Ezután senki nem hagyja, hogy gyermeke tévés produkcióban szerepeljen

Popkult

A Csend a forgatáson – A gyerektévé sötét oldala című, MAX-on vetített dokumentumfilm-sorozat az ifjúsági televíziózás legbizarrabb, felfoghatatlanul káros, zavarba ejtően szexualizált műsorait és annak traumatizált szereplőit mutatja be, a középpontban a Nickelodeon csatornával és annak vezető producerével, Dan Schneiderrel. Ebben a fénytörésben olyan a Nickelodeon, mint egy kiskamasz szobájának díszletei között forgatott pedofil disztópia.

FILE - In this March 29, 2014, file photo, Dan Schneider, center, accepts the lifetime achievement award at the 27th annual Kids' Choice Awards at the Galen Center in Los Angeles. Nickelodeon is breaking ties with Schneider, the creator of some of its top shows, including “Henry Danger” and “iCarly.” In a joint statement, Nickelodeon, Schneider and his production company, Schneider’s Bakery, agreed it “is a natural time” to pursue other opportunities and projects since several Schneider’s Bakery projects are wrapping up.,Image: 577773177, License: Rights-managed, Restrictions: This content is intended for editorial use only. For other uses, additional clearances may be required.
MARCH 29, 2014, FILE PHOTO, Model Release: no, Pictured: Dan Schneider, Credit line: Matt Sayles / AP / Profimedia
Dan Schneider – középen – átveszi az életműdíjat a 27. alkalommal megrendezett Kids' Choice Awards díjátadón a Los Angeles-i Galen Centerben 2014. március 29-én. Fotó: Matt Sayles / AP / Profimedia

Az, hogy a Nickelodeon csatorna kiskamaszokat megcélzó műsorai a kilencvenes, illetve a korai kétezres években szexualizáltak voltak, nem tűnt fel sem a stúdiók előszobáiban tartózkodó szülőknek, sem a nézők millióinak. Hogy emeljük a tétet: a csatorna műsoraiban három elítélt pedofil is dolgozott: az egyikük Bryan Peck beszédtréner volt, aki játszott is a csatorna szkeccsekre épülő műsoraiban. Ő volt Ubi fiú, aki lyukakon keresztül  uborkákat dugott be a fal másik oldalán álló gyerekszereplőknek.

Erről nem is jutott eszébe a stúdió hátsó részében üldögélő szülőknek, sem a felnőttek millióinak, hogy ez pornófilmes toposz, és az sem zavart sokáig senkit, hogy Nagy Orr kapitány bizarr módon lehapcizza a lányok arcát. Az, hogy mindezt gyerekeknek forgatták, gyerekekkel, több mint meghökkentő. Amikor házkutatást tartottak Bryan Peck lakásán, nemcsak egy bohócot ábrázoló festményt találtak nála, amit John Wayne Gacy, a sorozatgyilkos készített, hanem leveleket is. Bryan Peck levelezett John Wayne Gacyvel, a „gyilkos bohócként” ismert bűnözővel, akit 33 fiú és férfi megölése miatt ítéltek el, majd végeztek ki.

Ez pedig nem egy Stephen King-krimi, hanem a szemünk előtt játszódó valóság.

Hogyan tudott mindez megtörténni? Hogy tudta évtizedeken át terrorizálni Schneider a gyerekeket és a felnőtt munkatársait, és miért csak 2018-ban, a MeToo-mozgalom előretörésével vágták ki a Nickelodeontól, jóval azután, hogy közismert lett, hogy az alkalmazottai között pedofilok is voltak? Az is felfoghatatlan, hogy miután Peck a rémtettei után börtönbe került, szabadulásakor azonnal felvette őt a Disney Channel. A tárgyalásakor támogató levelek tucatjait kapta Hollywood befolyásos személyiségeitől, színészeitől, akik kiálltak mellette, Dan Schneider pedig továbbra is nagy jelentőségű producer maradhatott a Nickelodeonnál.

