Nem véletlen persze, hogy nem találkoztunk sztárokkal. Bár a Korda Stúdióban gyakori vendégek – Momoa mellett Harrison Ford, Ryan Gosling, Tom Hanks, Matt Damon, Jeremy Irons is megfordultak már itt –, a forgatások a látogatók elől szigorúan elzárva folynak, a stúdiókba csak az arra illetékesek léphetnek be. Nemrégen a Hellboy filmet forgatták, de nemhogy a Pokolfajzattal, de még egy izzadt homlokú produkciós asszisztenssel sem találkoztunk.
Pedig nekik is fontos szerepük van a filmkészítésénél: ahogy a nagyközönség számára létrehozott Korda Filmpark bejárásán megtudtuk, nemcsak a kávé- és szendvics-utánpótlásról gondoskodnak rendíthetetlenül, de adott esetben akár dinnyét, fekete macskát, kocsmai verekedésre alkalmas statisztákat is szereznek, ha a rendező éppen úgy kívánja. De rajtuk kívül is rengetegen kellenek még ahhoz, hogy egy film vagy egy sorozat létrejöjjön. Az ötlettől a bemutatóig, majd forgalmazásig sok év és még több szakember összehangolt munkája szükséges.
Ezt a folyamatot animátor segítségével ismertük meg a Filmgyártás-élménytúra program termeiben, amelyet egy fiktív stáb tagjaiként jártunk be. Online „találkoztunk” az ötletgazda-rendezővel, filmes szakkifejezéseket tanultunk – concept art, storyboard, call sheet, location manager –, majd bepillantottunk a pénzügyi, koordinációs, produkciós, művészi osztályok munkájába. A költségvetési táblázatot böngészve az is kiderült, hogy miért olyan drága mulatság egy film, de arra is fény derül, hogy miért mászkál egy fekete táskás, titokzatos ember minden forgatáson.
A sok elmélet után végül a gyakorlatban is kipróbálhattuk magunkat, hiszen egy rövid filmjelentet is leforgathattunk. Ehhez kellett rendező, operatőr, csapó, világosító, hangtechnikus és még számos ilyen-olyan asszisztens. A valódi filmforgatásokon sokszor előfordul, hogy egy pár másodperces jelenetet akár több napon keresztül vesznek fel, ami később alapos utómunkázáson is átesik. Manapság már rengeteg jelenetet a zöld vászon előtt forgatnak le, majd digitálisan rajzolják meg a hátteret és akár az egyes karaktereket is.
Azért a hagyományos díszletek, kellékek sem tűntek még el a süllyesztőben. A bejárás során az igazihoz megtévesztésig hasonlító buzogányokat, fakardokat is megforgathattunk, amelyek a műhóhoz hasonlóan – amelyből körülbelül 200 fajta létezik – mind a tökéletes illúzió megteremtését szolgálják. Akárcsak azok a külső díszletek, amelyekben egy középkori város részletei tűntek fel.
A Borgiák sorozattól megvett díszletvárosban könnyen ráismerhettünk a Szent Péter-bazilika torzójára, a pápa megválasztását jelző kéményre, de a római Colosseum egy darabkáját is be lehetett járni. Bár a város egészen valóságosnak tűnt, valójában szinte csak homlokzatokat láttunk, amelyek deszkából, hungarocellből, plexiüvegből épültek fel. Még a börtöncella rácsa sem fémből, hanem fából készült.
Bár a szeles etyeki dombtetőn a díszletek rendesen ki vannak téve az időjárás viszontagságainak, számos produkció forgott már bennük: legutóbb az Aranybulla film és a Hunyadi-sorozat egyes jeleneteit is itt vették fel. Azért a legtöbbször külföldi produkciókat fogad a stúdió, hiszen a bérleti díjak rendkívül magasak, akár 100 000 dollárba is kerülhet óránként egy-egy díszlet kibérlése. Ehhez képest a látogatók szinte ingyen fotózgathatnak a megdöbbentően valósághű hátterek között, így még azokban is szelfikényszer támadhat, akikben ez korábban fel sem merült.
A Korda Filmpark úgy ad emlékezetes élményt, hogy egyben lerántja a leplet az illúziókról, és megmutatja azt is, hogy mekkora munka van egy-egy produkció mögött. A film szerelmeseinek kötelező!
Fotók: Hartyányi Norbert/Kultúra.hu