Hogyan veszítsünk el egy Oscart tíz nap alatt?

Film

No és hogyan nyerjünk akkor, ha mindössze egy bő hónapunk van kampányolni? Mit ne mondjunk egy interjún, és vajon nyerhetünk-e Oscar-díjat egy olyan szerepért, amelyben gyakorlatilag saját magunkat alakítjuk? Papok vagy örömlányok? Adrien Brody vagy Timothée Chalamet? Demi Moore vagy Fernanda Torres? Kinek a neve lapul vasárnap éjjel a filmipar világot jelentő borítékában? Esélyeket latolgattunk.

Karla Sofía Gascón az Emilia Pérez című filmben.
Karla Sofía Gascón az Emilia Pérez című filmben. Fotó: Mozinet

Amilyen elkerülhetetlen volt tavaly az Oppenheimer hétdíjas tarolása (köztük a legjobb film, férfiszínészek és rendező trófeájával), az idei Oscar-verseny jóval több izgalmat tartogat. A legfontosabb kategóriák közül többen még mindig nyitott a verseny, noha a legjobb film díjáért úgy tűnik, hogy a véghajrában elhúzott a többiektől Sean Baker Arany Pálma-díjas vígjátéka, az Anora (hat jelölés), valamint Edward Berger nyolc szoborra nominált vatikáni drámája, a Konklávé.

Míg az Anora a Critics Choice Awards, a DGA, a PGA, a WGA fontos szakmai trófeáit is bezsebelte, valamint a független filmes Independent Spirits díjátadón is győzni tudott, a brit Konklávé megnyerte a BAFTA-t hazai pályáján, ráadásul szereplőgárdája az áhított SAG (színészcéh) szavazóit is meggyőzte. Az Oscar-díjakról persze nem csupán amerikai szavazók döntenek: a filmakadémia durván tízezer tagot számláló testületének húsz százaléka nemzetközi szavazó.

Jancsó Dávid. Fotó: Marechal Aurore / ABACA / Abaca Press / Profimedia
Jancsó Dávid. Fotó: Marechal Aurore / ABACA / Abaca Press / Profimedia

Az idei mezőnyben három magyar vonatkozású filmnek is szurkolhatunk. A brutalista vágója, Jancsó Dávid vágóként jelölt, Brady Corbet emigránseposza egy magyar származású építészről pedig egészen biztos, hogy nem fog üres kézzel távozni. A szintén részben hazánkban forgatott, felismerhető budapesti helyszíneket felvonultató és egyébként csodálatos látványvilágú Maria címszereplőjét, Angelina Jolie-t ugyan mellőzte Oscar, a film operatőre, Edward Lachman viszont ott van a befutók között. Denis Villeneuve rendezőt sokak felháborodására pedig szintén kifelejtették a jelöltek közül, ám a szintén jelentős magyar stábbal forgott Dűne: Második rész biztosan számíthat több technikai díjra.

Nézzük meg közelebbről a kategóriákat!

Legjobb film

Szerintünk nyerni fog: Anora
Megszorongathatja: Konklávé
Meglepetést okozhat: A brutalista

Volt egy pillanat Jacques Audiard francia rendező életében, amikor nagyon úgy festett, hogy az Emilia Pérez uralja a mezőnyt 13 jelölésével, de a multikulturális, kaotikus és szerintünk teljesen értelmezhetetlen musical iránti lelkesedést több oldalról is elfojtották a kritikák, végül pedig Karla Sofía Gascón katasztrofális mélyrepülése adta meg neki a kegyelemdöfést, amikor a színésznő korábbi, rasszista és gyűlölködő tweetjei napvilágra kerültek, óriási botrányt okozva. Az általunk is az év legjobb filmjének választott indie Anora jelenleg a legnagyobb esélyes arra, hogy átvegye a fő Oscar-díjat, de az egy fokkal mainstreamebb pápaválasztós és szerintünk is remek Konklávé még simán ellophatja a show-t.

