6437f9f99e55f07d4e281b4c.jpg

Festészet és fotográfia határán – Jan Saudek kiállítása

A Budapest Fotófesztivál legnagyobb eseménye Jan Saudek különleges és provokatív kiállítása a Műcsarnokban, ahol nemcsak barokkosan fülledt aktjai, hanem korai munkái is szerepelnek.

A cseh alkotót kézzel színezett buja fotói tették híressé, amelyek a fotográfia és a festészet határán oszcillálnak. A kiállítás nemcsak ezek közül válogat, hanem a korai darabokból is, amelyek stílusukban még egészen mások, de hangvételükben már Saudek karakterére jellemzőek. A sor az ötvenes-hatvanas években készült felvételekkel indul, amelyek sokkal letisztultabbak, mint a későbbiek, ám ugyanazt a szabadságeszményt jelenítik meg, mint azok. A hippikorszakban járunk, amikor az életet áthatotta a felhőtlen derű és a zavartalan korlátlanság.

A Szerelmi kötelék két alak feltétlen összetartozását ábrázolja. Hason fekszenek, testtartásuk az egymás iránti szoros kapcsolódásról beszél, kezüket bilincs tartja össze. A szerelem egyszerre szabadít fel és béklyóz meg, állítja Saudek. Ezzel egészen ellentétes a Giccs gyereklapba című mű, ami az ártatlanságával szólít meg. Egy fiú szívet rajzol a falra, miközben a mellette álló kislány a játék babáját ringatja. Bár a két alak nem ér egymáshoz, sőt még csak egymásra sem néznek, egymás iránti feltétel nélküli szeretetük szinte tapintható.

/wp-content/uploads/2023/04/6437f7b6df47a783c616de49.jpg
Giccs a gyereklapba (1969, ezüst zselatin) © Jan Saudek

Saudek fotói a születéstől a halálig az élet legfontosabb pillanatait örökítik meg, és a különféle életkorok nagy összefüggéseire is képesek rámutatni. A fotók intenzív érzelmekről beszélnek a maguk tisztaságában és egyszerűségében.

A Fekete könnyek női alakjának mély fájdalmával annak ellenére is tudunk azonosulni, hogy nem ismerjük a történetét, és a Csókkal itattam fel a könnyed jelenete is bárki számára ismerős lehet. Saudek a fotóin remekül játszik az ellentétekkel, a felcserélhetőséggel. Az Animal című képen szereplő gyermek ártatlan kislány ugyan, tekintetében azonban egyfajta bestiális őrület csillan meg. Az Élet az erő és a gyengeség képe egyszerre: izmos férfi tart a kezében törékeny csecsemőt. A gondoskodás és a törődés egyaránt erősen jelen van itt.

/wp-content/uploads/2023/04/6437f6a7caee378eb66c78ce.jpg
Fekete könnyek (1973, ezüst zselatin) © Jan Saudek

Az első terem utolsó képein megjelenik az ablakmotívum, ami Saudek kései munkáin újra és újra feltűnik majd. A kint és bent dichitómiájával való játék szimbóluma az ablak, ami két világot választ el egymástól. Van ezekben a képekben valami misztikum, ami kihegyezi a néző idegszálait és megborzongatja a fantáziáját. Az elmosódott, füstszerű atmoszféra, az omladozó falak, a tünékeny alakok mind-mind kísértetiessé teszik őket.

Saudek az ablakmotívum megjelenésével nagyjából egy időben elkezdi kézzel színezni a képeit. A látvány ettől egészen gazdaggá válik: az élénk árnyalatok barokkos hangulatot kölcsönöznek a munkáinak, érzelmileg sűrűbbé teszik őket, és a fotográfia kezdeti időszakát is megidézik. A 120 km/óra és a David, örök magány című felvételek az úton levés nehézségeiről beszélnek, és tele vannak nosztalgikus töltettel. Az Azok a hatvanas évek… a szenvedély, a fogvatartás, a birtoklás képe, így párhuzamba állítható a korábbi, Szerelmi kötelék című művel. A Karnyújtásnyira akt az elérhetetlen vágyról szó. Ezután azok a fényképek következnek, amelyek a szecesszió bujaságát, fülledtségét imitálják. A kitárulkozó női aktok vágyakozó tekintettel néznek a kamerába, szinte elcsábítják a nézőt. Saudek budoárhangulatú munkáiról a századelő dekandenciája köszön vissza.

/wp-content/uploads/2023/04/6437f8ec2483baa999472489.jpg
Kinézek az ablakomon (1984, kézzel színezett ezüst zselatin) © Jan Saudek

És itt érkezünk el ahhoz a ponthoz, ahol megláthatjuk Jan Saudek igazi arcát. Komponált jeleneteiben van valami egészen zavarba ejtő: látszat és valóság között mozognak, egyszerre vonzzák a szemet, és keltenek viszolygást. Saudek álmokat és vágyakat sűrít időtlen, álomszerű, néhol kísérteties víziókká. Provokatív munkái ugyanakkor nem mellőzik a humort sem. Megzavarják a nézőt: nem tudja, hogy pontosan milyen pozícióból kellene ezekre a képekre néznie. Viszolygást kelt az idős férfi, amint a fölé magasodó nő mellét szopja, hasonlóan ahhoz a női akthoz, aki apja koponyájával a kezében pózol. Miközben a színek, a látvány olyan erős, hogy nem engedi elfordulni a szemlélőt. Saudek zavarba ejtő témái szégyenérzetet keltenek, mert úgy érezzük, illetlen ennyire hosszan bámulnunk ezeket a jeleneteket.

A kiállítás utolsó egységében azok a fotók szerepelnek, amelyek már egészen közel állnak a festészethez. Érdekes felületi játékok hatására annyira festőiek. Mindhárom képen megjelenik az ablak, és előtte kifelé tekintő női aktokat látunk, amelyek testtartása tele van elvágyódással.

/wp-content/uploads/2023/04/6437f9819e55f07d4e281b3d.jpg
Túl nagy neked (1981, kézzel színezett ezüst zselatin) © Jan Saudek

Bár rendkívül provokatív munkákról van szó, nem mehetünk el Jan Saudek humora mellett sem. A felvételei gyakran váltanak ki a nézőből undort és viszolygást, gyönyört is keltenek, és ötletességük folytán nem egyszer megnevettetnek. A Két hold a paraván mögül kivillanó fenékkel, a Túl szűk az egyik nő dekoltázsa és a másik feneke összejátszásával ingerel mosolyra.

Saudek fotói azonban attól igazán varázslatosak, hogy legyen szó gyermekábrázolásról, érzéki jelenetekről, a test materialitását kiemelő vagy az élet végét szimbolizáló képekről, minden esetben merész fejtegetések a lét gyötrelmeiről és természetes varázsáról, az emberi érzelmek ellentmondásairól, az ösztönök pusztító és felemelő voltáról.

A kiállítás május 28-ig megtekinthető.

Nyitókép: 120 km/óra (1984, kézzel színezett ezüst zselatin, részlet) © Jan Saudek