20 a köbön

Film

 

A Toldi moziban április 22-24-ig háromnapos "bemelegítéssel", ennek keretében többek közt az elmúlt 20 év 20 filmjével ünnepelnek a "wave-elők" - bár itt az első napon nem a teljes válogatás volt látható, azért így is remek képet kaphattunk a fesztivál két évtizedének esszenciájáról. A MEDIAWAVE 20 év - 20 film a 20000-ből című összeállítását stílusosan az elmúlt évek ítészei közül kikerült 20 zsűritag válogatta.

 
A blokkokra osztott alkotások sokszínű, lelkesítő kavalkáddal emlékeztetnek az elmúlt idő és a letűnt fesztiválok szépségeire - és még attól sem riadnak vissza, hogy jól megnevettessék a nosztalgiázó közönséget. Elvégre a leginkább előre tekintő MEDIAWAVE most igencsak a múltba réved, és koránt sincs oka a szégyenkezésre. Kissé furcsa, hogy az 1993-as és 1996-os filmek keletkezési ideje így ránézésre egészen közelinek tűnik, aztán rá kell ébrednünk: bizony ezek már jócskán közelítenek a 20 éves távlathoz. Sebaj, hiszen az idő múlásával nem vész el a filmek értéke, ereje, sőt - mint a jó bor, még több zamattal gazdagodnak az évek során.
 

avaroterem_film.jpg
 Jos Stelling: A váróterem

A MEDIAWAVE-bemelegítőn levetített válogatástöredékben a sors fintoraként - vagy talán nem véletlenül - két filmmel is képviselteti magát az idén kisjáték- és játékfilmes zsűritag Jos Stelling. Az Utrechtben élő és alkotó rendező kivételes érzékkel nyúl alapanyagához: szexuálisan túlfűtött, mégis inkább vicces, mint közönséges történetei a szövegnélküliség félhomályában nyerik el karakterisztikus, abszurd jellegüket. Az 1996-ban készült A váróterem egy szerencsétlenkedő, szinte bármilyen élő és mozgó tárgyra rástartoló férj kissé szürreális élményét meséli el, mintha azt sugallná: "vigyázz, nehogy valóra váljon a legtitkosabb fantáziád!". Persze a tökéletes hatáshoz elengedhetetlen a főszereplő, Eugéne Bervoets egyszerre rokonszenves és visszataszító macsója, akit szánunk, de azért minden adandó alkalommal jól ki is nevetjük.

 
A bájgúnár-szőke nő kombináció az 1999-es A benzinkútban is visszatér, főhősünk és a hétköznapi helyszín marad, az abszurd szintén. Az említett filmeket remekül kiegészíti a blokk két másik alkotása, hiszen Pálfi Szabolcs A busz (A sárgabusz) című "áldokumentumfilmje" és  Petra és Peter Lataster Születés-napja szintén az utazás, a "valahonnan valahová" díszletei közt csordogál. 2004-ben a titokzatos sárga busz legendájába falusi bácsik és nénik megszólalásait ágyazó Pálfi-animáció nyerte a Jameson rövidfilm díjat, egyedi humora jól rímel a holland rendezőpáros Mozarttól ihletett barokk őrületére. Aki teheti, csapjon le az elmúlt 20 év 20 legjobbnak ítélt filmjére, de ne feledje, a visszatekintés után csak előre: április 30-tól Szombathelyen.