A február 7-től 17-ig tartó 58. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (Berlinale) illetékesei december 10-én nyilvánosságra hozták az első nyolc mozifilmet, amely eséllyel indulhat az Arany illetve Ezüst Medve-díjért. A versenyprogramba beválogatott alkotások közül ötnek Berlinben lesz a világpremierje.
Paul Thomas Anderson (Boogie Nights, Magnólia) félretéve csapongó fantáziáját, karrierje során először nyúlt irodalmi alapanyaghoz. A rendező, aki öt évvel az Upton Sinclair 1927-ben íródott Petróleum című művéből készült Vérző olajjal (There Will Be Blood) után ismét reflektorfénybe került, Daniel Plainview történetét meséli el százhatvan percben. A kapzsi olajbányászt Daniel Day-Lewis játssza, ami már önmagában óriási fegyvertény, hiszen a színész felbukkanása a vásznon legalább olyan ritka, mint a fehér holló. Az első kritikák a produkció egyediségét és Daniel Day-Lewis alakítását dicsérik. Egybehangzó vélemények szerint Az apám nevéért már egyszer Oscarral jutalmazott angol újból esélyes az Akadémia elismerésére. (A Vérző olaj kilátásai rendkívül kedvezőek: a Los Angeles-i filmkritikusok és a New York-i internetes filmkritikusok pár napja az év legjobb filmjének kiáltották ki Anderson munkáját. Előbbiektől megkapta még a legjobb rendező és legjobb színész díjat is.)
A Berlinalén debütál a Férfiakkal a nyolcvanas évek közepének legnagyobb német sikerét produkáló Doris Dörrie új alkotása. A cannes-i zsűriben korábban helyet foglaló, operákat is színpadra állító rendezőnő Kirschblüten - Hanam című filmje egy rákos férfiról szól, akinek váratlanul meghal a felesége. Wang Xiaoshuai mozijában (Zuo You) egy édesanya küzdelmének lehetünk szemtanúi, aki rákos gyereke felgyógyulásáért küzd minden eszközzel, míg a mexikói Fernando Eimbcke Lake Tahoe-jában egy tizenhat éves fiú próbálja feldolgozni apja halálát.
Damian Harris Gardens of the Nightja két gyerek tragikus történetéről szól. A kilenc évig egy emberrabló hálózat fogságában sínylődő kicsik szabadulásuk után sem tudnak mit kezdeni az élettel. Tizenhét évesen céltalanul kóborolnak az utcán, és csak egymásban bízhatnak. Szerencsére Amerikában is igen széles palettáról választhatnak azok, akiknek dokumentumfilmekre fáj a foguk. Nemcsak Michael Moore kissé egyoldalú, de tény, hogy igen hatásos produkcióira lehet beülni, hanem például ott van a veterán rendező, a wisconsini egyetemen, illetve a Berkeleyn tanult Errol Morris, aki utoljára 2003-ban adott magáról életjelet a Háború ködében című alkotással. Morris a Berlinale versenyprogramjába beválogatott dokumentumfilmjében (S.O.P.: Standard Operating Procedure) maradt a kényes témáknál, és filmet forgatott az iraki Abu Graibban történtekről. Mint ismeretes, a fegyintézetben amerikai katonai rendészek kínozták és szexuálisan megalázták a foglyokat. A Bagdad melletti börtönben történt kegyetlenkedések napvilágra kerülése világméretű botrányt okozott. José Padilha hazájában minden eddigi jegyeladási rekordot megdöntő Tropa de Elite-je (Elitosztag) drogkereskedőkkel és korrupt rendőrökkel ismerteti meg a nézőt.
Szeptember 17-én volt a világpremierje a neves lengyel filmrendező, Andrzej Wajda Katyn című legújabb filmjének, amit a bemutató óta több mint kétmillióan néztek meg. Az édesapja révén személyesen is érintett Wajda a filmet Andrzej Mularczyk Post mortem című regénye alapján készítette, új cselekményszálakkal és dokumentumrészletekkel bővítette a művet. A versenyen kívül bemutatandó film kapcsán az első vélemények a produkció drámaiságát emelik ki.
A 2008. február 7-én kezdődő 58. berlini filmfesztiválon Nagy Zsolt lesz a fiatal színészeket bemutató Shooting Stars program magyar képviselője.