Nincs ez másként Pécsen sem. Pilch Andor neve összeforrt a várossal, az art nouveau stílussal, és ő volt a megyeszékhely jelképének számító eozinmázas, ökörfejes Zsolnay Vilmos-emlékkút megalkotója is.
A pécsi kesztyűgyáros Hamerli család szálloda építését határozta el belvárosi műhelye és üzlete helyére, és a tervezéssel Pilch Andort bízta meg. Hamerli Imre jó befektetésnek szánta a Pannónia Grand Hotel megépítését, amely 1915-ben nyílt meg. A világháború árnyékában azonban nem prosperált, 1924-ben meg is váltak tőle. A következő évtizedekben a számos tulajdonosváltás és az államosítás következtében sokat veszített régi fényéből. A nyolcvanas évek végi jelentős felújítás után Palatinus néven nyitott újra. Szerencsére az épület szecessziós hagyatékával nem bántak mostohán. A város fő korzóján, a Király utcában álló, U alakú épület főbejáratához hosszú passzázs vezet az épületszárnyak által körülfogott díszudvaron keresztül. A homlokzat dús ornamentikájú: a faragott ablakkeretek, a félpilléres oszloprendek, a kovácsoltvas korlátok, az emberarcú oszlopfők impozánssá teszik a szállodát.
Belső díszítettsége nem marad el a külső mögött: a falak díszfestése, a festett üvegablakok és felülvilágítók, a kovácsoltvas korlátok, a vakolatdíszek és a faragott oszlopfők mind a szecesszió dekorativitásának példái. A gyönyörű díszterem gyakran volt otthona báloknak, esküvőknek, koncerteknek. Nevét az 1923. október 30-án itt koncertet adó Bartók Béláról kapta.
Pilch Andor sokoldalú tehetségének bizonyítéka, hogy a szecesszión irányzatainak mindegyikében otthonosan mozgott. A Pécsi Napló és a Pécsi Irodalmi és Könyvnyomdai Részvénytársaság számára 1906-ban tervezett, klinkertéglás épülete annak ellenére simul bele az utcaképbe, hogy másutt nemigen áll téglaborítású ház Pécsen. A tégla- és vakolt felületek játéka, a hullámzó oromfalak, az ívesen osztott ablakok a szecessziónak a Pannónia hotelhez képest egészen más irányát képviselik. A gyönyörű nyomdaépület a kétezres évekre romos állapotba került, de a homlokzata egy magánvállalkozásnak köszönhetően autentikusan újult meg, és mára régi fényében ragyog. Ráadásul az épületen végre emléktábla őrzi a városformáló Pilch Andor emlékét.
Pilch az izraelita hitközség bérházának tervezésekor a szecesszió egy harmadik irányzatát követte: a Fiatalok nevű, a Műszaki Egyetemen alakult csoportnak a skandináv és a népi építészet jegyeit ötvöző stílusát láthatjuk viszont a kétemeletes saroképületen. A román kort megidéző, rovátkolt, fafaragásra emlékeztető kődíszek, a kovácsoltvas korlátok geometrikus alakzatokat és szegecselt indamotívumokat imitáló kialakítása, a kapuzat félköríves, bélletes, faragott kerete markáns, impozáns megjelenésűvé teszi az épületet.
Pilch az építészet virtuóza volt, mindenféle stílusban otthonosan mozgott. Szorosan együttműködött a Zsolnay családdal: Zsolnay Miklós fő szervező felkérésére az 1907-es Pécsi Ipari Vásár csaknem összes, szecessziós stílusú pavilonját ő tervezte. Zsolnay szintén őt kérte fel, hogy 1900-ban elhunyt apja, Vilmos emlékére kutat tervezzen. Az eozinmázas kút négy vízköpőjét Pilch a korban rendkívül népszerű nagyszentmiklósi aranykincs egyik ökrös fejű ivócsanakja alapján alkotta meg.
A pécsi belvárosban áll Deutsch Zsigmond háza, amely szintén Pilch tervei alapján épült. Deutsch először ügyvédként praktizált, majd a város egyik legjelentősebb ipari létesítménye, a gőztéglagyár vezetője lett. Pilch a többemeletnyi magas középső oromfal révén ügyesen emelte ki az egyemeletes házat hasonló szomszédai tömegéből. A téglaszalagok játékossága, a kissé keleties díszítőelemek révén figyelemre méltó, de nem hivalkodó házat álmodott meg.
Az 1877-ben Pécsett született és 1936-ban, a szülővárosában elhunyt Pilch más baranyai településeken is dolgozott: 1911-ben az ő tervei alapján épült fel Siklós első szállodája, a Központi szálló. Az eklektikus hatásokat is mutató szecessziós hotel a város főterén, a városháza és a vár közelében, valóban központi helyen található. 14 szobában fogadta a vendégeket, és étterme, kávéháza, épített színpaddal és karzatos vigadótermével is biztosította a kényelmüket és a szórakozásukat. A hármas oromfal hullámvonalait, a függőleges díszléceket, a vízszintes, virágmotívumos futódíszeket, a növényi ornamentikájú kovácsoltvas rácsokat látva egyszerre érezzük az épületet mozgalmasnak és elegánsnak.
