelent ENDLESS hozta meg számára a hírnevet, a korong dalait később számos filmben és reklámban felhasználták.  Ahogy itt, úgy a két évre rá megjelent EXILE című lemezen is minden hangszert maga szólaltatott meg, viszont utóbbinál a klasszikus hangszerek mellett hangsúlyos szerepet kapott az elektronika is. A zongora, a vonósok és a keleti ütős hangszerek mellett pedig a gong és a tibeti kvarc csengettyűk is szerephez jutnak.  Müpás koncertjére egészen speciális elektro-akusztikus előadással készül, így a Piano Day zárókoncertje egyszeri és megismételhetetlen élménynek ígérkezik.

Nyitókép: CEEYS, fotó: Roman Koblov