Mark Eydelshteyn és Mikey Madison az Anora című filmben. Fotó: Augusta Quirk / Anora Productions / Universal Pictures
Mark Eydelshteyn és Mikey Madison az Anora című filmben. Fotó: Augusta Quirk / Anora Productions / Universal Pictures

Mindkét filmnek sok rajongója és támogatója van, és mindkettő megragadja a korszellemet: Sean Baker filmje egy karakán szexmunkást ünnepel, aki szembeszáll egy orosz oligarchával és csatlósaival, míg a Konklávé a pápát és a katolikus egyházat a jövőbe vinni remélő haladók és a múltba visszatekintők között rajzolja meg a frontvonalat. Az eddigi díjtermést figyelembe véve A brutalista győzelme körülbelül akkora meglepetés lenne, mint amikor Bridget Jones besétált egy kerti partiba Playboy-nyuszinak öltözve – csak éppen senki sem szólt neki, hogy a papok és örömlányok tematikát lefújták, és mindenki hétköznapi ruhában van.

Legjobb rendező

Szerintünk nyerni fog: Sean Baker (Anora)
Megszorongathatja: Brady Corbet (A brutalista)
Meglepetést okozhat: Coralie Fairgeat (A szer)

Míg A brutalista tíz Oscar-jelölést kapott, és számos kategóriában feltehetően le fogja nyomni az Anorát, a legjobb rendező a DGA-győztes Baker lesz, akit az összes rendezői jelölthöz hasonlóan korábban még soha nem nominált az akadémia. Brady Corbet a BAFTA-n aratott győzelemmel mutat erőt a nemzetközi szektorban, elvégre mindkét film az alacsony költségvetésű független leleményesség ambiciózus bravúrja. Coralie Fargeat győzelme óriási meglepetés lenne egy zsánerfilmért, de az biztos, hogy felrázná a dolgokat a jövőben, és Oscarra is kevesebben mondanák, hogy kiszámítható vagy politikus.

Adrien Brody és Felicity Jones A brutalista című filmben
Adrien Brody és Felicity Jones A brutalista című filmben

Legjobb színész

Szerintünk nyerni fog: Adrien Brody (A brutalista)
Megszorongathatja: Timothée Chalamet (Sehol se otthon)
Meglepetést okozhat: Ralph Fiennes (Konklávé)

Adrien Brody és Timothée Chalamet egyaránt karrierje legnagyobb teljesítményét nyújtja, így irtó nehéz dolga van a voksolóknak. Brody 2003-ban, máig a legfiatalabb férfi főszereplőként elnyerte az Oscar-díjat A zongorista holokauszttúlélő címszereplőjeként 29 évesen, most pedig egy másik, ezúttal nem lengyel, hanem magyar holokauszttúlélőként tér vissza. A brutalistát a többi színész remek alakítása dacára Brody a vállán hordozza, de így tesz Timothée Chalamet is, aki a fiatal Bob Dylan szerepében ragyog a vásznon.

Chalamet öt évet áldozott az életéből a szerepre, megtanult énekelni és gitározni, hanglejtése makulátlan, ha pedig nyerne, pont Brodytól venné át a „minden idők legfiatalabb díjazottja” címet ebben a kategóriában, ugyanis néhány hónappal fiatalabb, mint a magyar származású színész volt 2003-ban. Brody elnyerte a díjak oroszlánrészét, viszont Chalamet kapta meg a Screen Actors Guild díját, amit ugyebár majdnem ugyanazok a színésztársak ítélnek oda, mint az Oscart – így komoly esélye lett azt is behúzni.

