A dramaturgia fontossága
A zökkenőmentes lebonyolítást, az állandó nézettség fenntartását drámai fordulatokkal, kiélezett szituációkkal, nézői interaktivitással érik el. A recept: valóságshow + tehetségkutató + zenei vetélkedő. Mindezt a legköltséghatékonyabban, azaz ingyenes fellépőkkel, értsd versenyzőkkel. A feszültség fenntartásáról a zsűri hivatott gondoskodni, a műsorvezetők moderálása mellett, no meg a közönség szavazataival.
Ez mindaddig olajozottan működött, mígnem az ifjabb és ifjabb közönség meghódítására tekintettel
Elismertséget. OK, akkor mérjük össze az almát a körtével, és „a show megy tovább”. Ezért szerepelhetett az X-Faktor döntőjében az Éberkóma. A csatorna jól sáfárkodott, tudniillik a fiatalok körében a maga 29,8 százalékával verte a rivális műsort, ami e korcsoportban 20,9-re teljesített. Igen ám, de a Megasztár konzervatívabb, minőségileg magasabb színvonalú döntője a teljes lakosság körében nyert a maga 23,8 százalékával.
A magyar dalokért
A nézettség megőrzése érdekében a kereskedelmi tévés eszközökkel operáló közszolgálati csatorna, a Duna TV két meglehetősen jót húzott A Dallal és a Csináljuk a fesztivált!-tal. Megsüvegelendő a magyar dalok népszerűsítésének szándéka, legyen az már többször bizonyított sláger, avagy a jövőben azzá váló szerzemény. Igaz, ízlésről vitatkozni nem lehet, azért mércének ott a Beatles, mert ha mondjuk, a Norwegian Woodhoz,
a Yesterday-hez,
a Here Comes The Sun-hoz
(hogy mindhárom zeneszerző Beatle képviselje magát) hasonlítunk egy kompozíciót, tutira nem lövünk mellé az értékelésben.
E műsorok gyökere a Táncdalfesztivál, ahol ugyan a dalok versenyeztek, ám azok elválaszthatatlanok voltak előadóiktól, a produkcióktól, másfelől pályakezdő és profik egyaránt megmutathatták, összemérhették tudásukat.
Elsőként a Compact Disco próbálhatta ki magát a nemzetközi megmérettetésen, ahol a huszonötödik helyen zárt. Bye Alex 2013-ban tizedik, Kállay-Saunders András 2014-ben ötödik, Boggie 2015-ben huszadik, Freddie 2016-ban tizenkilencedik lett. Az AWS 2018-ban huszonegyedikként végzett. Pápai Joci 2017-ben nyolcadik helyezést ért el, illetve ő indult utolsó magyar versenyzőként 2019-ben, akkor azonban nem jutott döntőbe.
Eurovíziós Dalfesztivál-történelem
1993-ban a Magyar Televízió teljes jogú tagságot kapott az Európai Műsorsugárzók Uniójában (EBU), amely szervezet zászlóshajója a Dalfesztivál. A vetélkedő/show indulásakor (néhány nap különbséggel) Magyarországon, az SZKP XX. kongresszusát követően, mikor is Hruscsov személyi diktatúrát kiáltott a Sztálin-érára, Rákosi Mátyás utolsó nyilvános szereplésén önkritikát gyakorolt… Igen, 1956 az évszám.
Első „hivatalos” fellépőnk Szulák Andrea lehetett ’93-ban, aki azonban a döntőig nem jutott el. A rákövetkező évben (éppen három évtizede) nem kizárólag továbbjutott, de negyedik helyen végzett a magyar dal, Jenei Szilveszter Kinek mondjam el vétkeimet? című szerzeménye, Bayer Friderika tolmácsolásában.
Ennél előkelőbb helyezést többet nem értünk el. 2004-től bevezették az elődöntős rendszert, így biztosítva szereplést még több ország számára. Rá egy esztendőre a NOX tizenkettedik lett. Rúzsa Magdi 2007-ben kilencedik helyig jutott.