Pécs Pilch Andor épületein kívül is jelentős szecessziós kincsekkel büszkélkedhet. A színház épülete mellett magasodik például egy Schlauch Imre által tervezett bérház, amely a stílus csaknem teljes tárházát felvonultatja: növényi ornamentikájú kovácsoltvas erkélyek, korlátok, színes, festett üvegablakok, az ablakok különleges formájú motívumai, a homlokzat geometrikus és hullámvonalas kialakítása és íves balkonok egyaránt a ház díszítőelemei.
Schlauch Imre tervezte a Pécs főterén, a Széchenyi téren álló Nádor szállót is, szintén szecessziós stílusban. A legendás szálloda elődje már 1846-ban harminc szobával és kávéházzal várta a vendégeket. 1902-ben a Széchenyi tér rendezési tervét jegyző Schlauch irányította az új Nádor átépítési munkáit is. A zárt erkélyek és az ablakok váltakozása, a növénymintás ornamentika, az íves, kiemelkedő oromfalak, a féloszlopok játékossága, mind az art noueavu-t idézik. A Nádort Schaffer Béla rendkívül népszerűvé tette és nagyszállóvá fejlesztette. A kávéházi életet is ő teremtette meg a városban. A kemény munka után évről évre a karlsbadi gyógyfürdőben pihente ki magát, ám – így a legenda –egyszer elmulasztotta ezt, ezért nem sokkal később elhunyt.
A város első állandó és hazánk hangosfilmek vetítésre tervezett szintén első mozija, az Apolló épülete is gazdag szecessziós motívumokban, bár korai art déco hatások is beazonosíthatók rajta. 1913-ban, két építész Sigfrid és Engelt tervei alapján épült meg.
Bár a pécsi postapalota eklektikus stílusú, már messziről feltűnő, csodálatos, Zsolnay kerámiacserepes teteje miatt nem hiányozhat egy pécsi szecessziós épületeket bemutató összeállításból. A Balázs Ernő építész tervei alapján 1904-ben átadott palota homlokzatán többségében a francia reneszánsz és gótika elemei jelennek meg, de a szecesszió virágmotívumai is felfedezhetők rajta.
A díszes tetőzeten túl még számtalan szecessziós részletre bukkanhatunk, ha alaposan tanulmányozzuk: a kapu kilincse és rácsa is az art nouveau-t idézi.
A pécsi szecessziós körképből a híres Zsolnay gyár sem hiányozhat, amelynek neve összeforrt a hazai szecessziós művészettel: színes tetőcserepei, pirogránitból készült külső és belső szobrai, épületdíszei szinte a stílus hazai védjegyévé váltak, és ráadásul az iparművészet, a használati tárgyak előállítása során is követték a legújabb trendeket. Zsolnay Vilmos, a gyáralapító mauzóleumát halála után veje, Sikorski Tádé és fia, Miklós tervezte meg a gyár feletti dombra. A neoromán mellett szecessziós stílusjegyeket is hordozó épületnek – amely méltó nyughelyet biztosított a pirogránit és az eozinmáz feltalálójának – minden eleme a gyárban készült.
Baranya után Tolna megyében is a szecesszió nyomában jártunk. A bonyhádi evangélikus gimnázium épülete igazi szecessziós gyöngyszem. A tervező Baumgarten Sándor Lechner Ödön munkatársaként kezdte építészeti pályáját, és számos későbbi épületén is érezhető a hazai art nouveau nagymesterének hatása. A felvidéki, pártázatos oromzatok, a halfarokszerű szalagmotívumok, a csipkére emlékeztető, mélyített vakolattükrök együtt afféle dekoratív „mézeskalácsházzá” teszik a gimnáziumot.
A gimnáziummal szemben felépült tanárházak sorára a szecesszió geometrikus irányzata jellemző.
Tolna vármegye székhelyén, Szekszárdon is épültek szecessziós épületek. Az eredetileg klasszikus stílusú városházát 1904 és 1908 között Diczenty László szekszárdi építőmester a kor divatjának megfelelően szecessziós stílusúvá építették át. A homlokzat a bécsi Jugendstil, a geometrikus szecesszió stílusát követi, a vadgesztenyeleveleket rozettába rendező mintasorok pedig a szecesszió növényi ornamentikát kedvelő irányzatát idézik.
A szekszárdi Világ Mozgó filmszínház homlokzata a „beszélő építészet” szép példája. Az ornamentikán megjelenő motívum és alakok: az üvegglóbusz, a felhúzott függönyt megjelenítő falfülkékben játszadozó, körtáncot járó, zenélő és fotográfiát készítő gyermekek az épület rendeltetésére utalnak. Uglár János tervei alapján, 1913-ban készült el az elegáns moziépület, amelynek belső kialakítása tűzesetek miatt ma már nem szecessziós stílusú.
A szekszárdi belvárosban sétálva újabb különleges homlokzattal, növényi ornamentikájú erkélykorláttal, kovácsoltvas kapuval, íves oromzattal díszített szecessziós házra bukkanunk.
A képek a szerző fotói.
Nyitókép: a pécsi Postapalota. Fotó: Shutterstock/Csák István
Források:
Felfedező utak – Szecessziós épületornamentika a vidéki Magyarországon Holnap Kiadó, 2016. Szerkesztette: Brunner Attila
Pilch Andor ezerarcú építészete
Zsolnay Mauzóleum
100 évvel ezelőtti anyagokból állították helyre a Pilch-házat