Timothée Chalamet a Sehol se otthon című filmben
Timothée Chalamet a Sehol se otthon című filmben

A legjobb férfi főszereplő kategóriája egyébként ritka erős az idén, gyakorlatilag mindenki megérdemelné a díjat: a Donald Trumppá átalakuló Sebastian Stant a Trump-sztoriért jelölték ugyan, de ez csak az egyik csúcsalakítása volt az idén, hiszen a Different Man is megért egy misét (meg egy dupla Golden Globe-jelölést). Ki kell emelni Colman Domingo szívszorító, tökéletes teljesítményét is a Sing Sing-ben, és a mindig nagyszerű Ralph Fiennest a Konklávéban. Fiennes titkos favorit lehet, ám a brit színészről köztudott, hogy egyáltalán nem érdekli a kampányolás – és hát manapság egy jó Oscar-kampány döntő lehet, elég csak Timothée Chalamet példájára gondolni, akinek filmje, a Sehol se otthon az év legvégén került a mozikba, ám egy hónap alatt mindent beleadott, talk show-kba járt, hasonmásversenyen jelent meg, élőben énekelt az SNL-ben, hogy behozza vetélytársait.

Legjobb színésznő

Szerintünk nyerni fog: Demi Moore (A szer)
Megszorongathatja: Mikey Madison (Anora)
Meglepetést okozhat: Fernanda Torres (Még mindig itt vagyok)

Demi Moore és Mikey Madison Oscar-kampánya lényegében már Cannes-ban elindult, a verseny pedig nagyon kiélezett a 62 éves hollywoodi veterán és a 25 éves újonc tehetség között. Moore megindító Golden Globe-beszéde gyakorlatilag Oscar-jelölést ért, ehhez aztán még hozzájött a kritikusok díja és a SAG, míg Madison nagy meglepetésre amerikai győzelmet aratott a BAFTA-n, és egy csomó rivális fölé kerekedett a Spiritsen.

Korábban a szintén Cannes-ban bemutatkozó és társaival közös színészi díjat elhozó Karla Sofía Gascón volt a frontrunner, és noha sokan politikai lobbiként könyvelték el sikereit, a transz színésznő gyakorlatilag lenullázta az esélyeit néhány nap leforgása alatt, amikor is napvilágra kerültek korábbi, muszlimellenes, rasszista tweetjei. Még filmbéli partnerét, Selena Gomezt is lepatkányozta – mára körülbelül zéró esélye van a győzelemre.

Jó kérdés, hogy merre mennek majd a jórészt idősebb akadémiai szavazók. Lesz, akinek a gyomra nem veszi be a testhorrort, és olyan is, aki imádja a nagy visszatéréseket – lásd még Brendan Fraser menetelése két évvel ezelőtt. Mi Moore-ra fogadunk, aki a promóciós körútja során gyakorlatilag egyfajta életvezetési tanácsadóvá vált, no és persze az sem utolsó szempont, hogy filmjével diskurzust kezdett Hollywood és az egész társadalom kegyetlen bánásmódjáról az öregedéssel szemben.

Fernanda Torres a Még mindig itt vagyok című filmben
Fernanda Torres a Még mindig itt vagyok című filmben

A nevető harmadik ezúttal a brazil Fernanda Torres lehet, aki a hamarosan nálunk is mozikba kerülő Még mindig itt vagyok című drámában alakít óriásit. Csodaszép sztori: a filmet az a Walter Salles rendezte, aki az 1998-as Központi pályaudvarban a színésznő édesanyját – Fernanda Montenegro pedig az első brazil nő volt, akit Oscarra jelöltek. Egészen mostanáig, ugyanis bő negyedszázaddal később a lánya esélyes az aranyszoborra.

