Énekversenyek, dalversenyek, zenei tehetségkutatók

Popkult

Noha énekversenyként, tehetségkutatóként hirdetik az X-Faktort, a Megasztárt, a csatornák számára elsősorban show-műsorok. Ez azt jelenti, hogy a megfelelő s állandó nézettséget hozni kell, függetlenül a versenyzők teljesítményétől. Leíró megállapítást tettem, nem véleményt fogalmaztam meg. A kereskedelmi csatornák hirdetőkből élnek, a hirdetők ott reklámoznak, ahol sokan látják ajánlataikat. Ennyi.

X Faktor második élő adás 2024 november 16-án
A 2024-es X-Faktor mentorcsapata: Majka, Tóth Andi (a 2014-es X-Faktor győztese), Valkusz Milán és Gáspár Laci (az első, 2003-04-es Megasztár harmadik helyezettje). Fotó: Szabó Gábor / RTL Sajtóklub

A dramaturgia fontossága

A zökkenőmentes lebonyolítást, az állandó nézettség fenntartását drámai fordulatokkal, kiélezett szituációkkal, nézői interaktivitással érik el. A recept: valóságshow + tehetségkutató + zenei vetélkedő. Mindezt a legköltséghatékonyabban, azaz ingyenes fellépőkkel, értsd versenyzőkkel. A feszültség fenntartásáról a zsűri hivatott gondoskodni, a műsorvezetők moderálása mellett, no meg a közönség szavazataival.

Ez mindaddig olajozottan működött, mígnem az ifjabb és ifjabb közönség meghódítására tekintettel

be kellett húzni a rap műfaját. Tetszik vagy sem, a Z generáció már ezen a stíluson nőtt fel, az Alfa pedig éppen ezen nő fel. Igen ám, de egy énekversenyen mit keres a rapper, a slammer?

Elismertséget. OK, akkor mérjük össze az almát a körtével, és „a show megy tovább”. Ezért szerepelhetett az X-Faktor döntőjében az Éberkóma. A csatorna jól sáfárkodott, tudniillik a fiatalok körében a maga 29,8 százalékával verte a rivális műsort, ami e korcsoportban 20,9-re teljesített. Igen ám, de a Megasztár konzervatívabb, minőségileg magasabb színvonalú döntője a teljes lakosság körében nyert a maga 23,8 százalékával.

A magyar dalokért

A nézettség megőrzése érdekében a kereskedelmi tévés eszközökkel operáló közszolgálati csatorna, a Duna TV két meglehetősen jót húzott A Dallal és a Csináljuk a fesztivált!-tal. Megsüvegelendő a magyar dalok népszerűsítésének szándéka, legyen az már többször bizonyított sláger, avagy a jövőben azzá váló szerzemény. Igaz, ízlésről vitatkozni nem lehet, azért mércének ott a Beatles, mert ha mondjuk, a Norwegian Woodhoz,

 

 

a Yesterday-hez,

 

 

a Here Comes The Sun-hoz

 

(hogy mindhárom zeneszerző Beatle képviselje magát) hasonlítunk egy kompozíciót, tutira nem lövünk mellé az értékelésben.

E műsorok gyökere a Táncdalfesztivál, ahol ugyan a dalok versenyeztek, ám azok elválaszthatatlanok voltak előadóiktól, a produkcióktól, másfelől pályakezdő és profik egyaránt megmutathatták, összemérhették tudásukat.

A Dal címmel 2012 óta rendez a köztévé zenei dalválasztó show-műsort. Eleinte az Eurovíziós Dalfesztivál magyarországi fellépőjét, versenyzőjét, képviselőjét választotta ki a zsűri és a közönség.

Elsőként a Compact Disco próbálhatta ki magát a nemzetközi megmérettetésen, ahol a huszonötödik helyen zárt. Bye Alex 2013-ban tizedik, Kállay-Saunders András 2014-ben ötödik, Boggie 2015-ben huszadik, Freddie 2016-ban tizenkilencedik lett. Az AWS 2018-ban huszonegyedikként végzett. Pápai Joci 2017-ben nyolcadik helyezést ért el, illetve ő indult utolsó magyar versenyzőként 2019-ben, akkor azonban nem jutott döntőbe.

Eurovíziós Dalfesztivál-történelem

1993-ban a Magyar Televízió teljes jogú tagságot kapott az Európai Műsorsugárzók Uniójában (EBU), amely szervezet zászlóshajója a Dalfesztivál. A vetélkedő/show indulásakor (néhány nap különbséggel) Magyarországon, az SZKP XX. kongresszusát követően, mikor is Hruscsov személyi diktatúrát kiáltott a Sztálin-érára, Rákosi Mátyás utolsó nyilvános szereplésén önkritikát gyakorolt… Igen, 1956 az évszám.

A következő pedig 1979, amikor a Dschinghis Khan, soraiban két magyar – miként akkor mondták – disszidenssel, Késmárky Marika, alias Edina Poppal és Leslie Mandokival negyedik lett a Dzsingisz kánnal – NSZK-színekben, megnyitva a német eurodiszkó korszakát.

Első „hivatalos” fellépőnk Szulák Andrea lehetett ’93-ban, aki azonban a döntőig nem jutott el. A rákövetkező évben (éppen három évtizede) nem kizárólag továbbjutott, de negyedik helyen végzett a magyar dal, Jenei Szilveszter Kinek mondjam el vétkeimet? című szerzeménye, Bayer Friderika tolmácsolásában.

 

Ennél előkelőbb helyezést többet nem értünk el. 2004-től bevezették az elődöntős rendszert, így biztosítva szereplést még több ország számára. Rá egy esztendőre a NOX tizenkettedik lett. Rúzsa Magdi 2007-ben kilencedik helyig jutott.

