Az univerzum lekódolása tíz percben – avagy hogyan forgatja fel az internetet újra és újra a Minecraft titokzatos lezárása?

Popkult

A Minecraft nevű túlélő sandbox játék egyetlen megírt narratívájának szerzője az általa alkotott zárószöveg jogait publikussá, azaz bárki által szabadon felhasználhatóvá tette. Döntésének hátterét hosszú posztban fejtette ki Julian Gough, amelyből felsejlik az End Poem néven elhíresült, párbeszéd formájában megírt szöveg – és úgy általában a videójáték – körüli szerzői jogi huzavona.

A kérdéses szöveg jogi háttere azért is vált égetővé, mert a 2011-ben kiadott Minecraft időközben az egyik, ha nem a legnépszerűbb videójáték lett, és mint ilyen, rövidesen dollármilliókat termelő üzletté vált. Az alapötletért és a fejlesztésért felelős Mojang csapatát a Microsoft 2014-ben 2,5 milliárd dollárért vásárolta meg, azonban a End Poem helyzete tisztázatlan maradt. Mint az Gough írásából kiderült, a szöveget felkérésre készítette el, baráti szívességből, szerzői jogdíjban viszont azóta sem részesült. (Kivéve azt a 20 ezer eurós összeget, amit az alkotómunkáért kapott – egy összegben, szerződés nélkül.) Ellenben a szóban forgó tulajdonosváltás idején levélben megkeresték őt annak okán, hogy önként mondjon le minden szerzői jogi vonatkozásról, ami a játékban szereplő írásához kapcsolódik.

Az End Poem körül kialakult vita amellett, hogy újra ráirányította a figyelmet az alkotók, művészek sokszor kiszolgáltatott jogi helyzetére – az utóbbi évekből a legemlékezetesebb talán Taylor Swift esete a korábbi kiadójával –, ösztönzőleg hatott arra is, hogy górcső alá vegyék vagy épp feldolgozzák az írást. Ez az érdeklődés nem véletlen, ugyanis a magyar fordításban Végversként említett mű több sajátossággal is bír. Műfaját tekintve kevéssé a versforma adódhat kapaszkodóként, sokkal inkább egy elbeszélő, filozofikus felhangokat tartalmazó reflexióként ragadható meg, amely két extradimenzionális lény párbeszédéből áll. A beszélgetés során a két lény folyamatosan visszautal a játékosra mint a köztük folyó kommunikáció passzív résztvevőjére, reflektálnak a videójáték világára, annak megteremtésére. De ami talán a legfontosabb: egyértelművé teszik, hogy bár a játék alapvető sajátosságaként a korlátlan szabadság érzését élhette meg a játékos, végül mégis van egy végpontja ennek az élménynek. És bizony fény derül arra is, hogy bár a játékos teljesen önállónak érezhette magát a játék világában eltöltött ki tudja, hány óra során, ez a két lény végig a háttérből figyelte a történéseket.

Elsőre talán nem is gondolunk bele abba, hogy milyen jelentősége lehet egy ilyen írásnak, de ha a Minecraft népszerűségét nézzük, talán közelebb kerülhetünk ehhez: jelenleg 173 millióan játsszák ezt a játékot a világban. Ha ennek a tömegnek csak a töredéke is ér el ahhoz a ponthoz, ahol felbukkan az egyébként átugorhatatlan, megszakíthatatlan szöveg, akkor nem nehéz arra a következtetésre jutnunk, hogy

a Végvers a világ egyik legolvasottabb szöveges alkotása.

Nem meglepő, hogy több „műértelmező” videó is készült a témában. Már csak azért sem, mivel a YouTube-on és más videójátékokhoz köthető, élő videostream-felületeken kis túlzással külön iparág épült a Minecraft-játékok élő közvetítésére – mondhatni, a Minecraft és a videós online tartalomszolgáltatás egészen a kezdetektől kéz a kézben járnak.

A legkiemelkedőbb videót a The Game Theorists csatorna töltötte fel, amely közel 15 percben próbálja felfejteni a Végvers jelentését.

https://www.youtube.com/watch?v=r7bcb2dkhIw

A 11 milliós nézettséget elérő elemzés végül arra a következtetésre jut, hogy az írás üzenete végtére is egészen egyszerűen megfogható: ismerjük fel, milyen aprók, ugyanakkor milyen fontosak is vagyunk a világegyetemben, amellyel összeköttetésben állva bármit megalkothatunk. A The Game Theorists szerint a lényeg épp az, hogy nincs szükségünk a játékban is kitárulkozó, hozzánk beszélő extradimenzionális lényekre, túlvilági erőkre, kísértetekre és boszorkányságra ahhoz, hogy létrehozzunk valami újat.

Saját magunkban kell hinnünk, ha az álmainkat meg akarjuk valósítani, és ehhez ad a Minecraft egy egyedülálló eszközt.

Vannak, akik a szeretet fontosságát emelik ki a szövegből. A Serpentine nevű YouTube-csatorna kapcsolódó videója is reflektál a világegyetemi léptékekre, próbálván meghatározni az írás alapján azt, hogy kik is valójában a lények, amelyek beszélnek a játékoshoz. Ebben a kérdésben végül arra jut az értelmezés, hogy a játékban szereplő teremtmények arra utalnak: ahogyan ők is a Minecraft teremtett világának minden részecskéjével beszélnek, úgy mi is kapcsolatban állunk az univerzum minden részecskéjével. A videó szerint mindezt a Végvers zárása úgy fogalmazza meg, hogy a szeretet megéléséhez fel kell ismernünk, milyen szerencsések vagyunk, hogy benne élhetünk a világegyetemben és tanúi lehetünk a benne zajló folyamatoknak.

Hasonlóan dekódolja az írást az Ash’s Den nevű felhasználó is. Az ő értelmezésében a fő üzenet az, hogy ahogyan a játékbéli alkotásban megtaláltuk az örömet, úgy találjuk meg a való világban való alkotásban is az örömünket. Még ha tudatában is vagyunk annak, hogy semmi sem lehet tökéletes. Végkövetkeztetése: az End Poem megpróbálja ráirányítani a figyelmünket arra, hogy kik is vagyunk valójában, mit jelent embernek lenni, és hogy ehhez a megértéshez végül az a felfedezés vezethet minket, hogy rájöjjünk, milyen fontos, hogy szeretve vagyunk és mi is viszontszerethetünk.

Ugyanakkor vannak, akik valamivel földhözragadtabban nyúlnak a – most már szabadon felhasználható – szöveghez. A speakwithanimals csatorna a Végvers írásos közlése mellett hallhatóvá is teszi a játékbéli extradimenzionális lényeket. A meglepően jól sikerült előadásban még jobban kidomborodik a mű túlvilági furcsasága. Ha mindez pedig nem lenne elég, a Twitteren létrehoztak egy külön fiókot, amely naponta közli az End Poem egy-egy sorát, ha kedvünk támadna hosszabban, részleteiben elmerengeni a jelentésén.

Akárhogyan is, a szóban forgó írás azon túl, hogy a Minecraft-játékosok számára érdekes, sokrétű és velős üzenetet rejt, és megoldandó rejtélyként is áll, egyetlen hatást biztosra vehetünk: az egyébként is elképesztően sikeres videójáték-brand mitológiáját gazdagítja, a gamerközegben élő legendáját és népszerűségét pedig tovább növeli a Végvers és az arra irányuló figyelem.

Fotó: Shutterstock/bibiphoto