Egy éjszaka a Louvre-ban: Leonardo da Vinci

Film

A minden idők legteljesebb Leonardo-kiállításáról készült filmet mutatja be az Uránia szeptember 16-án.

Film készült minden idők legteljesebb Leonardo-kiállításáról, amelyet Leonardo da Vinci halálának 500. évfordulója alkalmából 2019 októbere és 2020 februárja között rendezett meg a párizsi Musée du Louvre. A világra szóló tárlatot 1 071 840-en tekintették meg, ami abszolút rekord a múzeum történetében. Az utolsó napokban a kiállítás éjjel-nappal nyitva volt, hogy a válogatást minél többen megnézhessék.

A Louvre-ban őrzik a világon egy helyen a legtöbb Leonardo-festményt, és további 22 Leonardo-rajzot. Ez adott lehetőséget a rendkívüli tárlatra, amelyet tíz éven át készítettek elő, azzal a szándékkal, hogy a lehető legtöbb Leonardo-alkotást egy fedél alá hozzák. A nagyszabású eseményen 162 festményt, rajzot, kéziratot, szobrot és egyéb műtárgyat állított ki a Louvre. A mester mintegy 20 ismert festményéből 11 volt látható, köztük a párizsi múzeum tulajdonában lévő öt mű: a Sziklás Madonna, La Belle Ferronnière, a Mona Lisa, a Keresztelő Szent János és a Szent Anna harmadmagával. Az anyag kiegészült a világ múzeumaiból kölcsönzött további Leonardo-művekkel és a mester körének alkotásaival is. Látható volt például az emberi test arányait ábrázoló, Velencéből kölcsönzött Vitruvius-tanulmány és a budapesti Szépművészetiből a Leonardónak tulajdonított kis lovasszobor is.

A Pathé Live gyártásában és forgalmazásában mozivászonra kerülő filmes tárlatvezetés egyedülálló alkalom, hogy közelről ismerhessük meg Leonardo da Vinci legszebb munkáit a kiállítás kurátorai, Vincent Delieuvin és Louis Frank, a Louvre festészeti osztályának, illetve grafikai osztályának vezetői kalauzolásával. Kommentárjuk betekintést enged a reneszánsz mester művészi gyakorlatába és festői technikájába. A nagyszabású retrospektív kiállítás, amely a művész munkásságát szinte teljes egészében felöleli, arról is tanúskodik, hogyan emelkedett Leonardónál a festészet a többi művészet fölé. A világ kutatására irányuló tevékenysége, amelyet „a festészet tudományának" nevezett, számára azt a célt szolgálta, hogy minél tökéletesebbé tegye festményeit.

Kiemelt kép: La Belle Ferronnière