(MTI) - A világ egyik legjelentősebb filmfesztiváljának kétezer fős közönsége előtt nagy sikert aratott a 37. Magyar Filmszemle fődíjas filmje, amelyet az előző napi sajtóvetítésen már a kritikusok is nagyon lelkesen fogadtak - mondta el az MTI-nek Miskolczi Péter producer.
A fesztivál második legrangosabb kategóriájának, a filmes nyelvet megújító Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű, 24 filmet - köztük több kelet-európai alkotást - bemutató válogatásának "kétségtelenül legeszelősebb műve" a Taxidermia - írta a péntek délután megjelent Le Monde című napilap.
A cannes-i Fesztiválpalota Debussy termében tartott teltházas vetítés után - amelyre a sajtóbemutató sikerét követően már az előző nap nem lehetett belépőt szerezni - hosszú perceken át fogadta a gratulációkat a magyar-francia-osztrák koprodukcióban készült film stábja, Pálfi Györgyöt pedig két napja kézről kézre adják a külföldi újságírók.
Miskolczi Péter szavai szerint a rendező nagyon okos, lényegi kérdéseket kapott a külföldi szakmától, amely arra utal, hogy talán nemcsak első szinten arat sikert a film, hanem értő módon is jól fogadják.
Pálfi György második, a legutóbbi filmszemlén összesen hat díjat elnyert alkotásának nemzetközi értékesítési jogát a Fortissimo Films, az egyik legnagyobb, európai filmekkel foglalkozó világforgalmazó vásárolta meg, amely az elkövetkező napokra további három marketingvetítést szervezett filmforgalmazók részére Cannes-ban. Mindez garancia a film külföldi mozikban való bemutatására - tette hozzá a producer.
Az Arany Pálmáért versengő filmek hivatalos programjában a várakozásoknak megfelelően szintén lelkesen fogadta a közönség Pedro Almodóvar Volver (Visszatérés) című alkotását. A spanyol rendező 16. játékfilmjében szinte kizárólag nők játszanak Penélope Cruzzal a főszerepben.
A nap másik bemutatója a nagyon jó kritikai visszhangot kapott amerikai Richard Linklater Fast Food Nation (Megetetett társadalom) című társadalomkritikai krimije volt.
A cannes-i bemutató előtt francia lap méltatta a Taxidermia című filmet
Elismerő kritikát közölt a Le Figaro című francia napilap Pálfi György Taxidermia című filmjéről, amelyet pénteken mutatnak be az 59. cannes-i filmfesztivál Un certain regard (Egy bizonyos tekintet) című válogatásának versenyében.
A párizsi újság kritikusa szerint Pálfi György egy család genetikai sorsát, pontosabban annak karikatúráját rajzolja fel filmjében. Thomas Mann teóriája alapján a három "képromboló és végletekig túlzó portré" egy családtörténet modellje a famíliát csúcsra juttató apáról és az annak értékeit a rombolásig megtagadó fiúról. Vérben és bélben az organikus élet eredeteit láthatja a néző egy szexmániás nagyapától egy bulémiás apán át egy aszkéta fiúig, aki az örökkévalóságot keresve megtagadja a testet, és annak élvezeteit - véli Dominique Borde.
A kritikus szerint a magyar filmben az emberiség sorsa vágyaiban, túlzásaiban és ellentmondásaiban kerül bemutatásra, s a sokkoló képek közepette a meneküléseiben és kereséseiben paradox és kielégítetlen Ember rajzolódik fel. A rendező szándékosan nem foglalkozik az emberi lélekkel, hogy jobban koncentrálhasson a túlzásokban fetrengő testre.
"Bár a stílus erőszakos, a téma durva, a szimbólum óriási, a film egy Peter Greenaway esztétikai kísérleteit idéző műként állja meg helyét. A film végén felrázva és kicsit undorodva, de az ellentmondásunk rendjét brutálisan felidéző parabolától végtelenül lenyűgözve jövünk ki a vetítésről" - írta a Le Figaro.
A 37. Magyar Filmszemle fődíjas filmjét pénteken mutatják be Cannes-ban, a francia mozik augusztus 23-tól vetítik a Taxidermiát.