Festővásznon robogó vonatok

Képző

A vonatok és pályaudvarok világa a képzőművészetben is gyakran megjelenik a várakozás, az emlékezés vagy éppen a sebesség jeleként, gondoljunk csak az impresszionista William Turner Eső, gőz és sebesség című műalkotására vagy René Magritte kandallóból előretörő mozdonyára.

Barakonyi Zsombor: Keleti és Nyugati (2022)

Barakonyi Zsombor festménypárján Budapest két fontos pályaudvarának belső nézetét látjuk. Nap mint nap a fővárosba érkező tömegek keresztezik az itt befutó síneket. Mindkét épület meghatározó városarculati kép is egyben. A Nyugati pályaudvar Gustave Eiffel építészirodájához fűződik, a Keleti pályaudvar építészeti remekműve többek között Than Mór és Lotz Károly freskóit is őrzi.

Barakonyi Zsombor a festményeket 2022 kora tavaszán készítette. E kompozícióiban tőle szokatlan módon nem látunk embereket. A megjelenített üres terek látványában érzékletes a jelenlét hiánya. Az épületek belsejében, a nagy üvegfelületeken keresztül a napfelkelte fényeinek villódzó játéka vakítja el a nézőt. Szinte hunyorogva nézzük.

651eac2a2b0479a73515c326.jpg
Keleti pályaudvar, olaj/fa, 100 x 150 cm

Mint minden tranzithelyhez, a pályaudvarokhoz is a találkozások és elbúcsúzások pillanatai kapcsolódnak. Mélyen megélt érzelmeket visz magával innen minden vonat. Éppen ezért könnyű azonosulni a látottakkal, és a legtöbb néző számára megidéződnek személyes emlékei. Költözések, nyaralások, látogatások, családi és baráti emlékek. Szinte költői, lírai a kompozíció. A felsorolt jellemzők miatt számos filmrendező kedvelt helyszínei is lettek ezek a pályaudvarok. Az egyes jelenetek felvételéhez pedig vadásszák a különleges fényjelenségeket.

Barakonyi Zsombor is hosszú időn át figyelte a festményekhez megválasztott tereket. Fényképezőgépének segítségével ragadta meg a pillanatot, amelyet gondos előkészítés előzött meg. A kép ugyanis szigorúan centrális perspektívába komponált kompozíció, filmes nézet érvényesül általa.

Bács Emese: Sínek és hegyek (2021)
651eac7619785980154beaef.jpg
Olaj, kollázs, vászon, 473,5 × 141 cm

Bács Emese festményén vonatot éppen nem, de egy számára fontos vasúti átkelőhelyet láthatunk. Ehhez a kompozícióhoz is bensőséges érzelmek és emlékek kötődnek, amelyen szimbólumként van jelen a párhuzamosan futó sínpár. A kompozíciót horizontálisan tagolja ez a képelem.

A látvány hátterében a távoli budai hegyeket látjuk, a fő képmezőben pedig a Vasúttörténeti Park mögötti városképet. A festő Zuglóba vezető útjai során gyakran kelt át ezen az útszakaszon. A városi lét zsúfoltsága az épülettömegek összeolvadásában jól érzékelhető. Igaz, néhány természeti elem is kirajzolódik a képen, de dominál az indusztriális közeg. Az elsuhanó autó látványa is a folyamatos útonlevést, a zsibongó forgalmat idézi meg. Ebben az egyre erősödő városi dinamikában az ember keresi a saját helyét, személyes kapcsolódásait, élhető körülményeit.

Bács Emese művészetének fontos eszköze, hogy kompozícióiba újra beépít már használaton kívüli anyagokat. Ha alaposabban megvizsgáljuk a művet, észrevesszük, hogy puzzle-darabokat, léceket és gyógyszeresfóliát is bekomponált. Az alkalmazott hálódarabokat kollázsszerűen és mintájukat átfestve is használja. A személyes kötődést erősíti, hogy saját ruhadarabjainak textilanyagát és más képeinek visszakapart festékmaradványait is újra felhasználja, új életre kelti funkcióikat.

A cikk a Magyar Kultúra magazin 2023/8. számában jelent meg.  Fizessen elő a lapra, hogy havonta, első kézből olvashassa!
Kocsis Gergely: Fapados űrutazás (2022)
651eaccb724acb97a7f11443.jpg
Assemblage, junk art, 36 × 21 × 19 cm
 

Ki ne bosszankodott volna már vonatkésések, törölt járatok miatt?! Kocsis Gergely e helyzeteket felhasználva a humor oldaláról közelített a vonatokhoz. Járműtervével és a hozzá kapcsolódó szöveggel az űrutazást vonatkocsik átépítésével képzeli el. A holdkrátereken álló makettel sugármeghajtású MÁV-kocsikat vizionál, amelyekkel már nemcsak síneken és nem is csupán az emlékeinken keresztül utazhatunk, hanem egyenesen az űrbe juthatunk:

„A milliárdos magánembereket a 2020-as évek végére havonta űrbe juttató SpaceX, Blue Orbit és Boeing vállalatok sikerén felbuzdulva a Magyar Államvasutak is szeletet akart hasítani az űrturizmus tortájából, így hosszú évtizedek mérnöki erőfeszítései után megnyílt a Budapest-Keleti-Nyugalom Tengere űrvasútvonal.

A kezdetekben eltervezett 2038-as átadási ceremónia 2057-re csúszott az időközben a Holdon alapított kolóniák miatt. Az elvárások megnőttek, a turistáknak kevés volt a Föld körüli sétarepülés, már mindenki a Holdra akart eljutni. Súlyos újratervezések következtek, a MÁVAG 38-as típusú antigravitációs transzportvagonoknak teljesen új elvárásoknak kellett megfelelnie. A magyar mérnöki bravúrok eme csúcspontja 2057 novemberétől kezdi szállítani utasait 24 személyes holdkompjain minden hónap második szerdáján.

Figyelem! Pót- és helyjegy váltása kötelező. Járatunk a hótorlaszok miatt előreláthatólag 2,5 órát késik, megértésüket köszönjük.”

A műtárgy a MANK Galéria 2057 – Személyes utópiák című kiállításán volt látható.

A teljes cikk a Magyar Kultúra magazin 2023/8. számában olvasható. A magazin további tartalmai itt érhetőek el.

#közlekedés