Anderson hűtlen önmagához

Film

Paul Thomas Anderson, a művészfilmeket látogatók által jól ismert, Boogie Nights, a Magnolia , illetve hazánkban csak videoforgalmazásban megjelent Kótyagos szerelem rendezője megcáfolni látszik önmagát.

Töretetlen karrierje során, félretéve csapongó fantáziáját, először adaptál irodalmi alapanyagot. Azt tervezi, hogy filmre viszi a Pulitzer-díjas Upton Sinclair 1927-ben íródott Olaj című művét.

A történet középpontjában egy kisvállalkozóból sikeresen feltörő olajmágnás, Jim Ross és a szocialista eszmékkel kacérkodó fia, Bunny áll. Ross öszvérhajcsárból küzdötte fel magát milliomossá, így rendíthetetlen híve a kapitalista "szabad vállalkozásnak". Tisztában van azzal, hogy a kormányzat minden szinten megvesztegethető és pénzzel bármit el lehet intézni.

A regény történelmi - társadalmi "háttéranyagával" tökéletesen érzékelteti a modern Amerika kialakulását 1912 és 1924 között, a politikai viszonyokat, a korrupciót, a munkásellenességet, valamint árnyalt képet fest a szervezkedő szocialista mozgalomról, annak irányzatairól, gyengeségeiről és erősségeiről.

Theodore Rossevelt, az Egyesült Államok 26. elnöke Upton Sinclair-re gondolva véste be a köztudatba a "muckracker" fogalmát, ami nagyjából "szennyesteregetőt" jelent. Ady Endrével szólva, ő volt "az amerikai húströsztök regényíró leleplezője, aki teljesen a milliárdosokra vetette magát. Regényekkel akart harcolni a pénz ellen s a pénz legundokabb birtokosai, az amerikai plutokraták ellen."

Egyes híresztelések szerint a főszerepre Daniel Day-Lewist kérték fel, aki hosszas hallgatás utána a New York bandáiban, valamint The ballad of Jack and Rose-ban tért vissza a vászonra.