„A Fényterápia című anyag egy fiatal, magányos nő szemszögéből mutatja meg a karanténidőszak bizonytalanságát, bezártságát, reménytelenségét. Célunk volt, hogy a fotós történetét közérthető formában tárjuk a közönség elé” − mondta Sárvári Zita, a kiállítás kurátora a megnyitó előtti tárlatvezetésen.
Tombor Zoltán elmondta: úgy dolgozott, hogy egy papírra leírta a pandémia időszakát szerinte meghatározó szavakat, és ezekre képi metaforákat készített.
„Egy tértelen, időtlen, üres, lebegésszerű állapotot szerettem volna visszaadni a fotókon”
− tette hozzá.
Az alkotó elmondta, hogy egy baráti szál vezette a néhai Fischer Annie zongoraművésznő balatonaligai nyári rezidenciájába, ahol a járvány idején két hosszú hétvégén fotózott egy divatmodellt. A kurátor beszélt arról, hogy a figurális képek mellett tárgyfotók is készültek. Az egyiken egy befőttes üvegben aranyhal úszik; a fotós megjegyezte, hogy az aranyhal memóriája három másodpercnyi, a kép a pandémia idején tapasztalt időérzék-vesztést szimbolizálja.
„Az eléletlenedő portrésorozatommal azt próbáltam megmutatni, miként veszítettük el a fókuszt ezekben a hónapokban”
− jegyezte meg Tombor Zoltán.
A kiállítás részeként a Mai Manó Ház második emeletén a nyolc éven át (2011”2019) New Yorkban élő és dolgozó fotósnak a különböző világhírű magazinok számára készült divatfotóiból látható válogatás. Az anyagon keresztül jól látható kapcsolat bontakozik ki Tombor alkalmazott és alkotóművészeti munkái között. Képeit megjelentette mások mellett a Vogue, a The Last Magazine, a Harper’s Bazaar, a Time és a Kinfolk, olyan alkotókkal és hírességekkel dolgozott együtt, mint Alicia Keys, Shirin Neshat, Sophie Marceau, Eddie Murphy vagy Palvin Barbara.
A Fényterápia című kiállítást szerdától október 3-ig tekintheti meg a nagyközönség, a tárlaténál jóval bővebb merítést tartalmazó, azonos című könyv pedig a Mai Manó Ház boltjában kapható.
Nyitókép: Tombor Zoltán: Zita #1 (Balatonaliga, 2020). Forrás: Mai Manó Ház, a művész jóvoltából