A Csend a forgatásonA gyerektévé sötét oldala című dokumentumfilm-sorozat nemcsak Dan Schneider tévés producer felemelkedését és a Nickelodeon toxikus munkakörnyezetét mutatja be, hanem a végtelenül képmutató amerikai médiavilágot is, amely nemcsak kizsákmányolta a gyerekeket, de olyannyira tönkretette őket, hogy vannak, akik még most is terápiára járnak.

Voltak, akik generációs élményként hivatkoztak a Sok hűhóra, az Amanda Show-ra, és csak akkor esett le nekik, hogy min nőttek fel, amikor a neten terjedni kezdett egy virális videó, amelyben Schneider gyerekműsorainak szexuálisan motivált jeleneteit vágták össze.

Az, hogy gyerekműsorokban dolgozhatott Jason Michael Handy produkciós asszisztens, aki „teljes értékű pedofil”-ként jellemzi magát, és aki szexuális tartalmú videókat és képeket küldött a gyerekeknek, nos, ez sem érte el a kétezres évek elején a média ingerküszöbét. A sorozat nem tudta kamera elé ültetni Dan Schneidert, aki csak sajtónyilatkozatokat küldött a produkciónak. Schneiderre nem tudtak rábizonyítani közvetlen szexuális zaklatást, ugyanakkor ő hozta létre és működtette azt a rendszert, amely számos gyerekszínésznek okozott traumatikus élményt. A gyerekek semmilyen extrém kérésre nem mondhattak nemet, különben kirúgták volna őket a produkcióból.

Az egyik visszatérő alapvicc az volt, hogy valami ráfröccsent a gyerekek testére, arcára, de a gyerekeknek vállalniuk kellett az ebből származó megalázó helyzeteket. Dan Schneider állandóan masszíroztatta magát a kollégáival, olyan „kihívásokra” vette rá őket, hogy X időn belül egyenek meg hatalmas adag fagylaltot, vagy kapják el a szobában röpködő legyeket. A színészeket és a többi stábtagot traumatizálta ez a munkahelyi légkör.


A gyerekekről nem beszélve, akik amúgy is kiszolgáltatottak a felnőtteknek, bíznak bennük, és ezt a katonás forgatási rendben dolgozó, teljesítménycentrikus produkciók a végletekig kihasználták.

Dan Schneider Amanda Bynes egyik karakterét Penelope Tayntnek nevezte el. A gyerekek és a felnőttek egy része sem tudta, hogy a taint egy férfi erogén zóna, és ezt Dan Schneider be is vallotta az íróknak, de amikor mások erre rákérdeztek, tagadta. Bynes a 2000-es évek végétől kezdve kábítószer-függőséggel és mentális problémákkal küzdött, 2013-tól 2022 márciusáig gondnokság alá helyezték, 2023-tól pedig manikűrösként dolgozik.

A sorozat bemutatása előtt Dan Schneider közleményt adott ki, melyben azt állította, hogy a csatornánál mindig minden a producerek jóváhagyásával történt. Azaz szétterítette a felelősséget. Elismerte, hogy illetlenül viselkedett a stábbal szemben, és bocsánatot is kért tőlük, amiért kellemetlenül kellett magukat érezniük. Drake Bell gyerekszínész szexuális zaklatása kapcsán azt állította, hogy nem ő vette fel Brian Pecket, és hogy segített Bell anyjának felkészülni a bíróság előtti szereplésre. Elmondta, hogy megdöbbent azon is, amikor Brian Pecket a szabadulása után a Disney Channel alkalmazásába vette.

A történet legszánalmasabb momentuma az, hogy 2024 májusában Schneider beperelte a dokusorozat készítőit a jó hírneve megsértése miatt, mert szerinte olyan fényben tüntették fel őt, mintha ő maga is gyerekmolesztáló lett volna. Ha nem is volt az, de olyan légkört teremtett, amely évtizedeken keresztül traumatizálta a gyerekszínészeket és azok családtagjait.

Arról nem beszélve, hogy egy generációnak vette el azoknak az óráknak az emlékét, amelyeket a gyerekek a kilencvenes évek végén a tévé előtt töltöttek.

Csend a forgatáson – A gyerektévé sötét oldala
amerikai dokumentumsorozat
MAX
Rendező: Mary Robertson, Emma Schwartz