Legjobb férfi mellékszereplő

Szerintünk nyerni fog: Kieran Culkin (Rokonszenvedés)
Megszorongathatja: senki
Meglepetést okozhat: tényleg senki

Az est egyetlen biztos győzelme Jesse Eisenberg Rokonszenvedés című drámájának jár. Kieran Culkin egy zaklatott férfit játszik, aki szeretett nagyanyjuk halála után unokatestvérével (Eisenberg) ellátogat Lengyelországba, ősei földjére. Culkin tökéletes választás volt a szerepre, amit egyébként meghallgatás nélkül kapott meg a forgatókönyvíró-rendező Eisenberg húga ajánlására, ám sokan kritizálják amiatt, hogy lényegében már megint saját magát alakítja – ahogy tette ezt az Utódlás című drámasorozat kicsit kretén Roman Royaként is. Legfőbb riválisa a Bob Dylan-filmben bendzsózó Edward Norton, ám eddig Culkin minden létező díjat behúzott, így nem látunk sok esélyt más győzelmére.

Legjobb női mellékszereplő

Szerintünk nyerni fog: Zoe Saldaña (Emilia Pérez)
Megszorongathatja: Ariana Grande (Wicked)
Meglepetést okozhat: Isabella Rosellini (Konklávé)

Az énekelni nem igazán tudó Zoe Saldaña egy musicallel besöpört minden létező díjat, háttérbe szorítva az énekelni remekül tudó Ariana Grandét. Saldaña mindent belead a szerepbe, és tényleg ő a legjobb dolog az Emilia Pérezben. A színésznő eddig szinte csak olyan kasszasiker franchise-okban szerepelt, mint a Star Trek, A galaxis őrzői és az Avatar, így karrierjének elég nagy löketet adhat ez a sok szakmai elismerés. Titkos favorit a Konklávé nővérét alakító veterán Isabella Rosellini, aki Torreshez hasonlóan édesanyja, Ingrid Bergman nyomdokaiba lép ezzel a jelöléssel.

Zoe Saldana az Emilia Pérez című filmben.
Zoe Saldaña az Emilia Pérez című filmben. Fotó: Mozinet

Legjobb eredeti forgatókönyv

Szerintünk nyerni fog: Sean Baker (Anora)
Megszorongathatja: Jesse Eisenberg (Rokonszenvedés)
Meglepetést okozhat: Coralie Fargeat (A szer)

Ezt a kategóriát nehéz megjósolni, az előrejelzések az Anora, a Rokonszenvedés és A szer között ingáznak. Sean Baker megnyerte a WGA-t, vagyis az írói céh szakmai díját, viszont a BAFTA-t és a Spiritet Jesse Eisenberg dramedyje hozta el, Coralie Fargeat pedig Cannes-ban kapta meg a legjobb forgatókönyv díját.

Legjobb adaptált forgatókönyv

Szerintünk nyerni fog: Peter Straughan (Konklávé)
Megszorongathatja: Joslyn Barnes és RaMell Ross (Nickel Boys)
Meglepetést okozhat: Jacques Audiard (Emilia Pérez)

A Golden Globe óta a Konklávé az adaptált forgatókönyv kategória favoritja, azóta pedig már a hóna alatt a BAFTA és a gyakran pontos Oscar-előrejelző USC Scripter Awards díj is. Peter Straughan leegyszerűsítette és filmszerűvé tette Robert Harris 2016-os népszerű bestsellerét azáltal, hogy Lawrence bíboros (Ralph Fiennes) karakterére összpontosított, arra az emberre, akinek a pápaválasztást felügyelnie kell, miközben folyamatosan újabb és újabb csontvázak hullanak ki a vatikáni szekrényekből.

A Colson Whitehead 2019-es regényéből adaptált Nickel Boys megnyerte az írói céh díját, a WGA-t, és a legjobb film jelölést is megkapta, a francia Jacques Audiard pedig ha rendezői Oscarban már nem reménykedhet, itt van még egy apró esélye arra, hogy meglepetést okozzon.

