Budapest, te csodás – Fővárosunk külföldi filmeken

Film

Fővárosunk napja alkalmából ajánlunk olyan külföldi filmeket, melyekben fontos szerepet játszik Budapest.

Vannak ugyan hibái, nem is kevés, sokszor magam is úgy menekülök el innen, de visszatérve mindig elfog az a semmihez hasonlítható érzés, hogy hazajöttem. Bármilyen hónapban, akármilyen napszakban érkezem meg hosszabb vagy rövidebb utazások után, a vonat, a repülő vagy az autó ablakából fürkészve a várost rendszerint ez az első gondolatom: azért nagyon szép ez a mi Budapestünk. 148 évvel ezelőtt, 1873. november 17-én egyesült Pest, Buda és Óbuda, így jött létre fővárosunk. A Fővárosi Közgyűlés 1991. március 21-i döntése értelmében ez a nap Budapest napja, mi pedig olyan filmeket szedtünk össze, melyeket itt forgattak. Igyekeztünk kevésbé ismert alkotásokat is gyűjteni, érkezzen is a lista.

Assignment – Paris! (1952)

Az Assignment – Paris! egy 1952-es amerikai hidegháborús film noir, mely Robert Parrish rendezésében, Dana Andrews, Märta Torén, George Sanders és Audrey Totter főszereplésével készült, de ha végigolvassuk a szereplők listáját, rögtön megakad a szemünk egy ismerős néven: „Laslo Boros” szerepében Jávor Pál.

A filmet Párizsban és Budapesten forgatták, és Olaszországban például Destinazione Budapest címen futott. A Paul és Pauline Gallico 1952-es, Trial of Terror című könyve alapján készült film története szerint a párizsi New York Herald Tribune riporterét, Jimmy Race-t (Dana Andrews) főnöke (George Sanders) a vasfüggöny mögé küldi Budapestre, hogy interjút készítsen a párizsi magyar nagykövettel. Race egy kollégája, az addig Budapesten tudósító Barker után érkezik a kommunista Magyarországra, ahol kémkedéssel vádolnak és letartóztatnak egy Anderson nevű amerikait, a „kirakatper” mögött azonban súlyos titkok lapulnak. Ez a hidegháborús filmes betekintés sok szempontból meglehetősen reális, és nagyon tiszta képet ad Európa, különösen Magyarország állapotáról Sztálin utolsó éveiben.

Az aranyfej (The Golden Head, 1964)

Az aranyfej egy 1963-ban magyar–amerikai koprodukcióban készült, 1964-ben bemutatott ifjúsági vígjáték, melyet Richard Thorpe rendezett James Hill közreműködésével, Roger Windle Pilkington A folyó Nepomukja című regényéből. A filmet Budapesten forgatták, az üldözéses zárójelenetek az éppen épülő, félig kész Erzsébet hídon zajlanak.

A történet szerint Stevenson, a híres angol bűnügyi szakértő Magyarországra utazik egy bűnügyi konferenciára, ahová családját is elviszi. Amíg ő a konferencián tartózkodik, családja a városban nézelődik. Közben ellopják Szent László aranyhermáját, a gyanú meg a Stevenson gyerekekre terelődik. A gyerekek nyomozásba kezdenek, hogy bebizonyítsák ártatlanságukat. A főszerepet játszó Esztergályos Cecília mellett feltűnik a filmben például Darvas Iván, Latinovits Zoltán, Garas Dezső, Básti Lajos és Csákányi László, de láthatjuk az Assignment – Paris! szereplőjét, George Sanderst is.

A Elvis-filmeket és a leghíresebb Robin Hood-adaptációt jegyző Richard Thorpe vasfüggöny mögé zárt országban való forgatása majdnem akkora dolognak számított 1963-ban, mint a Queen együttes fellépése majd húsz évvel később – igaz, a szereplők is úgy tesznek, mintha a vasfüggöny nem is létezne. Az aranyfej mindemellett rendkívül érdekes időutazás a mai fővárosból: teljes egészében megmutatja a hatvanas évek elejének Budapestjét.

Szomorú vasárnap (Ein Lied von Liebe und Tod, 1999)

Talán ezt a filmet kell legkevésbé bemutatni a listáról. A Szomorú vasárnap egy 1999-es német–magyar film, rendezője Rolf Schübel. A világhírű zeneszerző, Seress Rezső életének, illetve az egyetlen magyar világsláger, a Szomorú vasárnap című dalának állít emléket.

