fortepan_78328.jpg

Csirke életek, ember-életek

Az organikus hús drágább, mint a (hogy is mondjam ezt…) szintetikus, azaz mesterséges, azaz iparosított körülmények közül származó hús. Ugyanez igaz a tojásra, a kenyérre, a kolbászra stb. Ami organikus, azaz úgy él vagy készül, ahogy kellene éljen és készüljön drágább, mint az, ami ipari úton felgyorsítva, ízesítve, színezve volt. Vegyünk a példa okáért egy csirkét! Ha az adott baromfi tyúkkertben nő fel, szabadon mozoghat, füvet ehet, más tyúkokkal és kakasokkal szocializálódik, a pultra kerülve drágább lesz, mint az az állat, ami tyúknevelő ipari egységben éli az életét, parányi helyen, vegyi anyagokkal felgyorsított növekedéssel és ízesítéssel. Miért? Hát azért – mondják – mert így a hús egészségesebb, ízletesebb, a bánásmód emberségesebb stb. Mivel ezeket a körülményeket meg kellett teremteni, ezért drágább, mint az a baromfi, ami olyan helyen nőtt fel, ahol az élet le lett egyszerűsítve a hízásra.

A bökkenő ebben a különbségben az, hogy a baromfiudvar, a fű csipegetése, a más tyúkokkal való közös élet a szárnyas természetes élete, míg az ipari egység nem az. Másképp mondva, a többletköltség oka a normális élet. Azért kerül többe, mert pont úgy élt, ahogy egy baromfinak kellene élnie. Tojása drágább, mert az a tojás pont azokat az anyagokat tartalmazza, amiket természetes körülmények között kell a tojásnak tartalmaznia. Ugyanúgy a normális körülmények között, azaz bevált recept szerint, megfelelő alapanyagból, megfelelő füstöléssel és idővel készített kolbász drágább, mint az, amelyiket úgy készítik, hogy minél hamarabb a polcokra kerüljön. Ezt pedig rövidítéssel érik el: vegyi anyagok, gyorsított folyamatok, hozzáadott elemek. Arra következtethetünk, hogy ma az, ami természetes, drágább, mint az, ami szintetikus. A normalitást meg kell fizetni.

No, de mi van akkor, ha nemcsak a bevásárlóközpontok polcaira érvényes ez a szabály? Mi van, ha maga az emberi lét is úgy lett átalakítva az ipari mentalitás égisze alatt, hogy termelőeszközzé, egy működő, de szintetikus gépezet részévé alakítsa át az embert, s a hőn áhított normális élet az ember számára is többlettel jár. Mi van, ha az emberi élet esetében is igaz: a normalitást meg kell fizetni?

De hát rájönnénk, nem? Észrevennénk, hogy be vagyunk zárva egy apró térbe, pumpálnak tele anyagokkal, s lázadnánk ellene, nem? Vajon a csirkefarmon élő tyúk, amelynek a lába sose lépett földre, füvet nem kóstolt, eget nem látott, vajon hogy képzeli el a világot? Lehet, egyszerűen rájönne, hogy az élet szenvedés, de – mivel más tudása nincs – el se tudná képzelni, hogy milyen a tyúkudvar szabadsága. Csak egy olyan baromfi lenne képes erre, amelyik életében járt kint, majd valamiért bezárták volna egy farmra. Annak az állatnak léteznének emlékei a kintről, s nosztalgiával gondolna a kékre, a zöldre, a szabad mozgásra. Továbbá, ha egy csirke kiszabadulna a farmról, s megtapasztalná a kintlét örömét, tudná összehasonlítani a bent szörnyűségével.

Vajon nem olyanok vagyunk, mint a farmcsirke, amely sose látott eget, s elfogadjuk, jobb tapasztalat nélkül, hogy ennyi az annyi? Az ember elfogadja a helyét egy hierarchiában, ledolgozza a nyolc-tíz órát egy kis irodában, gyárban, bárhol, eszik, iszik, nemz, alszik, majd szépen leveszik a polcról, hogy helyettesítsék egy frissebb verzióval. Ennyi az élet… Mondja, mert csirkefarmja hideg betonjánál és neonjánál, semleges ízű tápjánál többet nem ismer.

Vajon mi az ember természetes állapota? Az olyan, mint a baromfiudvar a tyúknak, a legelő a tehénnek? Valószínűleg egy olyan hely, ahol biztonságban élhet és növekedhet, ahol szabadon kereshet tudást, ahol bizalom létezik, mert nem csapnak be, s az emberek nem akarnak folyamatosan uralkodni mások felett, nem akarják átverni a másikat. A természetes állapotunk sok szemlélődésből, beszélgetésből, elmélyülésből, rácsodálkozásból, ünnepből áll, közösségről, segítésből formálódik, emberségből épül.

Ha nem úgy érzed, hogy az iméntiek jelen vannak a létedben, akkor lehet, hogy te is, én is egy nagy keltetőházban élünk bezárva, s termelünk valamit olyan körülmények között, ahol minden erre a termelésre van kimaxolva. Csak ezzel az a baj, hogy így a mi életünk az olcsóbb kategóriába tartozik. S hát az az igazság, hogy mivel csak egy van belőle, én azt szeretném, hogy az életem legyen nagyon értékes, jó körülmények között zajló, tisztességes és érett. Röviden organikus, felsőpolcos.

Ez is érdekelheti