Táncdalfesztivál-történelem

Az Illés-együttes a 1968-as Táncdalfesztiválon. Fotó: Szalay Zoltán / Fortepan
Az Illés-együttes az 1968-as Táncdalfesztiválon. Fotó: Szalay Zoltán / Fortepan

Táncdalfesztivál néven 1966-tól 72-ig hat ízben rendeztek dal- és előadóversenyt. Az első fesztivál sikerén felbuzdulva ’67-ben Eszperantó Táncdalfesztivált szerveztek. Itt ismert slágerek versengtek eszperantó nyelven. Egy alkalommal az elnevezés Metronóm ’77, illetve Tánc- és Popdalfesztivál (1981) lett, 1986-ban és ’88-ban Interpop Fesztivál, 1991-ben ÁB Popfesztivál címen futott. A következő esztendőben megtartották a Volt egyszer egy fesztivál gálát, továbbá megrendezték az első Egri Táncdalfesztivált. A másodikra 1993-ban kerítettek sort, amikor Pop-rock fesztivált szintén tartottak.

Rá egy évre zajlott az utolsó, a Magyar Televízió Táncdalfesztiválja. Ezen győzött Bayer Friderika a Kinek mondjam el vétkeimet? című dallal.

A fellépők névsora meglehetősen eltért a „nagy” Táncdalfesztiválokétól, valamelyest hajazva az előző két versenyéhez (1992 és 93). Ráadásul mindössze tizenöten indultak, holott 1981-ig negyven-ötven versenyző ötven-hatvan dallal nevezett. Az első Egri Táncdalfesztiválon ’92-ben még fellépett Kovács Kati, aki húszesztendős koráig a városban élt, s aki 1972-ig (az utolsó Táncdalfesztivál elnevezésű rendezvényig) mindegyiken indult, kihagyta a Metronóm ’77-et, majd szerepelt az 1981-es Tánc- és popdalfesztiválon. Mellette Harangozó Teri képviselte a több évtizednyi folytonosságot. Ő szintén megmérettette magát az elsőtől elkezdve, fellépett a Metronómon is. Számára az volt az utolsó. Legközelebb mindketten az 1992-es Volt egyszer egy fesztivál gálán énekeltek, jeles pályatársaik társaságában, mint Aradszky László, Karda Beáta, Koós János, Mary Zsuzsi, Payer András, Poór Péter.

Hozzájuk méltó névsorral tudta az MTV kiállítani a show-t, a négyes stúdióban, mint kezdetben. Énekes színészek: Janza Kata, Détár Enikő, Makrai Pál, Farkas Kati, Bognár Zsolt mellett a nagyágyú énekesek: Karda Beáta, Bontovics Kati, Szulák Andrea, a szárnyukat bontogatók: Szekeres Adrien, László Boldizsár, a színpad és az éjszaka királyai: Lui (Turi Lajos), Gombos László, a korszak sztárjai: Bayer Friderika, Pap Rita és Bodnár Attila, továbbá az előző esztendei Egri Táncdalfesztivál győztese, a pécsi Bogolin Ágnes, s Aczél Tamás, az akkori Ki mit tud? döntőse, akit az Új Rákfogó kísért, Szakcsi Lakatos Bélával és Balázs Elemérrel.

Számvetés

Budapest, 2019. február 23.
Pápai Joci (k) ünnepel, miután Az én apám című dallal megnyerte A Dal 2019 televíziós versenyt a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) óbudai stúdiójában 2019. február 23-án.
MTI/Mohai Balázs
Pápai Joci ünnepel, miután Az én apám című dallal megnyerte A Dal 2019 televíziós versenyt. Fotó: Mohai Balázs / MTI

Lássuk A Dal és egyéb televíziós tehetségkutatók legsikeresebbjeit! Pápai Joci 2017-ben és ’19-ben győzött A Dalban, Kállay-Saunders András 2014-ben első, előző évben második lett, a Megasztárban pedig negyedik. Radics Gigi a 2012-es Megasztár-győzelmet követően két „dalos” harmadik hellyel (2013, 2017) és egy negyedikkel (2021) dicsekedhet. Oláh Ibolya a 2003-as Megasztár és a 2022-es A Dal nyertese. Az egyik idei induló, Kocsis Tibor a 2011-es X-Faktorban első, a 2007-es Csillag születikben második lett. A 2008-as Megasztár-győztes Király Viktor harmadik és negyedik helyezést ért el a dalválasztóban. Szabó Ádám a 2011-es Csillag születik második s a 2013-as X-Faktor ötödik helyét követően, 2015-ben második lett A Dalban, ahol Pál Dénes hatodikként végzett 2014-ben, előtte két évvel megnyerte a The Voice-t. Oláh Gergő tarolt a 2012-es X-Faktorban, A Dalban 2019-ben a nyolcadik helyen végzett.

Made in Hungary

Végezetül annyi, mostanság indult a Csináljuk a fesztivált!, ami – bár ízlésről vitatkozni nem lehet – a legkellemesebb nosztalgiaműsor, miként a régi szlogenje szólt:

az ország legnagyobb házibulija, amelyben mindannyian részt vehetünk, hiszen szavazhatunk kedvenc produkciónkra, dalunkra, ezáltal szerkesztve a tizedik évad további epizódjait.

Noha 2007-ben indult a produkció, – ki tudja, miért? – 2010 és 22 között szünetet tartottak, s élő show-k helyett a dalokat ismételték több mint egy évtizeden át. A Dal 2025-re benevezett szerzeményeket már válogatja a zsűri, s hamarosan bejelentik az élő műsorok fellépőit, azaz a versenybe jutott számokat, előadókat.