A nagy találkozásokat idén nem országhatárokon, hanem művészeti ágak közt átívelően álmodtuk meg. Egy évvel az első lezárások után a streamelt koncertek műfaját valóban érdekessé, kreatívvá szeretnénk tenni, olyanná, ami a járvány után, évek múlva is figyelmet érdemel – mondta Weyer Balázs, a Budapest Ritmo programigazgatója.
E koncepció részeként lesz látható a fesztiválon Reisz Gábor és Szimler Bálint, Szilágyi Fanni, Damokos Attila, Kálmán Mátyás és a vizuálművész Karcis Gábor egy-egy alkotása, amelyek a főváros izgalmas, titokzatos zugaiba invitálnak.
Így az Akvárium Klubban felvett koncertek mellett a rendezői filmek az Epreskert szobrászműhelyébe, a Twentysix Budapest dzsungelébe, a Gellért Szálló sötétebb oldalára vagy az éjszakai Füvészkertbe hívnak.
Dresch Mihály, a hazai jazz színterének kiemelkedő alakja vonós kvartett formációjával Damokos Attila rendezésében zenélt az Epreskert szobrászműhelyében. A lenyűgöző látványvilágú, éjszaka felvett filmben a Dresch Vonós Quartet friss lemezéről, az Ongakuról is játszottak dalokat; a műsor május 11-én 21 órától tekinthető meg.
A Cserepes Károly és a Karcis Gábor–Kálmán Mátyás rendezőpáros együttműködésében május 10-én 19 óra 30 perctől látható kisfilm a dalait természeti hangokból, archív népzenei gyűjteményekből és a kortárs elektronikus zene elemeiből felépítő zeneszerzőt mutatja be. Organikus hangzásvilágát szinte pszichedelikus látvány kíséri a Budapest Ritmóra készült koncertfilmben. A vizuálművész face mapping technikát használva vetített archív és modern videófelvételeket az éjszakai Füvészkert indáira és lombjaira vagy éppen magára Cserepes Károlyra.
Az Odd ID formáció a belvárosi dzsungelbe, a Twentysix Budapest ikonikus kertjébe vette be magát, amit dobbal, basszussal, neonokkal és elszállós vokálokkal szaggattak szét és raktak saját képükre újra össze. Szilágyi Fanni rendezésében a világzene és a pszichedelikus rock határán egyensúlyozó zenekar produkciója május 12-én 21 óra 30 perckor látható.
Előtte, szintén 12-én, 21 órától a Mordái produkciója, jazzel és karcosabb dallamokkal kevert népzenéje szerepel műsoron. A Reisz Gábor és Szimler Bálint közös rendezésében készült, a szürreálissal és krimivel is kacérkodó alkotást a Gellért Szállóban forgatták.
A rendezői koncertfilmek mellett három élőben felvett koncert látható az idei Ritmón az Akvárium Klubból.
A vers és a dal, a jazz szabadsága és a népdalok otthonossága közti egyensúlyt megteremtő Bettika Quartet május 11-én 20 órától látható és hallható. Másnap, ugyanebben az időben a Cimbaliband Gipsy Fushion formációja Horváth Szandival és a 120 éves mesterhegedűn játszó Solymosi Mátéval egészül ki. A Tárkány Művek jazzes, beates, popos népzenéje május 10-én szerepel a Ritmón 18 óra 30 perctől.
Az online fesztivál a világzene néhai óriásait, Joao Gilbertót, Astor Piazzollát és Tony Allent is bemutatja dokumentumfilmeken keresztül. A bossa nova 88 évesen, tavalyelőtt elhunyt atyja, a brazil énekes-gitáros Joao Gilberto Live in Tokyo című koncertfilmje május 10-én látható, másnap a 2020-ban meghalt nigériai dobos-zeneszerző, az afrobeatet megteremtő Tony Allen 2015-ös franciaországi koncertjének felvétele (Damon Albarnnal és Oxmo Puccinóval) tekinthető meg, 12-én pedig a 100 éve született Astor Piazzolla, a tangó forradalmasítója életrajzi filmje zárja a fesztivált.
Nyitókép: a Mordái koncertfilmjének forgatása a Gellért Szállóban. Képek forrása: Budapest Ritmo