Bemutatták Kardos Sándor Résfilmjét a cannes-i filmfesztiválon

Film

(MTI) - Kardos Sándor Résfilm című rövidfilmjét a Quinzaine des réalisateurs (Rendezők Kéthete) programjában mutatták be csütörtökön az 58. cannes-i filmfesztiválon. Az elsősorban operatőrként ismert filmes alkotónak a 36. magyar filmszemlén a legjobb kísérleti filmnek járó díjat nyert rövidfilmjét a fesztivál nem hivatalos, de művészileg egyik legfontosabb programja "alternatív filmek" szekciójában mutatták be a Croisette 500 férőhelyes, Noga nevű mozijában.

A teltházas közönséget a rendező nevében - aki betegsége miatt nem tudott jelen lenni Cannes-ban - Muhi András producer köszöntötte. A programban bemutatott más,többek között japán, brazil és osztrák filmekhez hasonlóan a Résfilm sajátos alkotói módszerével hívja fel magára a figyelmet. De míg a többi film a képzőművészet és az animációs film adta lehetőségekkel dolgozik, Kardos Sándor rövidfilmjének kiindulópontja a sportközvetítésekhez használt célfotó, amely az objektív elé helyezett résben az előtte elhaladó tárgyat csak egy vonalként rögzíti. Ennek a tárgynak illetve a kamerának a sebessége és mozgása határozza meg a felvett képet, amely leginkább a rögzített tárgy absztrakciójaként jelenik meg a képen.

A 19 perces alkotásban egy a narrátor által mesélt melankolikus japán történetet illusztrál a kamera egy folyamatosan vízszintes haladó fotómontázsban.

Bemutatták Wim Wenders új filmjét a cannes-i filmfesztiválon

Az 58. cannes-i filmfesztivál egyik leginkább várt eseményeként csütörtökön került sor Wim Wenders Don't Come Knocking című filmjének világpremierjére a Croisette-en. Az Arany Pálma-díjas német rendező 1997 után tér vissza Cannes-ba egy olyan amerikai road-movie-val, amelyet a francia sajtó a korábban díjazott Párizs, Texas című filmje folytatásaként mutatott be. Nem véletlenül, hiszen mindkét film forgatókönyvírója Sam Shepard, aki egyben a Don,t Come Knocking főszereplője is.

A filmbemutatót megelőző sajtótájékoztatón több száz újságíró jelenlétében Wim Wenders elmondta, hogy gyerekkora óta imádja az amerikai westernek világát, amelynek környezetébe helyezte új történetét, még ha a film nem is klasszikus western. Főhőse Howard Spence, egy magányos és alkoholista western-hős, aki gyermeke és valamikor elhagyott szerelme keresésére indul. Az út során történt találkozásait meséli el a nosztalgikus hangvételű szerelmi történet, melynek központi témája az elvesztett szerelem miatt elrontott élet és az apa nélkül felnőtt gyermek sorsa. Wenders és Sam Shepard húsz év szünet után dolgozott újra együtt a forgatókönyvön. A rendező már a "Párizs, Texas" főszerepére felkérte forgatókönyvíróját, de akkor az visszautasította, most viszont már úgy érezte, el tudja játszani a szerepet.

Wenders elmondása szerint ezen a filmen dolgozott a legtöbbet. Reméli, hogy sikerült művészetét megújítani új alkotásával, amelynek bevallása szerint stílusa a szokásosnál könnyedebb, néha epikus, leginkább egy tragikus farce-ra emlékeztet.