Legjobb operatőr

Szerintünk nyerni fog: A brutalista
Megszorongathatja: Maria
Meglepetést okozhat: Maria

Az első alkalommal ASC-győztes Ed Lachmant, a Maria operatőrét már négyszer jelölték Oscar-díjra, így van rá esély, hogy elcsaklizza a győzelmet a BAFTA-győztes éllovas Lol Crawley-tól A brutalista című filmjében nyújtott lenyűgöző és ötletes munkájáért. Elég komoly fegyvertény, hogy Brady Corbet filmje alig 10 millió dollárból készült, Crawley kamerája mégis egészen monumentálissá varázsolta a produkciót.

Ralph Fiennes stars as Cardinal Lawrence in director Edward Berger's CONCLAVE, a Focus Features release. Credit: Philippe Antonello/Focus Features ©2024 All Rights Reserved.
Ralph Fiennes a Konklávé című filmben. Fotó: Philippe Antonello / Focus Features / Forum Hungary

Legjobb vágás

Szerintünk nyerni fog: Konklávé
Megszorongathatja: Anora
Reméljük, hogy meglepetést fog okozni: A brutalista

A BAFTA-győztes Nick Emersonnak áll a zászló a művészien kivitelezett vatikáni thrillerrel, ráadásul ezt a filmet támogatják a nemzetközi szavazók. Sean Baker fergeteges akció-vígjátéka ugyan hat Oscar-jelölést kapott, de az Oscar-szavazók ritkán adnak vágási díjat rendezőnek. Bár történt már ilyen: Alfonso Cuarón kapott egyet a Gravitációért és James Cameron is a Titanicért. Mi persze nagyon reméljük, hogy a vizuálisan egészen egyedülálló A brutalistáért Jancsó Dávid mondhat végül köszönőbeszédet a Los Angeles-i Dolby Színház színpadán.

Legjobb nemzetközi játékfilm

Szerintünk nyerni fog: Emilia Pérez
Megszorongathatja: Még mindig itt vagyok
Meglepetést okozhat: Még mindig itt vagyok

13 Oscar-jelöléssel a Netflix bebiztosította Jacques Audiard cannes-i díjnyertes spanyol nyelvű musicaljét ebben a kategóriában, a botrányai dacára. A kegyetlen kartellfőnök elbűvölő nővé válását és megtérését (mindkét szerepet Karla Sofia Gascón játssza) Walter Salles igaz története szorongathatja meg egyedül. A Még mindig itt vagyok a 70-es évek Brazíliájának elnyomásáról szól, Fernanda Torres pedig már legyőzött olyan hatalmas sztárokat alakításával, mint Kate Winslet, Nicole Kidman vagy Angelina Jolie.

A dokumentumfilmektől a technikai díjakig

A legjobb smink és haj díját A szernek jósoljuk, míg a látványtervet noha szívünk szerint A brutalistának adnánk, a kategória favoritja a Wicked színpompás mesevilága. A Wicked be fogja húzni a kosztümdizájnt is, bár a Nosferatunak drukkolunk. A legjobb zene egyértelműen A brutalista kísérleti zeneszerzőjének, Daniel Blumbergnek jár, a legjobb eredeti dal szobrocskáját pedig szinte biztos, hogy az Emilia Pérez El Mal című szerzeménye fogja kapni.

Wicked. Fotó: Giles Keyte / Universal
Wicked. Fotó: Giles Keyte / Universal

A legjobb dokumentumfilm díja a Porcelánháború és a Nincs más föld között fog eldőlni – előbbi az ukrajnai háború kellős közepén dolgozó művészekről szól, utóbbi pedig palesztin és izraeli filmesek együttműködése. Az animációs játékfilmek favoritja a magyar mozikban is nagy sikerrel vetített Vad robot, egyedül a szerintünk is zseniális Áradás happolhatja el előle az Oscart, amely a tavalyi győztes, Hayao Miyazaki-féle A fiú és a szürke gémhez hasonlóan nemzetközi támogatást élvez. Idén nincs magyar jelölt a Dűne: Második rész csapatában, viszont a legjobb hang és legjobb vizuális effektusok Oscarjai nehéz elképzelni, hogy máshol kössenek ki.