A film a II. világháború idején játszódik: a zsidók üldözése, az őket ért gyűlölet és támadások is elengedhetetlenül megjelennek benne. A film elején a harmincas évek végének Budapestjén járunk: Szabó László (Joachim Król) vendéglős és szép szerelme, Ilona (Marozsán Erika) egy kitűnő kis éttermet vezetnek. A teljességhez csak egy zongora és egy zongorista hiányzik. Vesznek is egy zongorát, és szerződtetnek egy halk szavú zongoristát, Aradi Andrást (Stefano Dionisi), aki hamarosan beleszeret Ilonába. A nő viszonozza a szerelmet, és kialakul hármójuk különös kapcsolata. A Szomorú vasárnap című dalt András ajándékozza Ilona születésnapjára, ám ennél aztán sokkal nagyobb szerepe lesz a történetben: nemcsak a vendéglős, a szerelme és a zongorista sorsát, hanem a német Hans Eberhard Wieckét is keserűen köti össze.

Az öngyilkosok dalaként emlegetett szerzeményt több országban is tiltólistára helyezték, ugyanis számos városi legenda szólt arról, hogy többen a Szomorú vasárnap hatására vetettek véget az életüknek. Habár ezek többsége nem nyert bizonyosságot, az örök érvényű, ám végtelenül szomorú dallamot és sorokat egy életre átitatta ez a keserűség.

Amerikai rapszódia (An American Rhapsody, 2001)

Gárdos Éva rendezésében mutatták be az Amerikai rapszódiát 2001-ben, mégpedig olyan főszereplőkkel, mint Nastassja Kinski, Tony Goldwyn és Scarlett Johansson. A történetben egy fiatal pár, Margit és Péter (Kinski és Goldwyn) megelégeli a Rákosi-rendszer embertelenségét, és kockázatos vállalkozásra szánja el magát. Embercsempészt bérelnek, hogy juttassa át őket a szigorúan őrzött nyugati határon. A négytagú családból azonban csak hárman jutnak el az ígéret földjére: alig néhány hónapos kislányukat nem merik magukkal vinni a kockázatos útra. A kicsi utánuk hozatala sajnos nem sikerül. A kislány egy csecsemőotthonban ragad, falusi nevelőszülőkhöz kerül, míg nővére és szülei Amerikában próbálnak új életet kezdeni, és megpróbálni a lehetetlent: kihozni a kis Zsuzsit (Johansson) a vasfüggöny mögül.

Budapest (2009)

Walter Carvalho rendezésében készült ez a magyar–brazil–portugál romantikus dráma, melyben megismerjük José Costát (Leonardo Medeiros), a sikeres szellemírót, aki éppen a Névtelen Írók Konferenciájáról tart hazafelé Isztambulból, amikor gépe kényszerleszállást hajt végre Budapesten. Megérkezésekor beleszeret a magyar nyelvbe, az egyetlen nyelvbe, amit még az ördög is tisztel. Bár Rióban felesége és fia várja vissza, rá kell jönnie, hogy a házassága megromlott, egyre boldogtalanabb, végül magyarul kezd motyogni álmában. Amikor pedig Costa egy sikeres munkája hatására felesége beleszeret a feltételezett szerzőbe, csalódottnak és becsapottnak érzi magát: elhatározza, hogy visszamegy Budapestre megtalálni önmagát, és új történeteket írni.

Itt ismerkedik meg Krisztával (Hámori Gabriella), a harmincas, elvált, kisfiát egyedül nevelő magyartanárral. Az ő szeretetével és támogatásával José Costából Kósta Zsozé lesz, magyarországi szellemíró, aki újra képes lesz mesteri értekezések, novellák, versek megírására.

Ugyan a filmet nem fogadta kitörő örömmel a kritika, kissé közhelyes, sok helyen következetlen alkotás lett, és mi tagadás, maga a főváros is jóval több lehetőséget rejt, mint amit látunk belőle, de Budapest napján azért elfért ez is a listán.

Mivel magyar filmekből rendszeresen készítünk összeállításokat, nem ilyen jellegű ajánlót raktunk össze, de említésképpen azért megjegyeznénk pár olyan magyar alkotást, ahol maga a város is főszereplő.

Deák Kristóf Foglyok című filmje a Rákosi-rendszer abszurditását dolgozza fel különös humorral, Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlanja és Rossz versekje pedig a fiatalok Budpestjét festi a néző elé rendkívül szerethető hitelességgel. A mi Budapestünk köszön vissza Szilágyi Zsófia Egy nap című filmjének képkockáiról, de szót ejthetünk még Szomjas György Roncsfilm című alkotásáról, ami a mára eltűnt nyolckerbe vezet, emellett Józsefvárost látjuk Bereményi Eldorádójában is. Hasonló kedvencünk még Gothár Pétertől a Megáll az idő, Török Ferenctől a Moszkva tér, de ott van még az 1939-es Halálos tavasz Karády Katalinnal és Jávor Pállal vagy az 1938-as A varieté csillagai, ami a pesti éjszaka mélyére kalauzolja nézőit.

Ennyi film között biztosan mindenki talál kedvére valót. Ha szabad tennünk egy ajánlást: válasszon mindenki minimum egyet, ünnepeljük meg így az utánozhatatlan Budapestet.

Nyitókép: Amerikai rapszódia