Fotó: Fábián Éva
(MTI) - A világhírű magyar filmrendezőnek a rangos nemzetközi fesztivál egyik helyszínén, a Berlin központjában lévő Filmpalast moziban nyújtotta át a díjat Dieter Kosslick, az 57. alkalommal megrendezett Berlinale nagy hazai és nemzetközi tekintélynek örvendő intendánsa, aki rendkívül meleg szavakkal méltatta a Kossuth díjas magyar rendező tevékenységét.
Kosslick utalt arra, hogy Mészáros Márta régi ismerős a berlini filmfesztiválon: 1975-ben az egykori keleti blokk művészei közül az első, s egyben az első női rendező volt, aki Berlinben - az Örökbefogadás című filmjéért - fő díjat, azaz Arany Medvét kapott.
A Berlinale egyik legrangosabb kitüntetésének számító Kamera-díjat 1986 óta ítélik oda olyan rendezőknek, színészeknek és újságíróknak, akiknek egész életpályájuk összeforrt a filmművészettel, s tevékenységükkel kiemelkedően járultak hozzá a filmek népszerűsítéséhez, egymás jobb megismeréséhez és megértéséhez, s természetszerűleg a kulturális kapcsolatok elmélyítéséhez.
A díjátadáson jelen volt a Berlinale számos kiemelkedő külföldi és német részvevője, továbbá azok a fiatal magyar rendezők és színészek, akik most mutatkoztak be a fesztiválon, továbbá Bogyay Katalin, a kulturális minisztérium nemzetközi ügyekkel foglalkozó szakállamtitkára, aki külön is köszöntötte a világhírű magyar filmrendezőt.
A díjátadás után telt ház előtt vetítették le Mészáros Márta Örökbefogadás című, Berlinben már 1975 óta ismert és elismert filmjét, egy intézeti kislány és egy negyvenéves nő egymásra találásának megrázó történetét.
A kitüntetés alkalmából hosszú méltatást közölt keddi számában Mészáros Mártáról a Frankfurter Allgemeine Zeitung. A tekintélyes konzervatív napilap kulturális mellékletében ismertette a magyar rendezőnő életútját, felidézve annak főbb állomásait, s sorra véve legnagyobb filmjeit, kezdve az Örökbefogadástól a Kilenc hónapon keresztül a pályájának meghatározó fejezetét jelentő Napló-sorozatig, valamint A temetetlen halott című, Nagy Imréről szóló legutóbbi filmjéig.
Németországban Mészáros Márta mind Keleten, mind Nyugaton már évtizedekkel ezelőtt rajongókra talált. A Berlinale Kamera-díja mindennek új és szép bizonyítéka - hangsúlyozta a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Az elmúlt években Berlinale Kamera-díjat kapott többek között Jodie Foster amerikai színésznő, a szintén amerikai Meryl Streep, továbbá Daniel Day Lewis brit színész, valamint Costa Gavra világhírű görög rendező.
Életművének elismeréseként az 57-ik Berlinale Kamera-díját kedden késő este vehette át a német főváros egyik legimpozánsabb filmszínházában a Kossuth-díjas rendező, aki ebből az alkalomból nyilatkozott az MTI berlini tudósítójának.
Visszaemlékezett arra, hogy 1975-ben "úttörő szerepet" töltött be a Berlinalék történetében. Az akkor még Nyugat-Berlinben Kelet-Európából ő volt az első rendező - s amúgy az első női rendező -, aki fődíjat, azaz Arany Medvét vehetett át az Örökbefogadás című filmjéért. A nyolcvanas évek végén pedig Ezüst Medvét kapott a Napló-sorozat második filmjéért, a Napló szerelmeimnek című filmért.
Mészáros Márta szerint a nemzetközi filmfesztiválok sorában nagy rangja van a Berlinaléknak. Igazán nagy fesztivál - mint utalt rá - három van, mégpedig Cannes, Velence és Berlin, amelyek szoros versenyt vívnak egymással. Ezen kívül természetesen még sok neves fesztivál van, de Cannes-ban, Velencében vagy Berlinben részt venni és díjat kapni nagy dolognak számít - fogalmazott a magyar rendező, hozzátéve: azért nagy dolog, mert egy művész számára kinyitja a világot. "A díj az díj, de igazi jelentősége abban van, hogy miután az Arany Medvét megkaptam, az Örökbefogadást például nyolcvan ország vette meg" - jelentette ki.
"Az Örökbefogadással, később pedig más filmekkel bejártam és megismertem az egész világot" - fűzte hozzá a rendezőnő, hangsúlyozva, hogy egy díj igazán ebből a szempontból jelent nagyon sokat.
Saját bevallása szerint nem hivatalosan már csaknem egy hónap óta tudta, hogy életművéért most Kamera-díjjal kívánják kitüntetni. Azután a közelmúltban a fesztivál igazgatójától, Dieter Kosslicktól megérkezett a hivatalos értesítés, s kedd este már ő adta át a díjat a magyar rendezőnek.
Az MTI-nek arra a kérdésére, hogy mit jelent életműdíjat kapni még fiatalon és nagy tervekkel, Mészáros Márta mosolyogva ismerte el: "Vannak még terveim. Egy ilyen díjnak nyilván később lesz majd jelentősége, talán könnyebben kapok pénzt a filmjeimhez. Most elsősorban ilyesmire gondol az ember, de annak örülök, hogy sokan vannak azok, akik velem örülnek".
"Nagyon sok filmet csináltam" - vont mégis egyfajta mérleget Mészáros Márta. "Huszonhármat vagy huszonnégyet" - számolta össze, továbbá majdnem száz dokumentumfilmet. "Sokat dolgoztam egész Európában, franciákkal, németekkel, olaszokkal, lengyelekkel, oroszokkal, kirgizekkel" - emlékezett vissza.
Az Örökbefogadás világméretű sikeréről Mészáros Márta azt mondtam, "igazán nem tudom elemezni saját filmjeimet, mégis azt gondolom, hogy az Örökbefogadás és az azt követő egész vonulat egyszerűen egy új hangot ütött meg. Az emberi kapcsolatok, a férfi-nő kapcsolat, a család, a gyerek, a szeretet, a szerelem hangját. Azt hiszem, ez valamilyen módon újszerű volt."
Németországban egyébként nagyon sok filmjét vetítették. Az Örökbefogadás és a Napló szerelmeimnek mellett a Magzatot, a Kilenc hónapot, amely a Berlinale egyik kategóriájában annak idején szintén díjat nyert. "A németek nagyon sok filmemet megvették. Az volt az érdekes, hogy Nyugat-Németország és Kelet-Németország egyaránt sok filmet vásárolt meg" - tette hozzá.
Mészáros Márta elmondta, hogy ezekben a napokban egy kifejezetten mai témán, mai történeten dolgozik, de ezzel kapcsolatban részleteket nem közölt. Továbbá szeretne egy filmet csinálni Kéthly Annáról, aki - mint fogalmazott - az egyetlen nagy magyar szociáldemokrata politikus, s - ahogy utólag kiderült - Golda Meir volt izraeli miniszterelnök egyik barátnője volt. Levelezésük fantasztikus és nagyon érdekes - fűzte hozzá.
Esetleges további terveivel kapcsolatban az életművének elismeréseként frissen kitüntetett Mészáros Márta végül csupán csak annyit mondott: "Legyünk szerények, ne vitatkozzunk a sorssal és az Istennel".
(Panoráma - Pietsch Lajos, Berlin)