Gerhes Gábor olyan képzőművész, aki igen gyakran használ fotóalapú munkákat. A Mai Manó Ház kiállítása az elmúlt 25 év fotóalapú alkotásaiból válogat, de más műfajú műveket – például videómunkákat, objekteket – is felvillant – közölte a kiállítás csütörtöki sajtóbemutatóján Baki Péter kurátor.
Gerhes Gábor elmondta: noha a fotográfia az a műfaj, amely a leginkább hihetővé teszi az ábrázolt dolgokat, fotóalapú munkáiban nem az elkapott pillanatra, hanem a megrendezettségre épít, részben erre utal a tárlat címe is. Mint ugyanis hozzátette, munkamódszerének fontos eleme, hogy ő maga teremt – sokszor szinte teátrális – helyzeteket, amelyek túlmutatnak a fotográfia megszokott formanyelvén.
A kiállítást Gerhes Gábor más képzőművészekkel az 1990-es években készített kettős portréi nyitják, amelyek azonban jelenetszerűségükkel túllépnek a portré műfaján.
A Sok természet című sorozat darabjai azt vizsgálják, mekkora bizonyító erővel bír a fotográfia, és mik ennek a határai:
egy órát ábrázoló fényképről például nem derül ki, járnak-e a mutatók, de a színek visszaadásában sem mindig lehet a kamerára hagyatkozni.
Gerhes Gábor munkáiban fontos szerepet játszanak a – többnyire általa kitalált – szimbólumok, amelyek a harmadik teremben bemutatott képeken szinte mindig elidegenítő effektusként jelennek meg az ábrázolt jelenetekben. A következő, „fekete” terem régebbi és újabb alkotásai ennél is tovább mennek, furcsa, képzelt rítusok szereplőit és kellékeit megidézve.
Mint Gerhes Gábor hangsúlyozta, régóta kutatja a szuvenírek, szuvenírszerű tárgyak emlékképző erejét. A kiállítás ezekből a művész által alkotott objktekből is felvonultat egy válogatást, a látogató pedig felfedezheti, hogy nem eggyel a korábbi termek képein is találkozhatott már.
A Der Plan című tárlat augusztus 15-ig látogatható a Nagymező utcai Mai Manó Házban.
Nyitókép: Gerhes Gábor: Magyar Hold 1., 2011, fotó, lightbox, Ed. 1. 70x100 cm, Gerendai Károly gyűjteménye. Minden mű az ACB Galéria és a szerző jóvoltából.