Táncdalfesztivál-történelem
Táncdalfesztivál néven 1966-tól 72-ig hat ízben rendeztek dal- és előadóversenyt. Az első fesztivál sikerén felbuzdulva ’67-ben Eszperantó Táncdalfesztivált szerveztek. Itt ismert slágerek versengtek eszperantó nyelven. Egy alkalommal az elnevezés Metronóm ’77, illetve Tánc- és Popdalfesztivál (1981) lett, 1986-ban és ’88-ban Interpop Fesztivál, 1991-ben ÁB Popfesztivál címen futott. A következő esztendőben megtartották a Volt egyszer egy fesztivál gálát, továbbá megrendezték az első Egri Táncdalfesztivált. A másodikra 1993-ban kerítettek sort, amikor Pop-rock fesztivált szintén tartottak.
A fellépők névsora meglehetősen eltért a „nagy” Táncdalfesztiválokétól, valamelyest hajazva az előző két versenyéhez (1992 és 93). Ráadásul mindössze tizenöten indultak, holott 1981-ig negyven-ötven versenyző ötven-hatvan dallal nevezett. Az első Egri Táncdalfesztiválon ’92-ben még fellépett Kovács Kati, aki húszesztendős koráig a városban élt, s aki 1972-ig (az utolsó Táncdalfesztivál elnevezésű rendezvényig) mindegyiken indult, kihagyta a Metronóm ’77-et, majd szerepelt az 1981-es Tánc- és popdalfesztiválon. Mellette Harangozó Teri képviselte a több évtizednyi folytonosságot. Ő szintén megmérettette magát az elsőtől elkezdve, fellépett a Metronómon is. Számára az volt az utolsó. Legközelebb mindketten az 1992-es Volt egyszer egy fesztivál gálán énekeltek, jeles pályatársaik társaságában, mint Aradszky László, Karda Beáta, Koós János, Mary Zsuzsi, Payer András, Poór Péter.
Hozzájuk méltó névsorral tudta az MTV kiállítani a show-t, a négyes stúdióban, mint kezdetben. Énekes színészek: Janza Kata, Détár Enikő, Makrai Pál, Farkas Kati, Bognár Zsolt mellett a nagyágyú énekesek: Karda Beáta, Bontovics Kati, Szulák Andrea, a szárnyukat bontogatók: Szekeres Adrien, László Boldizsár, a színpad és az éjszaka királyai: Lui (Turi Lajos), Gombos László, a korszak sztárjai: Bayer Friderika, Pap Rita és Bodnár Attila, továbbá az előző esztendei Egri Táncdalfesztivál győztese, a pécsi Bogolin Ágnes, s Aczél Tamás, az akkori Ki mit tud? döntőse, akit az Új Rákfogó kísért, Szakcsi Lakatos Bélával és Balázs Elemérrel.
Számvetés
Lássuk A Dal és egyéb televíziós tehetségkutatók legsikeresebbjeit! Pápai Joci 2017-ben és ’19-ben győzött A Dalban, Kállay-Saunders András 2014-ben első, előző évben második lett, a Megasztárban pedig negyedik. Radics Gigi a 2012-es Megasztár-győzelmet követően két „dalos” harmadik hellyel (2013, 2017) és egy negyedikkel (2021) dicsekedhet. Oláh Ibolya a 2003-as Megasztár és a 2022-es A Dal nyertese. Az egyik idei induló, Kocsis Tibor a 2011-es X-Faktorban első, a 2007-es Csillag születikben második lett. A 2008-as Megasztár-győztes Király Viktor harmadik és negyedik helyezést ért el a dalválasztóban. Szabó Ádám a 2011-es Csillag születik második s a 2013-as X-Faktor ötödik helyét követően, 2015-ben második lett A Dalban, ahol Pál Dénes hatodikként végzett 2014-ben, előtte két évvel megnyerte a The Voice-t. Oláh Gergő tarolt a 2012-es X-Faktorban, A Dalban 2019-ben a nyolcadik helyen végzett.
Made in Hungary
Végezetül annyi, mostanság indult a Csináljuk a fesztivált!, ami – bár ízlésről vitatkozni nem lehet – a legkellemesebb nosztalgiaműsor, miként a régi szlogenje szólt:
Noha 2007-ben indult a produkció, – ki tudja, miért? – 2010 és 22 között szünetet tartottak, s élő show-k helyett a dalokat ismételték több mint egy évtizeden át. A Dal 2025-re benevezett szerzeményeket már válogatja a zsűri, s hamarosan bejelentik az élő műsorok fellépőit, azaz a versenybe jutott számokat, előadókat.